/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilen ikke indkaldt til syn
Fra : bv32
Vist : 996 gange
50 point
Dato : 13-03-12 09:44

Kan det ske, at trafikstyrelsen udelader at indkalde en bil til syn? Jeg har en bil der er 15 år gammel, som altid er kommet igennem de periodiske syn. Iår er jeg ikke blevet indkaldt (endnu?), selvom bilens registreringsmåned er december. Kan det være en fejl? Er det ikke sådan, at trafikstyrelsen sender en påmindelse, hvis bilen ikke er synet en måned efter indkaldelse? (Hvis det nu er, at indkaldelsen er gået tabt i posten). Gad vide, hvad forsikringsselskabets holdning er til en bil der ikke er synet? I lovgivningen står der faktisk, at "trafikstyrelsen kan indkalde til syn" og ikke "indkalder til syn".

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-03-12 10:01

Citat
Kan det ske, at trafikstyrelsen udelader at indkalde en bil til syn?

Næ,... det behøver du bestemt ikke være 'bange' for,..

henvend dig hos SKAT/motorkontoret, og få et svar/løsning på problemet,
du risikerer at politiet kommer og henter/'klipper' pladerne, + en bøde
der kan være sket fejl på flere måder, men det fritager ikke din bil for periode syn,

det kan blive dyrt for dig at 'håbe' på bilen ikke skal periode synes,
nye plader +bøde.... oven i det periodiske syn....

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-03-12 10:12

Der er ingen forsikringsproblemer i forhold til, at en bil ikke er indkaldt/fremstillet til periodisk syn. Dog skal man huske på, at et evt. uheld som kan tilskrives defekter på bilen kan give erstatningsmæssige problemer fx hvis dækkene havd ½ mm slidbane og dermed forværrede en skade, kan være en anledning!

Accepteret svar
Fra : kai-d

Modtaget 60 point
Dato : 13-03-12 10:13

Der var noget fremme på TV i forbindelse med bilsyn. Der var en hel der som fik indkaldelse til syn på e-post og det var lovlig indkaldelse så de fik bøde fodi man ikke fik kigget der.
Henvend dig til synshal, og få det opklaret så du ikke får en klækkelig bøde.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-03-12 10:18

Har du kikket i din E-box, der bliver indkaldensen sendt til, for jeg tror ikke bilener glemt, det er mermer dig der har overset noget. Så skynd dig at få bilen synet, hvis du vil være sikker på at beholde nummerpladerne, for når først politiet står der tager de pladerne, og det er også noget med at der bliver givet en bøde på 2000 kr. hvis du fortsætter med at køre i den uden at få den synet, for du ved jo godt at den skal synes.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 14-03-12 16:58

Tak for svaret kai-d.
Den var faktisk i e-boks :)