/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Antitræksele?
Fra : sabrina
Vist : 1498 gange
100 point
Dato : 26-11-01 08:05

Hej NG!

Jeg vil blot spørge om nogle af jer har erfaringer med antitræksele til en hund som trækker voldsomt meget hele tiden?
Hvis du ikke har det, vil jeg gerne høre om erfaringer med Gentle leader, men primært antitrækselen, da jeg ved mange dyrhandlere forhandler denne specielle sele!

Hilsen Sabrina

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-01 10:48

Hej Sabrina- Gentle Leader også kaldet en Halter eller Halti er meget bedre end - et halsbånd-antitræksele
en gentle leader er behagelig at have på Let at bruge, forhindrer hunden i at trække og hæmmer aggression mod andre dyr.
Jeg har ikke selv erfaring med en Gentle Leader men min nabo som har en chæferhund har brugt den siden hunden var hvalp og fortælder følgende
Især til den unge hvalp, som er i en indlæringsproces, er en Gentle leader efter min opfattelse et fortrinligt hjælpemiddel. Vi ved alle, hvor svært det kan være at fastholde en lille hvalps koncentration eller opmærksomhed. Der er alt for mange spændende nye ting, der skal udforskes. I indlæringssituationen giver den en mulighed for, på en blid måde, at kalde hvalpen "hjem" til dig. Du kan i starten trække hvalpen hjem - uden at beskadige halsen - og belønne den på behørig vis med en godbid. Et let træk i linen, vender hundens hoved mod dig selv, og du kan få dens opmærksomhed, og din kommando opfattes bedre.
Kan din hund ikke lide andre hunde eller kan den finde på at bide andre mennesker er den også god-Den sikrer, at du ved et hurtigt ryk i linen får vendt hundens hoved bort fra "byttet". Det er væsentligt nemmere, end at skulle hindre det ved at trække mange kilo hund baglæns.
Dernæst har en Gentle leader, den fordel, at man ikke behøver at bruge så mange kræfter for at stoppe hunden. Princippet er nemlig det, at et træk i linen overføres til snuderegionen. Det medfører, at man i stedet for at skulle standse hele hundens vægt i fremdrift, nu kun har brug for den kraft, som det kræver at vende hundens hoved.
En grime har mange fordele.
Grimen kan bruges som erstatning eller supplement til et halsbånd. Den er særdeles velegnet til opdragelse og indlæring, og den er meget mere skånsom for hunden end et halsbånd.
Mange hunde trækker i linen, uanset hvor lang den er, og uanset hvor mange irettesættelser ejeren giver. Herved påvirkes struberegionen med ret kraftige trykpåvirkninger. Især hos små hunde kan det medføre irritative tilstanden med kroniske hostelignende (omvendt nysen) symptomer til følge. Kraftige træk kan i værste fald medføre varig skade på hundens halshvirvler. F.eks. kan der hos disponerede racer opstå discus prolaps.
så Sabrina vil du have kontrol og styring af din hund.kan jeg helt klart anbefale en Gentle leader
MVH Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-11-01 12:11

Jeg har erfaringer med alle seler halsbånd og triks for at få hunden til at
holde op med at trække og intet har desværre virket for mig
-( antitrækselen jeg købte ente i skraldespanden ,fordi hunden trækker
aligevel og fik sår/hudoverskrabninger under/i armene i armhulerne ! jeg
snakkede enda med en dyrelæge der havde været med til at sy en hund i
armhulen p.g.a. selen ! det er en meget dårlig ide !medmindre din hund er
meget sart og måske ikke har trukket i snoren i lang tid , for hvis den ikke
er sart og har det som en vane ,så fortsætter den bare og tror at det er
normalt at det gør ondt !. Men G.N har jeg ikke prøvet da jeg syntes at den
minder lidt for meget om en mundkurv !og jeg har ikke brug for den
opmærksomhed når jeg går på gaden !

men jeg vil gerne høre hvis du finder på noget der virker !

sabrina <sabrina.news@kandu.dk> wrote in message
news:aKlM7.7358$TN1.760862@news000.worldonline.dk...
> Hej NG!
>
> Jeg vil blot spørge om nogle af jer har erfaringer med antitræksele til
> en hund som trækker voldsomt meget hele tiden?
> Hvis du ikke har det, vil jeg gerne høre om erfaringer med Gentle
> leader, men primært antitrækselen, da jeg ved mange dyrhandlere
> forhandler denne specielle sele!
>
> Hilsen Sabrina
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : kajsvaj

Dato : 26-11-01 14:28

Hej Sabrina
Jeg aner intet om hundehalsbånd, men jeg kan bruge copy and paste.
Jeg har ingen nabo der har hund men på siden : http://www.netvet.net/dansk/artikler/grime.htm ,fandt jeg:
Især til den unge hvalp, som er i en indlæringsproces, er en "halter" efter min opfattelse et fortrinligt hjælpemiddel. Vi ved alle, hvor svært det kan være at fastholde en lille hvalps koncentration eller opmærksomhed. Der er alt for mange spændende nye ting, der skal udforskes. I indlæringssituationen giver den en mulighed for, på en blid måde, at kalde hvalpen "hjem" til dig. Du kan i starten trække hvalpen hjem - uden at beskadige halsen - og belønne den på behørig vis med en godbid. Et let træk i linen, vender hundens hoved mod dig selv, og du kan få dens opmærksomhed, og din kommando opfattes bedre.

Men hov, det er jo alt sammen nævnt før... sorry så er der jo ingen grund til, at jeg skriver det!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-11-01 15:37

Hej Sabrina,¨

Nu er jeg ikke helt klar over hvad en antitræksele er, MEN hvis det er
den type sele, hvor der er tynde neylonsnore rundt om hundens forben,
så vil jeg klart fraråde dig den. Det er simpelthen, i mine øjne,
dyremishandling. Den sele jeg her refererer til, strammer under
hundens forben idet hunden trækker og lukker dermed af for blodomløbet
til benene. Meget ubehageligt og smertefuldt.
Mht. gentle leaderen er jeg mere positivt stemt, men den skal bruges
rigtigt - og med det mener jeg, ingen ryk i snoren overhovedet. Og
hunden skal vænnes stille og roligt til at have den på .
Som udgangspunkt, synes jeg at du skal købe en almindelig kropssele og
så prøve at lære din hund ikke at trække. Se evt. en af de gamle tråde
længere ned på siden mht. metodevalg mv.
God fornøjelse og pøj, pøj.

Kh. Tine.

"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> wrote in message news:<aKlM7.7358$TN1.760862@news000.worldonline.dk>...
> Hej NG!
>
> Jeg vil blot spørge om nogle af jer har erfaringer med antitræksele til
> en hund som trækker voldsomt meget hele tiden?
> Hvis du ikke har det, vil jeg gerne høre om erfaringer med Gentle
> leader, men primært antitrækselen, da jeg ved mange dyrhandlere
> forhandler denne specielle sele!
>
> Hilsen Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-12-01 21:01

hej
Hvis du mener den snor, som sidder rundt om snude og nakke, så kan jeg
anbefale den. Jeg har svaret før på et andet indlæg, at den har været
løsningen for min meget ivrige springer spaniel, som ikke kunne lade være
med at hive og rykke, når hun hørte en lille fugl i en busk eller så et
flyvende blad. Nu går hun pænt og roligt ved siden af mig og holder øje med
mig istedet for alt muligt andet. Men det er rigtigt, at folk tror det er en
mundkurv, og foran forretninger dur den ikke, for hun kan smyge den af, hvis
hun vil. Men på vej til og fra parken, hvor hun altid får lov til at løbe
frit, da stopper den hende i at flå armene af mig - og den gør det vel og
mærke på en blid måde!

venlig hilsen Elisabeth Bennetsen