/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan fritlægger man skjulte tagrender
Fra : Vraaby
Vist : 1141 gange
20 point
Dato : 12-03-12 22:07

Huset byggede vi i 1978 og fik den "gode" ide at installere skjulte tagrender. Smuk løsning i den tids byggestil, med trægavle og megen brug af træbeklædning iøvrigt. Huset er med tagetage (45 graders hældning). Tagrenden er fastgjort på tagspærrenes "sål" med de korrekte tre cm. inden under teglene (Ceny B5 betonsten). problemet er, at det er næsten umuligt at komme til at rense ud i kassen under og omkring renden. Selve tagrenden er af plastik og den "slår" sig i sommervarmen, hvilket afstedkommer "ufrivillig vandladning" bag om renden sine steder, når det regner. Under de senere somres utallige skybrud har familien, bag terrassedørens sikre glasparti, haft lejlighed til at opleve Niagara Falls, indefra, når vandet fosser ud under sternen. En vellignende oplevelse, siger de af vore gæster som har været på stedet. Som husejer er det knapt så sjovt og dette forår kan jeg, med en lang skruetrækker stikke igennem rendekassens brædder - så nu er der ingen vej udenom en omfattende forandring og her er det så jeg fremlægger mit spørgsmål: Hvordan griber jeg sagen rigtigt an? Jeg plejer at laver tingene selv og ved godt at denne er en af de store. Det jeg savner mest er tegninger som beskriver processen. Jeg har besøgt forskellige hjemmesider om emnet, men er ikke helt sikker på fremgangsmåden endnu. Er blevet anbefalet at finde en tømrer til opgaven - men dèr er jeg ikke endnu. Håber nogen kan hjælpe med et godt råd.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 20 point
Dato : 13-03-12 10:19

Tilbage i 1991, havde jeg samme problem.

jeg fjernede sternen og tagrenden. Målte op, hvor den nye stern skulle sidde på spærene - hvor meget der skulle saves af spærene.

Spændte en kridtsnor stramt op mellem første og sidste spær, og mærkede så op med kridtsnoren.

Jeg savede så efterfølgende alle spærenderne af, og satte nye trykimp. sternbrædder på. Monterede nye rendejern og ny tagrende.

Du skal være meget påpasselig med, at såvel vinklen som det stykke spær der bliver tilbage, hvor sternen skal monteres er 100% rigtigt, er de ikke det, så vil du ret tydeligt kunne se "skævheder" når sternen er monteret!

Godkendelse af svar
Fra : Vraaby

Dato : 13-03-12 20:15

Tak for svaret alka. Enkelt og gennemskueligt. venlig hilsen Vraaby.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-03-12 07:19

Selv tak Vraaby