/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Motorolie
Fra : sfl17
Vist : 965 gange
25 point
Dato : 12-03-12 19:02

Hej

Jeg har købt noget motorolie til min bil, men er ikke sikker på, om det er rette dunk. I manualen står, at den skal køre på API Service SL eller API Service SM eller ILSAC. oG så står der forsk. viskositeter nævnt.

Dunken, jeg har købt i Statoil, står der flg. på:
API SL 10W-40

Kan denne bruges, når der ikke står Service på? Og kender ikke den viskositet, da den ikke står nævnt i manualen, men må vel passe til DK-forhold..?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-03-12 19:26

Det er meget vigtigt at bruge den rigtige olie som foreskrevet af bil / motorfabrikanten.
Statoil bør have en omregnings tabel så du får den rigtige olie. Statoil er jo ikke ansvarlig for det du hælder på bilen, selvom de måske fortæller dig at det er godt nok.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-03-12 19:42

Du skriver jo selv den opfylder SL -?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-03-12 19:48
Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 12-03-12 20:01

Smuller54-> HVilken en af dem? Der er maaange olier at vælge imellem på den side ...

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 12-03-12 20:04

Det er i øvrigt en Kia Picanto 1.0 fra 2011 (ny indkøbt)

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 25 point
Dato : 12-03-12 20:09

Ordet "Service" er helt tydeligt det som forvirrer dig.
Men det har ikke en dyt med sagen at gøre.

Det betyder på dansk omtrent det samme samme som "brugsklasse" eller "klassificering".
Det er altså bare et ord der står foran selve klassifikationen, nemlig SL.

API er den vedtagne norm for klassificering af olie som anvendes af Europæiske olie og Bil fabrikanter.
ACEA er det samme for Amerikanske olie og bil fabrikanter, men her bruger man i stedt en tal kombination, i stedet for bogstaver.

Når du køber olie til din bil, skal du gå efter hvad der står i din EjerHåndbog.
Du må ikke selv vælge noget der er "bedre" eller kan holde til "racing".

Du skal gå efetr de 2 ting der står i bogen :

1) API service, som almindeligvis skal være SJ/CF eller højere.
her må du gerne vælge en højere klassifikation, f.eks. SL/CJ.
Med højere klassifikation, menes et bogstav længere fremme i alfabetet - efter S og C

2) Viskositets index eller oliens evne til at holde sig ensartet flydende v/ forskellige temperaturer.
F.eks 10W40.
Men her må du ikke vælge et højere tal, da det giver tykkere olie og dermed risiko for tilstopning af smørekanaler v/ kold motor.
Står der i din bog at du skal bruge 5W40, må du kun bruge det, eller 5W30.

Til sidst vil jeg bede dig om at mere oplysning med Google, da det er meget vigtigt for en moderne motor, at den kører på den rigtige olie.
Der findes masser af sænkede Golf og BMW kørere med bagudvendt kasket, som skideer på det hele og bare hælder noget tyndtflydende stads på, til 5-800,- literen.
Det fa'me godt - det må det da være - til den pris.

Men det er det ikke. I bedste fald stiger olieforbruget markant, da den tynde olie ender i udstødningen på meget kort tid.
I værste fald banker motoren sig selv i stykker, da den meget tynde smørehinde giver alt for store tolerancer.

Men dem om det

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 13-03-12 01:13

hvad skulle der dog ske ved det enhver bil har jo en reklame med for at sælge olie og jeg er sikkerpå at du godt kan bruge den

Godkendelse af svar
Fra : sfl17

Dato : 13-03-12 10:03

Tak for svaret Beestone.