/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lange spire
Fra : nord47
Vist : 948 gange
100 point
Dato : 11-03-12 23:11

Jeg har lagt spirekartofler i spagnumpotter,nu er de blevet 20 cm høje (for meget varme) kan de reddes med de lange spirer,eller skal de i komposten ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-03-12 23:46

De kan reddes men du skal sikkert regne med at der dannes nye skud og de lange spirer som er nu vil visne væk når du får dem plantet ud, husk plastik over bedet inden udplantning så solen kan varme jorden.
Er jeg for sent på den? Mine læggekartofler er stadig i fryseren, måske jeg skulle tage dem op og lægge dem til forspiring

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 12-03-12 00:58

Der er ingen problemer, bare du ikke knækker spirerne. Sæt kartoflerne lidt mere køligt men i mere lys, så spirerne bliver grønne og mere solide.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-12 09:49

Læg dem i vinduekarmen så de bliver grønne,
eller plant dem ud i plante poser. De der får tidlige kartofler har allerede gjort det nu...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-03-12 12:32

I jorden med dem når jordtemperatur ikke bliver under 6 grader-skulle spirene knække kommer der nye.

Tæl 90 dage bagud fra grunlovsdag så ved du hvornår du "sikkert" kan sætte dem -ja plast over jorden nu gør du kan få dem før grundlovsdag-men husk minimum 6 grader i jorden !!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-12 13:30

Nu er vi jo ikke alle kartoffel avlere,

min første kones søster satte kartofler til spiring i et mørkt rum, for der er jo mørkt nede i jorden,
min nye kones datter smukserede kartoflerne før hun lagde dem, ved at tage alle spirerne væk,

selv har jeg en farmor, der stammer fra Frederiks, så vi ved meget om kartofler i min familie.

Jeg ville nok købe nye læggekartofler i stedet for de lang spirede...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-03-12 18:12

Enig med svendgiversen-opfattede det bare som et spørgsmål om knoldene med lange spirer kunne bruges.

Jeg har selv prøvet mange ting for at få tidlige kartofler -ja et par uger kan man opnå-men det nemmeste /billigste er at købe nye læggekartofler når de er til salg i discountbutikken og så i jorden ved 6 grader jordtemp.

Grundlovsdag er jo værd at fejre med små nye knolde salt og lurpak smør .

Forøvrigt tør jeg ikke smide for gamle / langspirede kartofler i kompostbeholderen-læste engang noget om at den resulterende kompost nedmuldet kan give en skrækkelig masse problemer med kartoffeldyrkning på det areal hvor denne type kompost er "udbragt".

Godkendelse af svar
Fra : nord47

Dato : 13-03-12 19:46

Tak for svaret pbp_et.