/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Aircondition til peugoet virker ikke
Fra : reinold
Vist : 4689 gange
20 point
Dato : 27-05-03 18:56

Jeg har en peugoet 306 med aircondition - juhuu!
Nu er det ved at blive sommer og jeg tænder for første gang i 2 måneder,
Ja, jeg ved god at det skulle jeg have gjort med jævne mellemrum, men altså.

Den virker ikke- er der noget jeg kan gøre selv, jeg kan ikke se i manualen hvor der evt. skal fyldes vædske på - heller ikke hvilken vædske - hjælp?

Kommentar
Fra : PSX

Dato : 27-05-03 19:07

først skal jeg vile om der kommer en dårlig luft fra aircondition vis der kommer en luft kan du køre hen på værkstedet og di kan hjælpe dig af med ploblemet

Kommentar
Fra : reinold

Dato : 27-05-03 19:20

Nej der kommer ingen dårlig luft.
Anlægget har tidligere virket helt ok.
Når jeg lukker for recirkulationen og starter anlægget er temperaturen i kabinen bare konstant.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 27-05-03 23:30

Til at starte med, kan et AC anlæg bruges til andet end at køle, det er også kanon til at tage fugt i en vinter våd bil hvor ruderen dukker. Det er bedste at man altid bruger (læs har det slået til og kørt lidt med og så slukker igen) sit AC da det ellers er store risiko for at kompresseren sætter sig fast.
Du kan IKKE selv efterfylde dit AC... Da det skal tømmes og fyldes igen med en spicale væske. Der er ikke så meget andet end at køre forbi din Peugoet mek. og får ham til at se på det. :(

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-05-03 09:05

Næh, næh. Den væske der henvises til, er freon i flydende form. På de fleste biler R134a der er et blandingskølemiddel der afløser freon R12, der idag er forbudt.

Lad et kølefirma checke at fyldningen er ok (det er den hyppigste fejl). Kølefirmaet vil ligeledes kunne finde eventuelle utætte pakdåser, rør mv. Peugeot værkstedet kører alligevel bilen til et værksted - det er de færreste der har autorisation til at reparere køleanlæg. Stort set alle bil-aircondition anlæg er utætte i større eller mindre grad, og har behov for service en gang årligt.

Men hvor bor du reinold - så skal jeg se om jeg kan finde en der kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 28-05-03 14:56

Det kan nu godt være at Peugeot køre til et kølefirma, men hos Toyota hvor jeg arb. er der da en maskine til at fylde AC, vi har jo også udstyr til at kontroler for utætheder og rep af dem. Og ja du har jo ret i at det er R134a der bliver fyldt på, men hvad nytter det at vide det når man ikke selv kan påfylde det...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-05-03 15:01

har i autorisation geu, eller overtræder i bare loven?

Kommentar
Fra : geu

Dato : 28-05-03 15:42

Når man som firma monter AC anlæg på nye og brugte bil han man vel en autorisation. Og når man som tekniker kommer på kursus i AC hos Toyota, så er det jo nok ikke ulovlig. Nu taler vi jo kun om nye anlæg, gamle anlæg med freon kan vi ikke fylde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-05-03 21:45

Freon 134a?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!? er det ikke freon? Hvad fanden hælder i så på (jer hos Toyota??). Hvis i kan håndtere R134a, hvor ligger så problemet i at hælde f. eks et "drop-in" kølemiddel på en gammel skøjte? Eller konvertere det eksisterende anlæg til R134a ?????

Freon er et handelsnavn for kølemidler.

R12, R502 og en masse andre er allerede udfaset og bruges idag kun i østeuropa, kina, afrika, sydamerika osv osv (imponerende at danmark gider forbyde den smule der blev brugt i DK, sammenholdt med ovennævnte landes enorme spild)

HCFC kølemidler R22, R124 og R142b = slemme nogen, skal væk snarest, nyinstallation forbudt.

Blandingskølemidler gider vi ikke skrive om.

HFC = klorfrie kølemidler = må bruges ind til videre = herunder blandt andet R134a (biler, køleskabe, erstatning for R12 (ældre biler, ældre varmepumper og AC)), R404a (erstatning for gamle R502) bruges til frost, R407C erstatning for R22 - AC + kommercielle aplikationer, R410a - små AC anlæg + varmepumper

De nye kølemidler, tjaa, de gnaver vist ikke så hårdt i ozonlaget, til gengæld er de grimme for drivhuseffekten og kølemontørerne får noget der ligner malersyndromet og slår ud af helvede til af den olie der skal bruges.

Har godt hørt lidt om visse mekanikeres legen med køleanlæg.

Jeg spurgte om i var autoriseret. Du kunne ikke svare, ergo må jeg selv gætte.

Et kursus ved Toyota, tjaaa, kølemontøruddannelsen tager tre et havlt år!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-05-03 21:46

Freon 134a?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!? er det ikke freon? Hvad fanden hælder i så på (jer hos Toyota??). Hvis i kan håndtere R134a, hvor ligger så problemet i at hælde f. eks et "drop-in" kølemiddel på en gammel skøjte? Eller konvertere det eksisterende anlæg til R134a ?????

Freon er et handelsnavn for kølemidler.

R12, R502 og en masse andre er allerede udfaset og bruges idag kun i østeuropa, kina, afrika, sydamerika osv osv (imponerende at danmark gider forbyde den smule der blev brugt i DK, sammenholdt med ovennævnte landes enorme spild)

HCFC kølemidler R22, R124 og R142b = slemme nogen, skal væk snarest, nyinstallation forbudt.

Blandingskølemidler gider vi ikke skrive om.

HFC = klorfrie kølemidler = må bruges ind til videre = herunder blandt andet R134a (biler, køleskabe, erstatning for R12 (ældre biler, ældre varmepumper og AC)), R404a (erstatning for gamle R502) bruges til frost, R407C erstatning for R22 - AC + kommercielle aplikationer, R410a - små AC anlæg + varmepumper

De nye kølemidler, tjaa, de gnaver vist ikke så hårdt i ozonlaget, til gengæld er de grimme for drivhuseffekten og kølemontørerne får noget der ligner malersyndromet og slår ud af helvede til af den olie der skal bruges.

Har godt hørt lidt om visse mekanikeres legen med køleanlæg.

Jeg spurgte om i var autoriseret. Du kunne ikke svare, ergo må jeg selv gætte.

Et kursus ved Toyota, tjaaa, kølemontøruddannelsen tager tre et havlt år!

Kommentar
Fra : 106

Dato : 30-05-03 08:16

De fleste Peugeotværksteder kan foretage reperation på a/c anlæg, og også tømning og fyldning. Det er nok bare det der skal til. Jeg arbejder selv med peugeot, og har gjort det i 6 år nu, det er ikke ukendt på en 306.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 30-05-03 14:18

Hørt 106....

Accepteret svar
Fra : UU

Modtaget 20 point
Dato : 03-06-03 21:00

AC anlæg består grundlæggende af de samme komponenter: En fordamper, en kondensator, en kompressor lidt fittings til at samle det hele med og et filter til at holde systemet rent. Dertil nogle følere til tryk og temperatur, som kan bestemme hvornår kompressoren skal arbejde.

Der kan være flere dele, men princippet er det samme.

Altså: Hvis der er nok kølemedie på anlægget, følerne virker, fordamperen kan slippe af med varmen og kompressoren kører når den skal, så køler det også.

Det eneste du selv kan checke er om kompressoren kører. Ofte sidder der en kobling under drivhjulet, og når der er behov kobles drivhjulet og kompressoren sammen. Når du lige har statet dit anlæg er der behov, og så skal kompressoren køre. Andre systemer driver kompressoren hele tiden.

Nu hvor mange biler leveres med AC kan flere aut. værksteder servicere dem, men ellers er der specialværksteder. Kølefirmaer i almindelighed (køleskabe, kølerum, kontorklima m.m.) har nok viden om principperne, men det er ikke det samme som at kende til komponenterne i en bils system.

Kommentar
Fra : jayleno

Dato : 17-06-03 02:41

Tror ikke at der er særlig mange værksteder med autorisation til at fylde kølemiddel på , man skal jo huske på at når man køber x antal liter kølemiddel så skal man også aflevere x antal kølemiddel og hvis man bare lader det forsvinde i det blå er der nogen der ikke overholder loven ,tror rent faktisk at det koster en bøde , men ret mig endelig hvis det ikke er rigtigt.
Det tager alt for lang tid at lære en mekaniker at skifte kølemiddel efter forskrifterne og værkstedet tjener ikke noget på det ergo lader man være med at uddanne sine medarbejdere til nooget der er tidspilde.
Har heller aldrig set en automek. på kursus.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-06-03 09:43

Korrekt, det er strafbart bevidst at lukke kølemiddel ud i atmosfæren. Det kan straffes med bøde og/eller hæfte (en tur i arresten).

Korrekt, alt forbrugt kølemiddel skal indberettes til KMO sekretariatet.

Mængden af kølemiddel opmåles i vægt, ikke i liter.

...og Jayleno, jeg ville ikke lade en mekaniker rode med mit air-condition. Jeg køber heller ikke kød ved bageren og brød ved slagteren....det er dårlig værkstedshumor.

...og Reinold, hvor bor du? Det kunne jo være jeg kunne hjælpe dig med et telefonnummer....

Kommentar
Fra : jayleno

Dato : 18-06-03 00:22

Hej igen
>Mængden af kølemiddel opmåles i vægt, ikke i liter.< citat slut

En lille tanketorsk i farten ,se lige hvad klokken indlægget er lavet.
Har selv autorisation men arbejder ikke med det til daglig , desværre .

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-03 08:44

Hej Jay - rart at møde en "broder" der fatter lidt af det her, istedet for d´herrer mekanikere og hjemmefuskere. Så du ovenstående:

"Når man som firma monter AC anlæg på nye og brugte bil han man vel en autorisation. Og når man som tekniker kommer på kursus i AC hos Toyota, så er det jo nok ikke ulovlig. Nu taler vi jo kun om nye anlæg, gamle anlæg med freon kan vi ikke fylde."

Altså læs: Freon kan vi håndtere men freon kan vi ikke håndtere.!!!!!!!!!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : reinold

Dato : 23-06-03 20:10

Tak for svaret UU.

Logikken er til at forstå. Men desværre ved jeg ikke hvor i motorrummet anlæget og kompresser sidder?
Jeg bor i Hadsten og vil gerne søge et servicested hvor man kan se på sagen uden at skulle aflevere bilen i flere timer?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-06-03 09:14

Hvis du runder Vejle, er det noget der fikses mens du venter.