/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kan min Peugeot 206 1,4Hdi klare det?
Fra : jjn31
Vist : 892 gange
400 point
Dato : 11-03-12 14:21

Jeg overvejer kraftigt at købe en båd hvor trailer og båd har en samlet vægt på omkring 900 kg, Jeg må gerne køre med det sådan rent lovmæssigt, men tænker på hvordan bilen vil klare sig når den skal trække båden op af et slæbested med en hældning på ca 20 %. Er der en venlig sjæl der har et kvalificeret bud på det?

Med venlig hilsen

Jesper

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 410 point
Dato : 11-03-12 14:44

Det kommer kun an på manden/personen bag rattet.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 11-03-12 15:02
Kommentar
Fra : fatterfit

Dato : 11-03-12 15:03

Det er altid et problem ,særlig med forhjulstrukne biler ,men prøv et holde lidt skrå på slæbestedet, og lad være med at køre for langt ud i vandet med trækket.Hvor slæbestedet ender under vandet er der ofte en kant på 12 -15 cm og kommer trailer hjulet efter denne kant er det næsten umuligt at komme op med båden på slæb og du må så starte forfra.Af med båden igen og køre lidt og af rampen .Det er ikke særligt populært, hvis der er andre der venter på at komme til.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-12 15:49

>manden/personen bag rattet.

og naturlovene...

Med de 20 % rampe skal du jo mindst kunne trække med en kraft svarende til 180 kg,
men rampen er jo ikke jævn og der er friktion og rulle modstand,
så din bil må nok kunne trække med en kraft svarende til 240 kg.

Da den sagtens kan lave hjulslip i 1. gear er det ikke motoren der sætter begrænsningen,
men vægten på de trækkende forhjul, der er lidt reduceret på den skrå bane, og friktons koefficienten.

Har du vandret 600 kg på forhjulene, har du ca 480 kg på rampen,
og med en friktions koefficient på 0,5 kan du lige klare det?

Erstat med dine egne tal.
Men noget tyder på du har for lidt sikkerhed, til at det er et fornftigt køb...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-03-12 16:50

Det vil også være en faktor, -hvor meget vægt der lægges på kuglen.
Men stadig er også det, hvem der sidder bag rattet. Jeg går ud fra at det er personen bag rattet der er kaptajnen.(bestemmer)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-12 17:13

Den sidste faktor, last på anhænger træk, så jeg bort fra.

På den skrå flade, hvor alt jo hælder bagud, er der næppe mere end en kraft svarende til 100 kg,
ellers kan du jo ikke hægte traileren på, på vandret plan.

Ligger trækket 0,4 m bag bagakselen og er akselafstanden 4 m,
skal de 480 kg redureres med ca 10 kg til 470 kg,
igen erstat med egne tal.

Usikkerheden på friktions koefficienten er mange gange større...

Er der tør asfaldt, der hvor hjulene trækker på rampen, går det fint,
men er der slam, grus, olie eller sogar is, stopper optoget...

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-03-12 19:22

Det går fint, du skal ikke være bange for at bilen ikke kan trække trailer og båd op af vandet. Du vil kun få problemer hvis det er is eller meget glatt der du kører op.Eller hvis din kobling er dårlig.Har prøvet og set det masser af gange.
alimak

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-03-12 10:44

Det er igangsætningen der er problemet. Hvis du lader bådtraileren stå på skrå i en vinkel på fx 10 grader og bilen det samme, dvs. de peger ud til samme side med forenden på bilen og bagenden på traileren, så får du lige det, der skal til i tilkoblingsøjeblikket - hvis det kniber, men jeg tror ikke du vil får problemer med at hale/køre båden op, hvis det er et alm. slæbested, med den normale ru belægning.

Godkendelse af svar
Fra : jjn31

Dato : 26-07-12 13:27

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-07-12 14:53

Tak-Ja, og nu må du have konstateret det.