/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Forkantslister til trappe
Fra : pifo
Vist : 6136 gange
200 point
Dato : 10-03-12 19:28

Vi skal lægge linoleum på trappen til kælderen, og efter at have hørt priserne på det i dag, er jeg blevet enig med mig selv om, at det må vi kunne gøre selv.

Jeg kunne tænke mig at finde priser på forkantslisterne ( i gummi / plastic) på nettet og evt. bestille både dem og linoleum dér.

Er der nogen af jer, der ved, hvor jeg kan bestille dem?

Evt. kan alu. lister også være interessante.

Listerne skal bare være i en 90 grader vinkel - håber, det giver mening?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-12 19:32

Besøg nærmeste byggemarked eller tæppeforretning

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-12 19:34

Formoder det er den slags du mener...

http://www.charlesengros.dk/page157.aspx?recordid157=410

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 10-03-12 19:34

Jeg vil foreslå alulister, de er nemme at håndtere, billige og så er der ingen svineri med lim, som du for brug for med plastik/gummilister. Alulisterne skrues i.

mvh

jensviggo

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 10-03-12 19:50

Citat
Formoder det er den slags du mener...

Ja, refi - det er sådan noget, jeg leder efter, men dem du har fundet, har intet salg til private

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-12 19:57

Tæppeforhandlere har måske også de lister du skal bruge.
Og farvehandlere og eks. XL byggemarked (farver), plejer at handle med den slags lister.

Når du skærer de sidste millimeter til ved trappekanten - så skær kun ved at føre kniven nedad.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 10-03-12 20:06

Citat
Tæppeforhandlere har måske også de lister du skal bruge.

Ja, det har de - men jeg søger at finde et sted på nettet, hvor jeg kan bestille dem fra.

Citat
Når du skærer de sidste millimeter til ved trappekanten - så skær kun ved at føre kniven nedad.

Hvorfor det, Eyvind? Du har formodentlig helt ret, men hvad sker der, hvis jeg ikke gør sådan?

Citat
Jeg vil foreslå alulister, de er nemme at håndtere, billige og så er der ingen svineri med lim, som du for brug for med plastik/gummilister. Alulisterne skrues i.

Lyder som et godt råd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-12 21:28

Lidl eller aldi eller netto (husker ikke lige hvem det var) havde dem i sidste uge i pakker med 6 stk...

Om der er flere tilbage er jo ikke sikkert...

Ellers her ONLINE

http://www.jemtex.dk/Alu270.php

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 11-03-12 01:48

Sørg for at trinene er helt plane før du lægger linoleum på.
Hvis du vælger en forkant med indlæg, så lad det gå lidt ud i enderne, det trækker sig lidt.

Jes

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 200 point
Dato : 11-03-12 03:10
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-03-12 03:16

Hvis det er rigtig linoleum Du lægger skal der bruges en gammeldags Stanleykniv, dem med knækblade er for svage.

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 11-03-12 09:24

Nu ved jeg ikke hvor i verden du bor men i Biltema i næstved er der et bredt udvalg
og brug for guds skyld ikke plastik det er spildt arb
der findes lister der skrues på trinet`s overflade og lenoliumen stødes til det er den prof metode som gulv montør udførrer (de er i messing eller allu)
så husk at kende tykkelsen/kvaliteten på lenoliumet før du køber lister
Gulvmontører plejer da ellers ikke at forlange herre gårde for at monter en trappe.
du skal ikke skærre meget forkert før du har sat det sparet til med mindre at du stiller dig tilfreds med
lidt små sjusk( jeg kender det jeg vil sku også selv)

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 11-03-12 14:07

LuffeA, jeg har kun set gulvlæggere bruge knive med knækblade og krumknive.
Jeg har skåret linoleum op i 10 år med knækblade.

Jes

ps. Er du nu også begyndt som vic200 og klaudi?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-03-12 14:19

Citat
LuffeA, jeg har kun set gulvlæggere bruge knive med knækblade og krumknive.
Jeg har skåret linoleum op i 10 år med knækblade.

Selvfølgelig kan man bruge en knækbladskviv, min erfaring efter at have set folk bruge en sådan er at de fleste altid skal skubbe bladet helt ud, og så er den ikke til at styre.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 11-03-12 20:11

Tak for alle jeres gode kommentarer.

De tilbud, jeg har fået på montering ligger på ca. 260 kr pr trin ekskl. materialer.
Da trappen har 13 trin, bliver det 3380kr alene i arbejdsløn. Når materialerne bliver lagt til, så ender jeg på en pris på ca. 6000kr.
Og det synes jeg så er en sjat.

Hvad er i øvrigt forskellen på vinyl og linoleum?? Hvad er bedst egnet?

Og er der prisforskel?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-12 20:44
Kommentar
Fra : røskva

Dato : 12-03-12 00:25

Venyl er noget tyndt plastik lort du ikke skal smide pengene ud på (hundekløer & stolben kan gå igennen det)
jeg tvivler også på om det er egnet til at lægge på trapper
Lenolium er et olie prudukt som har mange års holbarhed ca 40 år hvis det ikke udsættes for forkert rengørings midler Brug for guds skyl de rigtige ellers krakkeler det og bliver hårdt
lenolium er blødere at gå på og findes i flere tykkelser. den tykke er self den dyreste mener den ligger på ca omkring 400 kr m2
i de 30 år jeg har hatf med bygnings vedligehold har aldrig set at gulvlæggeren har brugt andet end knæk blade /kniven skal holdes skarp hele tiden Pas for s##### på dine hænder( Har gået med arm slynge 5 uger)& man mister nemt førligheden i fingerne hvis kniven smutter)
lenolium har også den fordel at man kan svejse den sammen
6000 kr lyder som en realistisk pris for din trappe
10.000 oven i så kan du sette en ny trappe op med mahonig trin /gelænder/rapo + drejed baluster

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 12-03-12 06:23

Måske skulle du overveje at lægge tæppe på i stedet.
Tæpperester er billige, og kan sættes på med dobbeltklæbende tape, det har jeg engang gjort.

mvh

jensviggo

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 21-03-12 07:03

Tak for svaret LuffeA. Det var vist det billigste, jeg har set indtil nu