/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvis skyld er det
Fra : nusnus
Vist : 830 gange
200 point
Dato : 10-03-12 00:20

Jeg kommer kørende og holder da en lastbil pludselig bakker ud, jeg begynder at bakke og rammer hende bagved.
Hendes nummerplade ryger af og der er en lille bule under nummerpladen.
Hvis skyld er det?
Hvis jeg får skylden, hvad med min forsikring, jeg har ansvar selvfølgelig men også kasko.
Hvordan vil jeg være dækket ind?
Nusnus

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 10-03-12 00:29

Den må du nok betale,men det er sikkert for dyr,at bruge kasko'en på hvis du har selvrisiko

Kommentar
Fra : webm

Dato : 10-03-12 00:30

Du er selvfølgelig skyldig i at køre ind i den bagved holdende bil, uanset hvad der ellers kan være skyld i at du bakker skal du jo altid orientere dig.

Det vil sikker være det billigste selv at betale skaden, så slipper du for at skulle betale selvrisiko.
Spørg forsikringsselskabet, de er i reglen meget villige til at forklare hvad der er billigst at gøre.

Kommentar
Fra : nusnus

Dato : 10-03-12 00:33

Måske, men alternativet ville være at jeg ikke bakkede og så ville lastbilen have ramt mig.

Troede at min ansvarsforsikring ville dække den og håbede på at kaskoen ville dække min egen bil (er elitebilist og stiger ikke ved skade).

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 10-03-12 00:44

Hvis lastbilen havde ramt dig,så skulle lastbilen betale

Hvis din skade ikke er for stor,tror du selv skal betale for din pengepung skyld,men det løber hurtigt op

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-03-12 01:06

Citat
Troede at min ansvarsforsikring ville dække den og håbede på at kaskoen ville dække min egen bil (er elitebilist og stiger ikke ved skade

Ja, som nævnt er det din skyld da det jo er dig der er bakket ind i en bagvedholdende/kørende bil.

Og som du selv siger din ansvarsforsikring dækker modpartens bil din kasko dækker din egen.

Men selv om du ikke stiger i præmie har du sandsynligvis alligevel en selvrisiko, altså f. eks. hvis din din selvrisiko er 5000,-, skaden gøres op til f.eks 10000,-, så betaler du selv de 5000 og forsikringen de sidste 5000,-

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 10-03-12 04:42

2 Billister der kører i blinde (endda baglæns), hvad bliver det næste

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 10-03-12 09:15

Og så fatter jeg ikke at andre bellister kører forlængs ind i indkørsler & parkeringsbåse
Det er da som at pisse i bukserne for at de skal varme

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 10-03-12 10:24

Det er din bils forsikring, som skal betale.

Der er normalt ikke selvrisiko på ansvarsdelen. Hvis du heller ikke har selvrisiko på kaskodelen, så er der jo ingen problemer i det.
Hvisdu, som næsten alle har selvrisiko på din kasko, kan du jo alligevel få det lavet via forsikringen, men må så efterfølgende betale til den. Du betaler ikke mere end reperationen rent faktisk koster.

Man kan med en vis ret sige, at det ikke er din skyld, fordi du gjorde det fornuftige. Men det handler ikke om persoonlig skyld, men om hvilken bils forsikring, der skal betale.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 10-03-12 11:30

Jeg ville forsøge at sende regningen til 'gutten' i lastbilen som en civil-sag''
men snak med en pro om det...

Kommentar
Fra : netop

Dato : 10-03-12 11:50

Citat
Jeg ville forsøge at sende regningen til 'gutten' i lastbilen som en civil-sag''
men snak med en pro om det...

Du kan for den sags skyld også prøve at sende den til naboen - det giver sikkert det samme resultat...

Kommentar
Fra : netop

Dato : 10-03-12 11:52

Citat
Og så fatter jeg ikke at andre bellister kører forlængs ind i indkørsler & parkeringsbåse
Det er da som at pisse i bukserne for at de skal varme

Sikke da noget "AMALIE" stjernevrøvl...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 10-03-12 12:11

Citat
Du kan for den sags skyld også prøve at sende den til naboen - det giver sikkert det samme resultat...

Ikke sikkert...har før kørt en sag gennem Civilretten og vundet,
det var en billist der brugte vejen som 'racerbane' i bakgear
med hvad han troede var en smart parkering = lige ind i snuden på min bil.
Så man skal aldrig sige aldrig.

Kommentar
Fra : nusnus

Dato : 10-03-12 13:15

Jeg har en selvrisiko på kaskoen men kun på ca. 1750 kr så det er ikke det der er problemet, ville også lige høre hvordan jeg er forsikret, da jeg ikke har lavet skade før.

Godkendelse af svar
Fra : nusnus

Dato : 10-03-12 13:16

Tak for svaret transor.