/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
placering af transduser
Fra : nord47
Vist : 728 gange
150 point
Dato : 08-03-12 08:52

Da jeg skal have et ekkolod i båden LM 21,er der nogen der har forslag til placering/montering af transduser (indvendig) i denne båd ??

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-03-12 09:14

Det er sådan set ligegyldigt, bare du ikke kommer for langt agter (for nær skruen) på grund af caviatet.
De fleste lod kan justeres (efter vandlinie eller bund) så bare det er under vandlinien er det ok.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 160 point
Dato : 08-03-12 09:21

Ps. Det nemmeste er vel i kistebænken ved styrepulten, eller under styrepulten, for det er vel der instrumentet skal sidde

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 08-03-12 09:34

Hej Dabj

Tak for dit svar.

caviatet hvad er det ??

Skal transduser limes fast ? jeg synes der er noget diskution om det på nettet ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-03-12 10:40

Det hedder kavitation med dansk stavning af fremmedordet.

Det betyder egentlig "hulrumsdannelse" .

Hvis en skarp kant bevæger sig megethurtigt gennem en væske vil den lokalt om kanten accelereres stærkt. efter bernoullis trykligning kan man få et så lavt tryk lokalt at væsken kommer i kog. Det vil sige at dens damptryk bliver højere end det lokale statiske tryk. Der kommer dampboble hulrum ( deraf navnet) , som falder voldsomt sammen igen.

Fænomenet kan komme med store eller hurtiggående skibsskruer. Det kan i længden slide hårdt på skruen og koster energitab.
Det kan også forekomme i centrifugalpumper, især hvis tilløbstrykket er lavt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-03-12 11:01

Sagt på dansk--det er luftbobler i vandet
Derfor--hold dig væk fra skruevandet--du vil hurtigt opdage, at du ikke kan stole på loddet, når du bakker, da skruen slår luft ind under skroget.
Min transduser er limet fast med epoxylim, den skal naturligvis stå helt lodret, så der skal muligvis en kile under, jeg brugte et stykke af en plastiktøjklemme.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-03-12 11:07

Nej hvis boblerne er af luft er det ikke kavitation.

Men en skibskrue, som sidder højt, kan da godt trække luft med

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-03-12 11:22

Hurraaaaa---ingeniørlærlingen har talt
Spørgsmålet er bare hvad vi lige kan bruge det til
Måske du skulle overlade det til os der har den praktiske erfaring

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-03-12 12:55

Kavitation larmer også rimeligt meget.

U-bådsmandskaber under 2. verdenskrig holdt vejret når lyden kom lige over deres hoveder

Godkendelse af svar
Fra : nord47

Dato : 08-03-12 17:47

Tak for svaret dabj.

Det kan jeg bruge,så nu venter jeg på det gode vejr og båden skal i vandet.

Tror du ikke jeg skal vente med montering af transduser,til båden er i vandet ??

Mvh

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-03-12 21:05

Om du monterer den på land eller i vandet er sådan set ligegyldigt.
God fornøjelse