/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
mug på tøj - madeddike eller eddikesyre?
Fra : jobestar
Vist : 2192 gange
26 point
Dato : 07-03-12 17:49

Hej har lige opdaget at min vasketøjskurv har været våd i bunden og der er nu mug på en del af tøjet.

Jeg har læst mig frem til at det skal ligge i blød i rodalon eller eddike. Det bliver bare ikke beskrevet om folk mener madeddike eller eddikesyre. (supermarkedet havde ikke rodalon og vil gerne ordne det her og nu)

jeg ved der er ikke er mange point, der gik noget galt igår med et spørgsmål jeg annulerede til 100poiont og så forsvandt de.

vh Oscar

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 07-03-12 17:57

blegemiddel
borax
eddike
skimmel drab vaskemiddel
renseri
børstning tøj
citronsaft
bagepulver
brintoverilte

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 07-03-12 17:59

Prøv at gå ind på denne side
http://blacktoxicmolds.com/da/mold-clothes.php

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 36 point
Dato : 07-03-12 18:09

Spiseeddike eller eddikesyre 1+4vand -det er hip som hap på nær prisen. Hvis du bruger Rodalon, skal du skylle grundigt før vask, ellers neutraliserer du vaskemidlet og får en masse små gummiagtige fnuller i tøjet.
vh
pbp

et gammelt husråd var at lægge tøjet i kærnemælk (husker ikke hvor længe) og så skylle og vaske.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-12 18:20

En anden mulighed, er at vaske dit tøj med en blegning vaskemiddel som Clorox eller Oxiclean...

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 07-03-12 18:52

Tak for svaret pbp_et.

super :D mange tak for rådene. Nu er tøjet lagt i blød med alm. mad eddike. Puha lejligheden lugter, men det er jo til et godt formål.

Jeg tror jeg giver de værst ramte en omgang rodalon imorgen :)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-03-12 23:10

Husk at skylle efter Rodalonen!! Ellers kommer der små tyggegummilignende stumper i vaskemaskinen.