/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel formel
Fra : refi
Vist : 1128 gange
500 point
Dato : 07-03-12 10:45

Har et regneark med en del "x"er.....

Disse skal tælles sammen og resultere i antal "x"er gange 100

Altså 10 afkrydsninger skal resultere i 1000

Formlen ser sådan ud =HVIS(C3="x";100;0) og den resulterer i 100 som den skal.

Der skal som sagt tilføjes flere "x"er fra andre cellenumre (spredt) og resultatet skulle gerne blive en sammentælling af disse "x"er gange 100

Hvordan takler jeg lige den ?????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-12 17:05

Når ingen andre svarer...

Jeg har forsøgt at erstatte C3 med den aktuelle celle placering og så kopiere,
men formlen overskriver x med nul i nabo felter.

Det rigtige er nok en programeret macro, det har jeg kunnet engang, men ikke mere.

Jeg husker også et matrix udtryk, hvor man kan summere både vandret og lodret,
så kan du jo hurtigt addere sum rækkerne, der bør give samme resultat.

Jeg ville bruge 0 og 1 og så gange med 100 bagefter...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-12 17:15

Jeg har prøvet at indtaste cellerne i formlen med ; mellem cellerne....

Det vil den godt acceptere, men skriver stadig 100...

Så hvordan får jeg den lige forklaret at de 100 skal ganges med antal "x"

Accepteret svar
Fra : pedroso

Modtaget 500 point
Dato : 07-03-12 20:27

Måske misforstår jeg det, men det forekommer mig ret enkelt. Se her:

http://www.zimagez.com/zimage/skrmbillede-07-03-2012-202132.php

Countif hedder vist tæl.hvis på dansk og i Excel.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 07-03-12 20:35

Tak for svaret pedroso.

DET VIRKER.....

Super

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-12 20:35

Sorry - du skulle have haft 5 *

Det gør jeg bedre næste gang

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 08-03-12 12:44

Din måde fungerer altså også. Men i så fald er det meget smartere med en array-formel, ellers får du jo en ny matrix, som du bagefter skal summere. Se her:

http://www.zimagez.com/zimage/skrmbillede-08-03-2012-124353.php

Husk at trykke Ctrl-Shift-Enter i arrayformel for at aktivere den!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-12 14:45

Jeg mente egentlig også jeg var på rette vej, men kunne som sagt ikke få det til at fungere

Eneste "handikap" jeg umiddelbart kan se ved BEGGE metoder, er hvis der tilfældigvis er "x"er indenfor "området" der ikke skal med.... (derfor måske en opremsning af celler)

Har dog prøvet at sætte f.eks. to "x"er i et felt - de bliver IKKE talt med....så den er god nok.

Nu vil de fleste felter blive "låst" (bortset fra "x" felterne) så der skulle ikke umiddelbart være mulighed for fejl

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 12-03-12 10:45

Hvis du har nogle regler for hvordan der skal stå x-er kan man jo holde øje med det. Hvis der f.eks. kun må stå et enkelt x i hver række eller søjle kan man jo bare tælle antallet, og så have et felt hvor der står FEJL hvis det ikke stemmer.

Den slags gør jeg selv i nogle af de regneark jeg arbejder med, for tit bliver man lidt talblind.