/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dur denne type pære.
Fra : vic200
Vist : 951 gange
100 point
Dato : 07-03-12 10:07

Jeg er faldet over denne type pære til bilens nær- og fjernkys.

Philips BlueVision Ultra H7 Sæt 12V 55W

Er der nogle som kender dem. Lyser de bedre end de almindelige H7 pære?
og holder de længere? eller er det hele bare reklamegas?
En mekaniker sagde at de bruger mere strøm og bilens ledningsnet ikke kunne klare det og dermed fik man mindre lys. Om det var fordi han ikke havde dem på lager og bare ville sælge mig de almindelige pære ved jeg ikke. Jeg har problemer med overspænding på min Peugeot.

vic200

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 07-03-12 10:28

Ja det er en moderne højeffektiv bilpære.
Det er helt korrekt, hvad de reklamerer med, at de giver op til 1,5 gange mere lys for samme effekt.

Hvis du har problemer med overspænding i din Pøjgot, skal du have tjekket generatoren.
Men det kan du nemt gøre selv, med et voltmeter.

Du skal måle spændingen direkte på batteripolerne, når motoren kører i tomgang og generatoren derfor lader.
Så skal du have mindst 13,5V og aller højest 14,4V.
Det er den helt normale arbejdsspænding på batteriet, når motoren kører.

Det er vigtigt at du måler med det ekstra decimal, da det er meget følsomt hvornår der er fejl og hvornår det er i orden.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-03-12 11:57

Pøjgot tilbyder et modstand der sikrer 12 V til alle pærer, det har vi på vores.
Har ikke skiftet pærer siden.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-03-12 11:59

De fleste biler lader med 14 V p.g.a. elektronik der sluger masser af strøm.
Der råder uenighed om hvem der skal rette sig efter behovet 12 V pærer eller
14 V ladespænding.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-03-12 12:04

Enig me Beestone- næsten.

Spændingen skal måles medens motorren kørerr noget hurtigere end almindelig tomgang. Gerne omkring 2000/minut. Generatorerne lader ikke i tomgang.

Hvis spændingen er over 14,5 V er der noget galt med reguleringen. Du skal så have en ny spændingsregulator. Det er overdrevent at skifte hele generatoren, som nogle mekanikkere gerne vil.

Der skal bruges et rimeligt nøjagtigt voltmeter. E billige digitale universalinstumenter til ca. 100 kr duer ikke. Selv om der er tre cifre kan de jo godt vise forkert.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-03-12 15:47

Hvis din generator er af nyere model, eks. Bosch som sidder i rigtig mange biler; så kan det være spændingsregulatoren der er i UDU.
En ny regulator til BOSCH koster ca. 100 kr. hos BILTEMA, oger meget nem at udskifte. Du får ved samme lejlighed, udskiftet de slæbekul som sidder i generatoren, da de er sammenbygget med spændingsregulatoren.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-03-12 23:14

Citat
Jeg har problemer med overspænding på min Peugeot.

Det er du ikke den eneste der har, det er meget normalt for Peugeot.
Det eneste der hjælper er at sætte en diode i serie på + ledningen til nærlys i hver lygte, det sætter spændingen med med ca. 0,6 volt, og så holder pærene betydelig længere. De kan købes i mange autotilbehørs forretninger som kalder dem for en modstand til ca. 100 -120 kr. Men det er ikke andet en en diode med sort fleks over, og med hver sin farve ledning i enden og en beskrivelse på hvordan den skal monteres/vende.
DET VIRKER PÆRENE HOLDER. Og pæren du hendviser til kan du sagtens bruge.

Accepteret svar
Fra : tyller01

Modtaget 100 point
Dato : 10-03-12 22:35

JEG HAR HAFT DE MAGISKE PÆRE SOM DU TALER OM JEG KUNNE IKKE MÆRKE NOGEN FORSKEL.
springer du mange pære kan det godt være din generator som er defekt hvis nogle dioder er defekte

Godkendelse af svar
Fra : vic200

Dato : 24-03-12 19:50

Tak for svaret tyller01.
Når du ikke kan mærke nogen forskel på de noget dyrere pære, så kan jeg vel heller ikke.
Jeg fortsæter med at købe de almindelige billige H7 pærer, indtil jeg sætter bil om.

vic200