/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vaskemaskine tilslutning
Fra : jobestar
Vist : 1345 gange
50 point
Dato : 07-03-12 00:07

Hej jeg har netop fået vaskemaskine og aldrig haft det før.

Jeg må sikkert ikke tilslutte den på udtaget fra min bruser?

kan jeg købe noget der kan give flere udtag der fra ballofix halløjet bag ved mit toilet? der må jeg vist godt sætte den til så vidt jeg har forstået?

her er billeder af de to udtag jeg snakker om:
http://tinypic.com/view.php?pic=osse83&s=5

vh Oscar

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-03-12 04:35

Dette må du selv udføre

Udskifte vandhaner og pakninger i vandhaner.
Udskifte hånd- og køkkenvaske med tilhørende vandlås. Dog kun hvis en eventuel vandlås er monteret synligt, og kun hvis der ikke sker indgreb i den faste, eksisterende del af afløbsinstallationen.
Udskifte wc’er. Dog kun med et godkendt wc med samme tilslutningstype som det eksisterende, så der ikke sker indgreb i den faste vand- og afløbsinstallation. Ved wc’ets tilslutning til afløbssystemet skal du anvende godkendte tilslutningsstykker eller andet materiel, der er godkendt til formålet.
Udskifte vaske- og opvaskemaskiner til husholdningsbrug. Dog kun hvis den eksisterende maskiner er tilkoblet en spuleventil eller en afspærringsventil, og der ikke sker indgreb i den faste vandinstallation. Hvis en installation er forberedt til tilslutning af vaske- eller opvaskemaskine, bliver tilslutningen af vaske- og opvaskemaskinen betragtet som en udskiftning.

Så nej du skal have bestilt en VVS til at udføre den installation du skal bruge til din maskine men næste gang må du godt udskiftet din maskine selv når installationen er lavet til formålet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-03-12 11:40

Du får brug for en vvs er.
Du skal også have lavet afløb , som passer til maskinen. Det går ikke bare at lægge slangen i et gulvafløb.
Afløbet skal være passende højt placeret, for at maskinen ikke bare tømmer sig selv.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 07-03-12 14:10

okay ja det tænkte jeg også.

hvad er egentlig grunden til at den afløbsslangen ikke bare må ligge ned til badeafløbet? det er jo bare vand med sæbe der kommer ud?

og hvorfor siger manualen, at enden på afløbsslangen skal være minimum 70cm højere end bunden på maskinen?

vh

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 07-03-12 19:42

du kan smide afløbsslangen op i badekarret eller toiletet,,vand tager du bare ved at sætte et t stykke på vand til toiletet,,men det er ikke helt relemanteret,,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-03-12 11:05

Afløbssklangen skal højt op elles vil vaskemaskinen tømme sig selv , bare vandet skvulper lidt under vasken. Det må ikke kunne løbe selv, men skal pumpes ud når vaskeprogrammet kommer dertil.

Afløbsslangen kan bindes op i en håndvask, men det er da upraktisk.

Accepteret svar
Fra : boserup-vvs

Modtaget 50 point
Dato : 07-04-12 19:45

smid et t-stykke i messing på efter din toilet balofix. husk Aqua stop hvis den ikke er indbygget i din vaskemaskine. Smid slangen op i vasken. de 70 cm over vaske maskine bund er vigtig for at pumpen ikke kører tør for vand og derved holder pumpen markant længere. Jeg vil dog anbefale at få lavet en mere permanent løsning med fastmonteret rør på væggen så afløbsslangen ikke kan stikke af fra dig og lave vandskader m.m i værste tilfælde.

Glenn Møller
Boserup vvs

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 28-05-12 14:53

Tak for svaret boserup-vvs. og tak for forklaringen om det med at vaskemaskinen tømmer sig selv :)