/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Fosile genstande
Fra : nomore
Vist : 556 gange
50 point
Dato : 06-03-12 00:35

Hvor mange L olie bliver der brugt om dagen?

Hvad sker der med de huller brændstoffet - rå olien hentes fra?

Får vi større eller mindre Jordskælv på grund af det?

HVAD GØR du FOR IKKE AT spare, på recurserne.....?

Måske et spørgsmål der høre P.T til - men ville gerne vide det
af ren nysgerrighed = andres??????

Kommentar
Fra : webm

Dato : 06-03-12 00:40

HVAD GØR du FOR IKKE AT spare, på recurserne.....?

Jeg antager du havde tænkt dig at spørge:

HVAD GØR du FOR AT spare, på recurserne.....?

Der er jo en hel det der gør det du spørger om, nemlig at fråse med energien...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-03-12 00:45

Prøv igen......

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-03-12 00:46

Og jeg SKREV rigtigt......

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-03-12 01:44

Det meste af det olie og gas der bliver hentet op stammer fra felter der ligger pokkers langt nede i og under stabil jord og klippe, så der er få chancer for at der kommer "jordfaldshuller" som man f.eks ser ved intensiv minedrift.

Iøvrigt ligger der stadig kul begravet som vi bare kan bruge løs af, og billigt, uden at der bliver mangel de næste 1000 år, men alt for meget bliver ødelagt på overfladen, derfor satser man på vedvarende energi.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 06-03-12 06:43

Vi brugte i 2010 ca 90 millioner tønder (a 159 l) dagligt, hvilket må svare til ca 15 milliarder l dagligt, ca 2½ l pr menneske i verden pr. dag eller knap 1000 l/år.

Men i Dk bruger vi selvf langt mere pr person end gennemsnittet.

http://www.geologi.dk/oliegas/e2/d21.htm

Olien ligger IKKE i store hulrum under jordoverfladen, men i fx sand (nemmest at få olien ud af) i Nordsøen er det normalt i kalk eller sandsten, hvor det er sværere at få olien ud. Så der efterlades ikke store hulrum i undergrunden, der giver jordskælv/jordfaldshuller el lign.

Men, nogle steder i USA, bl.a., hvor man har pumpet CO2 ned i jorden (enten for at begrænse CO2-udslippet, eller for at skabe det overtryk, der kan presse mere olie ud af undergrunden) har man konstateret flere jordskælv, det samme har man set flere steder hvor der er stemmet store vandmængder op til elproduktion.

Så vores aktiviteter kan påvirke såvel klimaet som skabe jordskælv.

I øvrigt blev drivhuseffekten opdaget af astronomer, der i midten af 1800-tallet kunne måle temperaturen på planeterne, Merkur, der ligger nærmest solen, var "koldere" end Venus, der ligger som nr to (vi er nr tre). Man kunne så måle, at Venus har næsten ren CO2-atmosfære, og allerede dengang beregne drivhuseffekten. Uden den ville temperaturen her på kloden ligge på ca -18 grader, eller ca 33 grader under klodens gennemsnitstemperatur på 15 grader.

Af disse, og mange andre grunde, prøver jeg at begrænse mit energiforbrug så meget som det er realistisk muligt, når man også skal se på økonomi og det praktiske liv. Fx købte vi vindmølleanparter, afkastet de første to år svarer til 25 % i alt, MEGET bedre end penge i banken, nye vinduer har også løbet pænt rundt i besparelser, varmepumpe i sommerhuset det samme.
Men så længe en elbil, der kan opfylde alle kørselsbehov (altså en hybrid) koster tre gange så meget som en alm. bil, bliver den næste bil igen med benzin

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 06-03-12 07:11

Jeg har hørt/læst et eller andet sted at når man tager olien op, så pumper man noget væske ned i hullet så det ikke falder sammen.
Men jeg ved det ikke med sikkerhed,nomore.
alan57

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-03-12 08:00

Det kan ikke falde sammen da oljen er i stenen og da det er et kempe tryk flere kilometer ned i jorden ,så gør det sådan at oljen bliver presset op. De har for at få mere ud af hullene i nordsøen, pumpet vand ned i hullene under stort tryk.Jeg ved ikke om det er på eksperimentstadiet ennu,eller om de har fundet en bedre metode til at få mere olje op fra borehullene.
Citat
Hvad sker der med de huller brændstoffet - rå olien hentes fra?

Får vi større eller mindre Jordskælv på grund af det?

Har du mærket om vi har flere jordskelv en før vi hentet olje op fra nordsøen? Tror ikke det. De plugger hullene med betong når de ikke kan betale sig at hente mere olje op.
alimak

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 06-03-12 11:02

alimak, jeg ved om det er fordi at det ikke skal falde sammen, men de hælder altså noget ned i hullet færdigt.
alan57

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-03-12 11:18

Jeg mener de har et forings rør som de setter ned i hullet samtidig som de borer. Når de er færdig plugger de røret med betong, Men de kan komme til røret på en eller anden måde hvis det en gang i fremtiden skulle komme en opfindelse så brønden kan tømmes 100%.Mener de kun kan få ud ca. 50 % af oljen i dag.
alimak

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-03-12 11:57

Citat
Jeg mener de har et forings rør som de setter ned i hullet samtidig som de borer. Når de er færdig plugger de røret med betong,

Jeg så et andet sted at et selskab sprængte foringen et par hundrede meter nede.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-03-12 16:46

når man henter olie op fra undergrunden, løber det ikke bare af sig selv. derfor er man nødt til at hjælpe det lidt på vej. det gøres ved at pumpe mudder ned i hullet sammen med en meget stor mængde kemikalier, som olieselskaberne helst ikke vil fortælle hvad er.
men fælles for de ting man pumper ned er, at de er væsentligt tungere end olien, så når man har sugerøret i toppen af olielommen, er det kun olien man får med op.
hvor mange liter olie der bliver brugt om dagen ved jeg ikke, men oseberg c i den norske sektor hvor jeg selv arbejder for tiden, producerer 22000 tønder i døgnet, og det er en meget lille produktion.
troll a, som er en gasproducerende platform henter gas for 250.000.000 om dagen op fra undergrunden.
så hvis du skal ud i et regnestykke med hvor meget der kommer op totalt, skal du have en meget stor regnemaskine.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-03-12 19:47

Jeg mener de pumper mudder ned i hullet for at oljen ikke skal sprøjte ud,for at stabilisere trykket i brønden.De har store sikkerheds ventiler som skal hindre blowout,så det må løbe af sig selv nogle gange.Måske er det kun når brønden er ny.Jeg har også arbejdet på boreplatformer og produktions platformer men det er mange år siden.
alimak

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-03-12 20:42

Hvis man nu tager en typisk olie/gas forekomst i Nordsøen, ligger den i toppen af en forkastning

http://www.geografifaget.dk/uploads/tx_cliopolaroidphotoflex/Huligan0._Wikimedia_Commons..JPG

Men selv om det er tegnet som hulrum, er gassen og olien bundet i sand/kridt/ sten.

Væsker kan i praksis ikke trykkes sammen, så et blowout skyldes gassen, der dels ligger øverst, men også er opløst i olien, så ligesom en champagne der åbnes hurtigt kan gassen udvide sig og få "proppen til at springe".

Som alimak skriver, lukker man med tungt boremudder og ventiler, for at undgå blowouts (det var det der ikke rigtig fungerede for Shell), men når gassen er gået af, skal man normalt sætte tryk på (co2/vand) for at få mere olie op.

I Nordsøen, og sikkert mange andre steder, hælder man også div kemikalier eller sprængstoffer ned for at lave åbninger i klippen, som olien kan samle sig i, USA og USSR eksperimenterede med små atombomber til at lave pæne store åbninger til olie/gasudvinding

http://www.csmonitor.com/USA/Politics/DC-Decoder/2010/0610/Drilling-for-oil-with-nuclear-weapons-The-US-has-done-it

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-03-12 20:49

Citat
Jeg har hørt/læst et eller andet sted at når man tager olien op, så pumper man noget væske ned i hullet så det ikke falder sammen.

mener først det er i nyere tid, og i havet man bruger det
Tror ikke der findes så meget vand i iran......
men man ved jo IKKE...

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 08-03-12 20:55

Den forklaring sgu må da give pionts.
Og det er IKKE så lidt - vi stakkels mennesker er afhængig af...
Citat
Men så længe en elbil, der kan opfylde alle kørselsbehov (altså en hybrid) koster tre gange så meget som en alm. bil, bliver den næste bil igen med benzin

Jow__ der skal da nogen i Regeringen (eller udenfor) til at hjælpe de flinke Politikere?
som ser` sig selv som miljø bevidste.....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-03-12 21:05

Tak, nomore.

Du kender sikkert det gamle ord om, at efter en samler kommer en spreder, den olie vi har brændt af i de sidste 160 år er samlet sammen gennem mange millioner år, det er fan'me uhyggeligt!