/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hvorfor brummer min forstærker??
Fra : Fattig
Vist : 1247 gange
100 point
Dato : 05-03-12 17:22

Jeg har tilsluttet min bærbare computer til min Denon forstærker for at få en bedre lyd.
Den er tilsluttet fra hovedtelefon udgangen på computeren, via. Xitel Ground Loop Isolator, til aux på forstærkeren.
Når musikken spiller er alt ok.

Problemet er at der er en brummelyd fra højtalerne når/hvis jeg afbryder musikken og har haft skruet højt op for lyden.
Tager jeg stikket ud af computeren bliver brummelyden endnu højere.
Hvad sker der og hvad kan der gøres.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-03-12 17:32

Den skal 'jordes' ..altså forstærkeren ...gætter jeg på.

Bagpå de fleste forstærkere/recievere, samt (stationære-)computere ..OG grammofoner for den sags skyld, findes der en forbindelse til 'jord' (= 0 fase).

Symbolet ser således ud: http://www.pictogramsalg.dk/shop/product.php?productid=18274

Forbind dette 'stik', som regel en 'fingerskrue' med takket låsering, til et alm. kobberkabel og før det til f.eks. en radiator i lejligheden/huset.

Det skulle kunne klare problemet, hvis det er en jord-forbindelse der mangles

Manglende 'jord' giver nemlig en karakteristisk 50-250 hz. 'brummen' i højttalerne.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : finnostervig

Modtaget 110 point
Dato : 05-03-12 17:35

Hej

Det kan også være at dit kabel mellem computer og forstærker ikke er ordentligt skærmet, altså at kablet er for "billigt"

Mvh Finn

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 05-03-12 19:07

</MOLOKYLE>
Dit forslag med kobberkablet løste desværre ikke problemet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-12 19:48

Hvis brummelyden forsvinder når du tager stikket til "Xitel Ground Loop Isolator" ud af forstærkerindgangen- så ved du at brummelyden kommer fra den.

Det kan meget vel være noget ,som samles op kapacitivt fra computer chassiet.

Hvis noget skal jordforbindes er det computeren, hvis det skal hjælpe.

De støjkondensatorer som sidder i switch mode strømforsyninge, vil lægge 110 V 50 Hz og godt med overtoner på computeren chassis, hvis det ikke jordforbindes.

Xitel Ground Loop Isolator er ellers en god ting for at dæmpe common mode støj.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-03-12 21:18

Smid en kondensator mellem + og -

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-03-12 22:02

Det er vist meget almindeligt at computere "brummer" lidt når de ikke afspiller noget, det gør den PC jeg har i stuen også. Det er ikke "rigtigt" brum, men nærmest lavfrekvent støj. Jeg ved ikke om der er ret meget at gøre ved det. Måske vil en modstand mellem signal og leder hjælpe, men jeg har ikke undersøgt det nærmere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-03-12 00:02

Der er noget nomore har misforstået . Lydsignalerne er vekselspænding, så der er ikke nogen + eller -.

en kondensator tværs over signalvejen vil i øvrigt dæmpe høje frekvenser og ikke dybe brummetoner.

Den har i øvrigg kun effekt ved høj udgangsimpedans i forhold til kondensatorens reaktans ved den givne frekvens.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-03-12 00:50

Citat
Der er noget nomore har misforstået

TJA:
hvis LORTET stammer fra et ANLÆG = med et stik
til en PC der ikke er sat TIL (noget) I RØVEN af en PC
så KAN DET SGU da ikke være en PC der fejler noget ..................................ELLER hvad fejler den PC så?????????

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-03-12 00:53

Citat
"Xitel Ground Loop Isolator"

Noget du lige har fundt på nettet - eller,,,

Nærmere forklaring for IKKE experter i LYD

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-03-12 00:54

Citat
Tager jeg stikket ud af computeren bliver brummelyden endnu højere.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-03-12 00:55

Citat
"Xitel Ground Loop Isolator"

Noget du lige har fundt på nettet - eller,,,

Nærmere forklaring for IKKE experter i LYD

U.P.S

Kommentar
Fra : kj

Dato : 06-03-12 09:57

Kan man ikke bruge Line ud fra computer i stedet for hovedtelefonstik, og så tilLine ind
på forstærkeren, det ville nok give en bedre impedansmodstand, og så stelforbinde computer og forstærker. Jeg tror at inpedansen ikke passer sammen fra hovedtelefon fra PC til aux på forstærker.

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 07-03-12 17:28

Tak for svaret finnostervig.

Jeg gik i Fona for at købe en skærmet ledning. Her fik jeg det tip, eller blev spurgt om jeg havde skruet helt op for pcéns lyd og helt op i afspilningsprogrammet????
Det havde jeg ikke. NU HAR JEG. Mit støj problem er løst.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 07-03-12 17:44

Herligt !!

Dejligt at høre at du nu er "brumfri" , fortsat god dag...

Mvh Finn