/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Canon-kamera kan ikke vise LCD-skærm?
Fra : cristian2
Vist : 959 gange
80 point
Dato : 05-03-12 07:52

Jeg har fået et kamera i gave, (Canon EOS, 1000 D, DS 126191) men der er en funktion som det ikke formår (tror jeg nok): Det kan ikke vise billedet, man ønsker at tage, på LCD-skærmen. (Skærm-billedet træder kun frem under manuelle indstillinger og når man bagefter vil se de billeder man har taget).

1. Er det bare fordi jeg ikke kan finde ud af at få skærmen til at virke?
2. Er det generelt for alle Canon-kameraer eller gælder det kun denne model og måske tidligere modeller?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 05-03-12 08:16

Kender ikke EOS 1000, men på EOS 60 skal du trykke spejlet først, men LÆS brugsforviringen, der må det stå, du kan også downlode hele manualen, der er tit nemmere at se det på PCen, end en bog der heletiden klapper i, men held og tillykke.

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 05-03-12 08:17

der skal stå : trykke spejlet op først.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-03-12 08:40

Prøv at læse vejledningen - den kan hentes her på siden: http://www.stolaf.edu/services/iit/video/documents/rebelXS.pdf
og hvis du kigger på side 95 og frem, er der en vejledning på hvordan du gør den klar til Live View.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 05-03-12 08:42

Nu er jeg desværre nybegynder inden for fotokameraer. Derfor et par begynder-spørgsmål:

1. Hvor skal der stå "Trykke spejlet op først". Og hvilket spejl?

2. Jeg har forsøgt at google mig frem til en brugsvejledning/manual, men ikke ikke kommet frem til andet end generelle vejledninger - ikke specifikt for dette kamera. Er der nogen som kender et link hvor det reelt kan lade sig gøre at downloade en manual?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-03-12 09:11

christian2 - har du prøvet at se på denne side:
http://www.stolaf.edu/services/iit/video/documents/rebelXS.pdf
hvor du kan læse hvordan du bruger Live View.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 05-03-12 11:35

Jeg mener ikke der er live wiew på 1000D, men er ikke helt sikker. Væn dig til at bruge søgeren. Du holder også kameraet meget mere roligt på den måde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-12 11:50

Hvis man anskaffer et spejlreflekskamera er der for at bruge det som sådan.

Princippet er at der bag linsen sidder et bevægeligt spejl, som kaster billedet op på en matglasplade, som ses i søgeren. Man kikker i søgeren direkte ud gennem linsen og ser det billede som fotograferes ret præcist, med rigtig dybdeskarphed osv.
Først det øjeblik, man trykker på udløseren vipper spejlet op og billedet falder på den lysfølsomme chip.

Når der i søger situationen ikke er billede på chippen, kan det jo heller ikke gengives i displayet.

Du har fået et fornemt spejlrefleks kamera, men ønsker at det fungerer som de simplere kameraer.

Du har købt forkert, eller må lær at bruge det rigtigt.

Med spejlet op konstant, har du lavet det om til et almindeligt systemkamera.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-03-12 12:25

fotowig - hvis du havde kigget på den side jeg henviser til, er den for 1000D - og iflg. side 95-96 er der en anvisning på, hvordan man indstiller det til Live View.

Men jeg vil give dig ret i, at man bør benytte søgeren!

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 05-03-12 19:27

Ja live view sidder typisk over højre tommelfinger i øverste højre hjørne ved displayet. Det gør den i hvertfald på mit D550.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 05-03-12 20:07

Tak for svarene alle sammen. Jeg er blevet en del klogere. Og specielt tak til dig, Transon: Men hvad er så forklaringen på at det netop er disse indstillinger: "P, Tv, Av, M, A-DEP" som giver mulighed for brug af LCD-skærmen - og ikke de resterende indstillinger: "Auto, nær, fjern, ultranær, bevægelse, nat" osv. Det burde vel netop være de kreative indstillinger der kun viser billedet som det fotograferes og ikke de automatisk, eller hvad?

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 05-03-12 21:24

Der burde ikke være forskel på basis og kreative funktioner. Kan du ikke gå ind i menu, indstillinger helt til højre og så ned i bunden til live view funk indstillinger?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-03-12 21:35

Iflg. manualen - kan man kun foretage indstilling i de kreative funktioner, men ikke i Basis områder.

Husk at læse side 96 - manualer er ret vigtige, hvis man gider at læse dem!

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 05-03-12 23:49

Læs Manualen, hvis du ikke har den på tryk, kan du hente den på nettet på dansk. selvom du har læst den 10 gange vil der stadigvæk værer mange ting du ikke kan forstå, jeg er så heldig at min fætter var en af de første der købte et EOS 60. jeg bruger ca. ½ time daglig for at lærer alle finesserne, har jeg problemer ,siger han: LÆS brugsanvisningen, så siger han side det og det. det er bare om at øve sig, Rom blev ikke bygget på en dag, og du lærer heller ikke dit kammera at kende på et ½ år, jeg har nu haft mit i 4 md. og taget ca. 1000 foto. ekspermiteret med ISO, Blænder, lukkertid, kigget på historigram, m.m. intern/extern/slave blitz, du må øve ,øve. men glem ikke at se i manuellen, der står alt du skal bruge.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 80 point
Dato : 10-03-12 01:39

Citat
Men hvad er så forklaringen på at det netop er disse indstillinger: "P, Tv, Av, M, A-DEP" som giver mulighed for brug af LCD-skærmen - og ikke de resterende indstillinger: "Auto, nær, fjern, ultranær, bevægelse, nat" osv

Liveview virker ganske rigtigt kun i visse indstillinger.

Og det er der en forklaring på-

De indstillinger du nævner hvor du ikke kan bruge liveview: Auto, nær, fjern, ultranær, bevægelse, nat, er allesammen de automatiske "point & shoot" indstillinger, og der har du ikke en skid at bruge liveview til, for der kan du alligevel ikke justere noget og bruge skærmen til at indstille billedet efter.
For glem alt om at holde kameraet flagrende ude i luften, kigge på skærmen og tage et billede.
Det er den fremgangsmåde du kan bruge med en mobiltelefon og de små P & S kameraer der slet ikke har en indbygget søger, det dur slet ikke med et stort kamera.

Hvis du vil høre et godt råd, så glem at dit kamera overhovedet er indrettet med den liveviewfunktion.
Du får meget mere udbytte ud af at eksperimentere dig frem, og så lærer du med tiden hvordan du skal indstille kameraet for at eksponere optagelserne korrekt.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 10-03-12 13:43

Tak for svaret dova.