/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
slikkepind
Fra : svendgiversen
Vist : 1560 gange
100 point
Dato : 04-03-12 12:02

Hvad hedder det skilt politiet stikker ud når de stopper en der kører for stærk?

Samme for de der sætter tog i gang??

Eller for de der dirigerer fly på startbanen???

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-03-12 12:18

For tog er det Afgangsstok også kaldet spejlæg der anvendes til afgangssignal
http://www.griffen.dk/thy/401-sne/images/afgangs.jpg

Det skilt poltiet anvender kaldes vist kun "stop politiet".

Hvad de andre (til fly) hedder har jeg ikke bud på.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-12 12:52

Citat
Hvad hedder det skilt politiet stikker ud når de stopper en der kører for stærk?

Det skilt er blevet kaldt for en "slikkepind", men det er et stopskilt.

Citat
eller den såkaldte
”slikkepind”,- stopskiltet.

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/987DE8E2-2BEC-4089-A5F6-D4642BD345CB/0/08junisp%C3%B8rgsm%C3%A5logsvar.pdf

Citat
Samme for de der sætter tog i gang??

Her hvor jeg bor, der bruges ikke et skilt, når toget sætter i gang.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-12 14:28

Foreløbig tak.

Spejlæg er jo lige så meget slang kælenavn som Slikkepind,

Hvad er de officielle betegnelser?

Og ans, Stopskilt lyder jo rigtigt, men ikke særlig betegnende,
synd du aldrig har set et Spejlæg i anvendelse.

Mon ikke Politiet, DSB og SAS har standardiserede betegnelser for de tre typer skilte,
der på endre sprog, eksempelvis tysk, hedder det samme??

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-12 15:02

Citat
(Et spejlæg er jernbanejargon for en afgangsstok, som stationsfor- standeren bruger, når det er tid til afgang).

http://www.e-pages.dk/ugeavisenfaaborg/72/21

Det er lidt svært at finde teksten, men det kan lade sig gøre.

Et "spejlæg" = afgangsstok.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-12 15:04

På Nørrebro brugte de en signalpind som kunne lyse om aftenen.
Det hed Slangerupbanen selvom toget ikke kørte længere end til Farum.
Dog kunne der skiftes til et andet tog som kørte til Slangerup.
Ans er nok for ung til, at kunne have oplevet det tog.

Ps. Jeg kan huske lyden af jernlågerne når de smækkede i.
Ved Bryrup lidt syd for Silkeborg har det et tog mage til.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-12 15:10

Citat
Afgang fra stationen blev givet af stationsbestyreren når stationen var betjent, først med afgangsstokken, senere med afgangssignal ophængt ved perronen.

http://blokposten.dk/sikringsanl/type5354/dsi5354-index.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-12 15:18

Eyvind

Slangerupbanen, jeg mener den hed Hareskovbanen.

http://da.wikipedia.org/wiki/Hareskovbanen

Den har jeg da kørt med, men har da ikke tænkt over de skilte, der blev brugt. Jeg husker også, da den bane blev nedlagt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-12 15:20

StopSkilt og AfgangsStok, i et eller to ord? Så nærmer vi os...

Selv om de dirigerer fly i lufthavne hedder der nok ikke DirigentStok,
heller ikke til søs, hvor man måske kunne bruge en LodsStok??

Til et lods bagi, noget nogen har manglet på det sidste...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-12 15:33

Dette er en sag for EU. De bør straks nedsætte et udvalg der kan få sådan noget standardiseret. Det kan sandelig ikke nytte vi ligger og bruger danske "kælenavne" til så vigtige nogle redskaber. Se bare fiskene, der nu korrekt er mærket med latinske betegnelser i butikkerne.

(Ironi kan forekomme)

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-12 15:48

Tak for svaret ans.

to ud af tre, så gemmer vi luft og sø fart til en anden gang, men det hed altså Slangerup banen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-03-12 16:00

Og svaret som blev godkendt er en gentagelse af et tidligere svar kl.12:18

Interessant.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-12 16:15

Citat
Og svaret som blev godkendt er en gentagelse af et tidligere svar kl.12:18

Det var næsten en gentagelse. Det skilt politiet bruger hedder et stopskilt. Desuden havde du ikke dokumentation for skiltenes betegnelse, men du kan da godt få nogle point af mig Benjamin.Hansen, point kan jo ikke bruges til noget.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-03-12 16:19

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 04-03-12 17:52

Her kan du se et fint foto med udvidet betegnelse:
Politistopskilt
http://www.123hjemmeside.dk/Politibiler/17234451?i=34678671

Bemærk: Ingen bindestreger.
Og hvis du vil have det i to ord, går det ikke med politist-opskilt.
Der skal man nok op på en tredeling.