/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
tilslutning af tørretumbler
Fra : nord47
Vist : 1740 gange
200 point
Dato : 03-03-12 20:56

Hej
Jeg skal have tilsluttet en tørretumbler som kan køre på 220/380 volt,den har altid kørt på 220 volt inden vi flyttede.
Den køre nu på (2 sorte ledninger) men ingen varme,så er der en blå og brun og gul (jord) tilbage,hvilke skal jeg bruge så den også varmer ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-03-12 21:14

Med de to sorte har du formentlig koblet varmelegerne i parallel på 380 - 400 v. såm er de brænd af.

Køb en ny tumbler og lad en professionel om at installere den korrekt med jordledning ( som forhåbentlig ikke bare er gul).

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 03-03-12 21:29

Tak transor.
det vil jeg lære af,men de 2 sorte var mont. før, da de blev klippet af så vi kunne kende dem igen
Jeg har ikke være i nærheden af 380 volt med maskinen,hvis det var det du mente ??

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-03-12 23:04

Du skal bruge den brune = Fase, blå = Nul og den gul/grøn = jord, så køre maskinen på 230v.
Hvis det ikke virker skal, så skal en af de sorte også monteres sammen ned den brune. Den blå skal ALTID bruges og er NUL, og skal altid forbindes til Blå ledninmg i tilslutningsdåsen.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 03-03-12 23:15

Tak hejdu
det vil jeg prøve i morgen,kan varmelegeme være brændt af ??

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-03-12 23:18

PS. Du skal altid bruge den blå ledning og grøn/gul ledning, og kun en af de andre farver i tilslutningsdåsen på vægen, hvis der er 5 ledninger i dåsen = kraftdåse / 400V N J F F F

Nul er altid blå, eller så er det en meget gammel instalation
Jord er altid grøn/gul
Fase R, er som regel brun
Fase S, er som regel sort
Fase T, er som regel sort/ sort med hvid streg

Ved 230v skal der KUN bruges den ene af Faserne og en Nul

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 200 point
Dato : 03-03-12 23:25

Citat
det vil jeg prøve i morgen,kan varmelegeme være brændt af ??

Varmelegeme kan ikke være brandt af, hvis du har monteret den ene sort ledning på maskinen, til Nul= blå ledning i vægdåsen, og den anden sort ledning på maskinen, til en Fase = ? farve ledning i vægdåsen

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 03-03-12 23:30

ok du høre nærmere

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-03-12 10:51

Nu troede heg at de farver du beskrev var i tilslutningsdåsen.

Hvis der er på leningen til tumbleren og du i dåsen kon/takten kun har een fase kan du selvfølgelig ikke have brændt den af med 400 V.

I øvrigt skal man passe på med bare at stole på farverne. Der er masser af installationer hvor man har brugt andre farvede ledninger en beskrevet ovenfor.

Den eneste lovregel der er : Hvis der er en gul/grøn ledning, må den kun være jordledning.

Forklar lidt bedre hvad du har af stik, kontakter eller dåser og hvor mange ledninger.
så kan vi hjæltpe dig noget bedre.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 04-03-12 11:01

Hej transor
Tak for rådene,ja det er stikket til lysnet jeg talte om alm.stik til lysnet m/jord,SORRY,man taget jo alt for givet

Godkendelse af svar
Fra : nord47

Dato : 04-03-12 14:30

Tak for svaret Hejdu58.

Det var lige det jeg kunne bruge,super svar

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-03-12 16:02

Selv tak nord47