/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
En god ide ?
Fra : LuffeA
Vist : 799 gange
100 point
Dato : 03-03-12 13:38

Jeg skal lave brunch for den pukkelryggede om nogle måneder, og der skal jo være laks..... og ikke det farvede bølgepap fra Aldi

Jeg har tænkt mig at lægge laksen på en slags "Arme Riddere", altså at piske mælk og æg og så erstatte kanel med lime, dyppe brødet og stege det.

Er det helt dumt ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-03-12 14:17

Ja det er dumt, og også dine gæster er sikkert vedt være trætte af laks fra norske dambrug,

server i stedet torsk, som denne:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=3797

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-03-12 14:56

Det lyder da som en god ide.

Jeg kunne blive bekymret for om de arme riddere (brødcroutoner) kunne blive bløde igen, når laksen er blevet lagt på.

Jeg ville fortrække at de lå ovenpå, eks. sammen med lidt frisk basilikun- det ville se flot ud.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-03-12 15:03

Måske du bare skulle riste brødet i olivenolie, med limesaft og lidt salt-

æg og mælk ved jeg ikke rigtig, om det er nødvendigt.
Men lime er en rigtig god ide.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-03-12 15:29

Citat
server i stedet torsk, som denne:

Jeg har undgået torsk i 30 år og gør det også de næste 30

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-03-12 15:31

Torsk er heller ikke lige sagen til brunch, det vil jeg medgive.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-03-12 15:38

Ok- jeg har lige kigget, på nogle opskrifter, tror jeg har misforstået det med arme riddere. I min forståelse var det brødtern.

Kan godt se, at hvis det er mindre toastbrød, så kan de ikke ligge ovenpå.

Så ville jeg lægge dem ved siden af alligevel, så de ikke bliver bløde.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-03-12 15:44

Kom lige forbi denne, hvis du mangler ideer til laksen:

http://www.madkanalen.dk/vis_opskrift.php?opskrift_id=129

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-03-12 15:55

>Jeg har undgået torsk i 30 år og gør det også de næste 30

Så kan jeg ikke hjælpe dig, jeg elsker torsk, også til brunch,
langt at foretrække for det slimede laks man får i dag,

Og hvor kommer lakse farven så fra?
Jo, de de sidste dage får de lidt krabbe affald i dambruget...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-03-12 16:41

Citat
Og hvor kommer lakse farven så fra?
Jo, de de sidste dage får de lidt krabbe affald i dambruget...

Jeg kender godt farven på en vildlaks.........og prisen

Jeg var til brunch til min søstere runde, lige så snart min svoger kunne se at alle havde fået laks fjernede han resten

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-03-12 16:42

Citat
Og hvor kommer lakse farven så fra?
Jo, de de sidste dage får de lidt krabbe affald i dambruget...

Jeg vil da bestille hos en fiskehandler her i Odense

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-03-12 17:31

Citat
Jeg vil da bestille hos en fiskehandler her i Odense

Fint nok--bare de ikke er fanget i nærheden af Odense

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-03-12 18:02

Nu skal du vel ikke "kun" servere laks til brunchen, men også forskelligt andet godt?

I så fald skal det hele jo passe sammen.

Hvis du ikke skal lave andet med æg, er røget laks m. røræg dejligt til brunch, skal du ikke have andet m pandekager kunne denne være fin (og nem)

http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/161/Fisk-opskrifter/Pandekage-med-roeget-laks

osv.

Da der normalt også er brød/rundstykker (samt smør, ost, pølse, syltetøj mm.) ville jeg ikke servere laks m brød til.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-03-12 18:19

Citat
Jeg vil da bestille hos en fiskehandler her i Odense

Fra Albanigade ?

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 04-03-12 14:47

jeg er heller ikke sikker på at det hedder "arme riddere" for mig er det stegte rugbrødstern. Det du beskriver lyder sku da fint. det er jo både æg og brød i et hug, og det er da fint til laks. Prøv den fra Bornholm.....den plejer at være god

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-03-12 14:58

Nej, arme riddere er som Luffea skriver, brødskiver vendt i æg, mælk, sukker og kanel stegt på en pande

http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/4032/Soedesager-opskrifter/Arme-Riddere

Steget rugbrødstern hedder rugbrødscroutoner på et spisekort

http://viskalspise.dk/opskrifter/tapas-tilbehoer/rugbroedscroutoner.html

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-03-12 15:12

Citat
jeg er heller ikke sikker på at det hedder "arme riddere" for mig er det stegte rugbrødstern

Faktisk er det 30 år siden jeg har fået arme riddere. Mor havde jo tit franskbrød på udsmidergrænsen og så skulle det udnyttes.
Den med æg har jeg set på TV, men æggene gør jo at det ikke bliver smattet.

En anden variant set på TV er at man lægger brød taglagt i en bradepande, hælder det over med mælk/æg og så gratinerer det........men det er jo mavefyld ligesom kartofler, ris, pasta eller polenta.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-03-12 18:26

Som allerførst skrevet, synes jeg sammensætningen er god.

Jeg ville så uanset det er arme eller andre riddere, at brødet skal lægges ved siden af.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 05-03-12 18:06

bøjer mig i støvet. ristede rugbrødstern har ikke noget med arme riddere at gøre. men jeg synes da de rigtige "riddere" må være en god løsning til laks

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-03-12 11:58

Nogen er kommet mig i forkøbet

Jeg så forleden på "Masterchef" fra Australien en dessert, netop med æg/citronblandingen tilsat lidt sukker.
Brødet var skåret ud i 4 x 4 x 10 cm klodser, godt gennemvædet og derefter stegt lysebrune på panden, og de blev serveret med en klat chokolademousse.
Jeg skar så brødet lidt grovere ud da jeg ikke ville kassere skorpen.

Det blev altså en himmerigsmundfuld hvor jeg blot brugte lidt jordbærsyltetøj

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-03-12 12:02

Ja, arme riddere har altid været en god restedessert, mine dog lavet efter mormors opskrift, ingen æg.

Men, "4 x 4 x 10 cm klodser", er det ikke lidt bastant, med eller uden æg?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-03-12 12:28

Citat
Men, "4 x 4 x 10 cm klodser", er det ikke lidt bastant, med eller uden æg?

Ikke ligefrem pindemadder

Jeg brugte kun et æg og to klodser, hvad der vel svarer til et blødkogt eller spejlæg med 2-3 skiver brød som jo er et godt måltid i sig selv.