/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Forvirret over B skat som studerende
Fra : Parti
Vist : 2810 gange
20 point
Dato : 03-03-12 01:46

Hej alle håber i kan hjælpe.

Har de seneste 3 år læst på uni og modtaget su som mange andre, og har et arbejde ved siden af på Jensens bøfhus. Har hovedkort ved su og bi kort hos bøfhuset. Det jeg så ikke forstår er at jeg er blevet pålagt en ekstra b-skat, og så vidt jeg kunne læse mig frem til så er b-skat noget selvstændige betaler, er det bare mig der er galt på den eller??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-12 07:50

Citat
er det bare mig der er galt på den eller??

B skat betaler man når man "tjener" penge der IKKE er beskattet ved udbetaling....

Hvordan de er tjent er for så vidt underordnet....

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 03-03-12 08:02

Der er så meget de unge studerende er forvirret over.
det er vel derfor de studerer i årevis.

Prøv at læse lidt på denne side som er til unge mennesker og skrevet på et forståeligt sprog.

http://unge.skat.dk/svaere_ord.asp
Prøv at klikke på ordet B-skat.

vic200

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-03-12 10:46

Normalt bruger man A-kortet til den primære indtægt. Heri kan man modregne fx renter, kørselsfradrag, faglig kontingent, A-kasse mm.

B-kortet er til !anden indtægt" heri er der ingen fradrag for private, og der trækkes 50%.

Da du bruger din SU (indtægt) på A-kortet, er det der du får evt. fradrag. Skat af B indtægten, er ikke en ekstra skat. Du skal jo altid svare skat af dine indtægter, og det er det du gør. Så ja, du er forkert på den!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-03-12 12:52

Citat
Da du bruger din SU (indtægt) på A-kortet, er det der du får evt. fradrag. Skat af B indtægten, er ikke en ekstra skat. Du skal jo altid svare skat af dine indtægter, og det er det du gør. Så ja, du er forkert på den!

Der er jo så mange der har brugt A-kortet både til SU og arbejde, og har fået et smæk året efter.

Da der er mange der tjener penge ved siden af burde SU-styrelsen måske give vejledninger inden de unge kaster sig ud i det virkelige liv med skatter.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-03-12 14:47

Citat
Der er jo så mange der har brugt A-kortet både til SU og arbejde, og har fået et smæk året efter.

Det kan så ikke længere lade sig gøre, da arbejdsgiver ordner det elektronisk.
Af og til sker der fejl, når arbejdsgiver logger sig på, og derfor kommer til at anvende A-kortet, selvom SU har fortrinsret til dette.

Vi har haft meget bøvl med det, selvom det ikke burde kunne lade sig gøre.
Derfor kommer der en ekstra skat, hvis de unge ikke holder øje med deres udbetaling og lønsedler. Hvis der eks. kommer en udbetaling, hvor der er anvendt fradrag, skal man være obs og få et rettet ved arbejdsgiver.
Dejligt den måned, man får flere penge end normalt, men det lønner sig ikke i længden.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 04-03-12 08:59

Hej Parti

Underlige svar du har fået herover, og jeg udtaler mig som revisor.

Hvis du ikke kan forstå du har fået en opkrævning så gør følgende.

Log på Skat, tjek din forskudsopgørelse for 2012, er den rigtigt?

har du selv ændret i den tidligere?

Så er det nok fordi du ikke er klar over at du havde en indtægt som kan lige stilles med en selvstændig, feks boligudlejning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-12 09:33

Citat
Underlige svar du har fået herover, og jeg udtaler mig som revisor.

Og HVAD mener du så er underligt

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 04-03-12 09:59

Det er da ikke så underligt at folk der driver firma fravælger en revisor!

vic200

Kommentar
Fra : Parti

Dato : 04-03-12 11:20

Hej Snaptil. Det er godt at høre fra en revisor. Har ikke andre indtægter end mit arbejde som hvor der bliver trukket skat og min su, hvor der også bliver trukket skat, har på ingen måder andre indtægter, så det er derfor jeg ikke forstår det.

og vic200, du behøves ikke at kommentere på det her mere, dine kommentar som det her: "Der er så meget de unge studerende er forvirret over. det er vel derfor de studerer i årevis." og det her "Det er da ikke så underligt at folk der driver firma fravælger en revisor!" er ubrugelige.

og til jer alle andre tak for svarene. men som jeg skriver så har jeg ikke andre indtægter ved siden af og det er første gang nogensinde jeg er blevet bedt om at betale b-skat.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-12 11:53

Citat
så har jeg ikke andre indtægter ved siden af og det er første gang nogensinde jeg er blevet bedt om at betale b-skat.

Det skyldes så sikkert at du i 2010 har haft en b-indkomst - den går så igen hvis ikke du har rettet din forskudsregistrering.....

Tjek din forskudsregistrering - der står det hvad det drejer sig om

Citat
så vidt jeg kunne læse mig frem til så er b-skat noget selvstændige betaler

Næh...

Det betaler ALLE der har indkomst hvor der ikke er trukket skat

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 20 point
Dato : 04-03-12 13:35

hej Parti

Godt du fik sorteret lidt ud.
Refi den var ikke ment på dig.

Nå men har du NemId? så log på din skat og tjek forskudsopgørelsen ud for 2012.
Heraf skal skal der fremgå hvis du skal betales Bskat.

Det kan feks skyldtes følgende:
Der er indtastet i rubrik 37, 111? hvis det er forkert så ændre til 0

Godkendelse af svar
Fra : Parti

Dato : 04-03-12 13:44

Tak for svaret snaptil. det var lige det jeg havde brug for:)