/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
ligger brune høns brune æg eller ?
Fra : karin42
Vist : 1423 gange
100 point
Dato : 29-02-12 19:44

Vi er lidt i tvivl : lægger hvide høns hvide æg -og brune høns brune æg Vi syntes at de hvide æg smager bedst , men er det bare en ide ?

venter spændt på et godt svar.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 29-02-12 20:07

Citat
En gammel skrøne er at hvide høns lægger hvide æg og brune høns lægger brune æg !! Men hvis det skal holde stik, hvad lægger så sorte høns

Citat
Ægfarven har ikke noget med fjerfarven at gøre. Brune landhøns lægger f.eks. hvide æg, og hvide æglægningshøns lægger brunlige æg.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-02-12 20:10

Nej æggeskallens farve har ikke direkte noget med fjerdragtens farve at gøre.
For 30 år siden blev det moderne med brune æg.
Folk mente de var bedre, hvilket er noget rent subjektivt.
Vi oplevede i Frankrig at æggene var farvet og at farven også gik over i kogevandet . Den kunne smitte af.

Man fik så ad åre fremavlet høns, som lægger brune æg.

Nu synes moden at være skiftet. I hvert fald din opfattelse. Farven har intet med æggets smag eller andre kvaliteter at gøre.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 29-02-12 20:10

Fra Wikipedia: "Ægfarven har ikke noget med fjerfarven at gøre. Brune landhøns lægger f.eks. hvide æg, og hvide æglægningshøns lægger brunlige æg."

Som jeg læser det kan det være både-og. Så jeg surfede lidt mere, Fra wisegeek.com:

"Chicken eggs from various chicken breeds emerge in different shades because of pigments which are deposited as the eggs move through the hen's oviduct. The pigment depositions are determined by the chicken's genetics, with some breeds producing rich dark brown eggs, for example, while others lay snow white eggs. The eggs inside are essentially identical; there are no major flavor differences between chicken eggs from different birds, as the flavor is determined by the chicken's diet.

There are three main colors for chicken eggs. Most eggs in the store come in white or shades of brown. It is also possible to find blue to green chicken eggs, which come from the Aracuana, a breed of chicken developed in Chile. Araucanas have also been crossed with other breeds to produce the Americauna, sometimes called the “Easter egg chicken” in a reference to its multicolored eggs.

Originally, all chicken eggs were probably brown. Over time, people selectively bred chickens with progressively lighter eggs, ultimately producing white chicken eggs, which came to be the norm. Brown eggs were reintroduced to the market in the late 20th century, although people on farms were already quite familiar with the them. Some classic white egg laying breeds include Andalusians, Faverolles, Dorkings, Leghorns, and Lakenvelders. Barnevelders, Rhode Island Reds, Jersey Giants, Delawares, and Orpingtons are well known for their brown eggs, which vary in color from light cream to dark brown."

Konklusionen må være at det har med den enkelte race at gøre, men at undtagelser kan forekomme, dvs. den enkelte høne kan godt afvige.

Så lærte man det :)

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-02-12 20:53

Kommer an på hvad de får at ÆDE..

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 29-02-12 22:12

Æggefarven afhænger af hønseracen. Æggefarven har overhoved ingen sammenhæng med fjerfarven. F.eks. har vi en sort høne, og den lægger næsten hvide æg. Foderet har heller ikke indflydelse på æggeskallens farve, men den har betydning for æggeblommens farve, og kan have indflydelse på æggenes smag. Når hønsene får masser af grøn, bliver blommen flot mørk gul.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-12 01:13

Smagen afhænger af hvad hønerne æder, som andre allerede har forklaret, der findes hønse racer som udelukkende lægger brune æg og racer andre som kun lægger hvide æg, men du kan ikke ud fra farven på fjerene udlede om æggene bliver med brun eller hvid skal

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 01-03-12 08:15

Tak for svaret refi.

så blev vi så kloge