/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
hårtab og kosttilskud
Fra : skytten49
Vist : 1316 gange
200 point
Dato : 28-02-12 16:15

Jeg vil høre om der er andre end mig, der har fået hårtab samtidig med indtag af kosttilskud som longovital, omnix fra biosym eller andre lignende der er baseret på urter + diverse tilsætningsstoffer. Problemet er også, at man ikke mistænker "uskyldige" præparater med vitaminer og mineraler. Så der er måske nogen der ikke har tænkt på sammenhængen af hvad man spiser af kosttilskud og deres hårtab.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-02-12 17:43

Problemet er at folk tror at naturmidler med urter, mineraler of vitaminer er uskyldige, og at man ikke kan tage skad e af u hæmmede doser.

Der er masser af absolut skadelige urter og mineraler. En del vitaminer er også skadelige i overdosis.

Håraffald vil da være en af de mindre alvorlige følge.

Det kan være meget værre med lever nyrer , hjerte, nervesystem og kredsløb.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 28-02-12 17:57

I følge deres hjemmeside er der selen i skidtet:

citat fra Encyklopædien:

Citat
Selenoverdosering kan medføre metalsmag i munden og hvidløgsduftende ånde. Kronisk selenforgiftning medfører hårtab og negleforandringer, men også hudforandringer, rødme og blærer samt ændret følesans og lammelser kan forekomme. Synlige negleforandringer ses ved indtagelse af ca. 900 µg daglig. Organiske forbindelser af selen synes at have større tilbøjelighed til at ophobes i kroppen end de uorganiske.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-12 18:16

Hvis man lider af hårtab, så skal man undgå varmt vand på hovedbunden. Vaske med lunkent. Og altid skylle til sidst med ISkoldt vand. Og hvis man blæsetørrer, så skal det være med kold luft.
Håret bliver både blankt og stærkt af den kur.

Og så er det billigere end alle de pulvere og piller...

Selvfølgelig kan kosttilskud have bivirkninger. Alt, hvad der har en virkning, kan også have en bivirkning.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 28-02-12 19:06

Birgitta - hvorfor jeg er sikker på at det er bivirkninger og ikke varmt vand er, at da jeg for flere år siden tog longovital fik jeg kraftigt hårtab. jeg fik besøg af en kvinde der fortalte hun havde haft kraftigt hårtab da hun havde spist longovital. Så jeg stoppede øjeblikkelig og hårtabet stoppede også. Jeg glemte alt om det igen, indtil her i vinter da jeg tog omnix som er et lignende produkt. Efter kraftigt hårtab i en uge, kom jeg i tanke om oplevelserne med longovital og stoppede med omnix. Og så stoppede hårtabet. Når jeg søger andre der har lidt af hårtab og spist lignende produker er at jeg mener bivirknerne skal registreres. Og jeg synes ikke hårtab er en lille ting, da man som kvinde ikke ønsker at miste meget hår når man ikke har en stor manke.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 28-02-12 19:11

Birgitta....gider du lige dokumentere din påstand om koldt og varmt vand....at håret bliver blankt er fint.....men stærkt er vel at tage munden fuld, da hår er dødt væv og ikke kan styrkes eller svækkes af varmt eller koldt vand.

om hårsække påvirkes af varme og kulde vil jeg godt nok lige høre om

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-12 21:05

På et tidspunkt lavede man en slags "hat" til kræftpatienter, der fik kemoterapi. Hatten var af plastic og afkølet med vand. Det viste sig, at der ikke var nær så meget hårtab hos de patienter, der brugte hatten, som dem, der ikke gjorde..
Jeg ved ikke, om man bruger den stadig, og jeg har ikke tid til at finde links i aften. Men jeg skal lægge dem, hvis jeg finder dem i morgen.

Jeg ved bare, at jeg fælder stort set ikke. Og jeg udholder det iskolde vand hver morgen når jeg vasker hår. Kun i hovedbund en, tak..
På denne årstid gør det faktisk næsten ondt.......

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-02-12 21:39

Samtidig får hovedbunden en omgang "massage", så blodtilførslen øges.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 28-02-12 21:57

jeg synes at tråden køres i skoven. For uanset at koldt vand mindsker hårtab, skal der ikke være kosttilskud på markedet der giver hårtab. Hårtabet stoppede jo da jeg stoppede med kosttilskudet. Så jeg har ikke brug for koldt vand.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 28-02-12 22:00

det mest relevante der er skrevet, er skrevet af transor. men jeg håber stadig der nogen der skriver der selv har haft problemet

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-02-12 07:17

Jeg har ikke oplevet dette problem, men har erfaret, at produktet Bio-Strath har den modsatte "birvirkning", nemlig, at det gavner hårvæksten.

Min første erfaring var med en hund, som jeg gav Bio-Strath p.g.a. nogle problemer med bagbenene.
Efter ca. 14 dage med Bio-Strath gik hun pænt på begge bagben, og efter længere tid begyndte hun, at få pels på halsen, hvor hun eller var helt skaldet.

Min anden erfaring, som ikke er min egen.
Min mors veninde havde været på diæt i 2 eller 3 mdr. p.g.a. campolybacter, under diæten havde hun tabt det meste af sit hår, som i forvejen var noget tyndt noget.
Efter diæten var slut blev hun anbefalet nogle produkter af sin frisør, som skulle give hår på hovedet igen. Men ingen effekt.
Jeg fik så overtalt min mor til, at forære veninden en flaske Bio-Strath, og efter lidt tid begyndte der, at gro nye hår frem.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-02-12 11:40

Har du tænkt på at hvis du er en mand sidst i 20 erne,
er det helt normalt at man begynder at tabe håret,
det er jo arveligt bestemt, bare se på din far eller morfar.

Vi er jo nogen hvor hjernen stadig vokser, selv er jeg også begyndt at tabe håret,
men her først sidst i 60 erne...

Er du en kvinde, bør du ikke tabe håret før engang i 80 erne,
jeg kender nogle få kvinder, der er helt uden hår men det er en sygdom!

Og er du en mand og arveligt belastet med hårtab, glem alt om hårmidler, de gør det kun værre...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-02-12 16:10

Jeg er arveligt belastet og har samtidig haft PCO (for mange mandlige hormoner plus en del andet) i ca. 20 år.

Har hørt mange "gode"råd, såsom at smøre hovedbunden ind i løgsaft. Har ikke prøvet det.
Men har set, hvordan hår vokser ud igen, når blodtilførslen bliver forbedret! Så på med hatten, knolden i det kolde vand, hovedbunds massage.

Er selv uddannet frisør.
Pak ikke dit hår for meget ind, så det ikke får luft. Sæt ikke håret op, så det slides af. Nænsom tørring, brug ikke noget krøllejern eller fladjern.

Få evt. E-og B vitamin tilskud. Sammen med sund kost.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-02-12 20:17

Citat
Få evt. E-og B vitamin tilskud. Sammen med sund kost.

Men pas på med E-vitaminerne, man kan få det seriøst skidt hvis man får for mange.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-02-12 20:54

Ja, spørg din læge om en fornuftig dosering.

Alt med måde....

Godkendelse af svar
Fra : skytten49

Dato : 12-03-12 01:13

Tak for svaret transor.