/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Fra Linux til ?
Fra : kammanoerup
Vist : 443 gange
50 point
Dato : 28-02-12 10:35

Hej
Jeg har "arvet " en bærbar Computer "Dell"
Styresystemet på den er Linux! Jeg kører XP på min stationære PC.
Jeg vil gerne have ændre styresystemet fra Linux til XP, så jeg kan køre
visse ting, der er lagt på den stationære over på den bærbare!
Kan det lade sig gøre, at ændre styresystemet?
Jeg har ikke megen indsigt i disse ting!

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 28-02-12 11:05

boot på din xp skive og formatere din disk under install med xp så forsvinder linux og du har xp

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-02-12 11:25

Det kræver du har en XP cd, enten en du selv har købt eller en OEM fra dell.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 28-02-12 11:36

Citat
så jeg kan køre
visse ting, der er lagt på den stationære over på den bærbare!
det kan du sandsynligvis også som computeren er med Linux, det afhænger selvfølgelg af hvad det er du vil men det meste kan gøres på Linux - bare anderledes end Windows gør, lær Linux at kende i stedet for at installere et 10 år gammelt styresystem som Microsoft snart lukker for supperten til.
Hvis du vil have Windows på computeren så skal du først sikre dig nogle drivere til bundkortet ellers får du det ikke til at virke og så selvfølgelig have en Windows CD/DVD og en gyldig licens

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-02-12 13:55

Citat
i stedet for at installere et 10 år gammelt styresystem som Microsoft snart lukker for supperten til.

Supporten er lukket, men der kommer opdateringer få år endnu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-02-12 14:45

Som OVN siger - så kan det meste af de filer som du kører på XP lægges over på Linux.

Nu ved jeg ikke hvilket Linux styresystem du har, men du kan uden problemer lægge et nyere Linux ind i stedet for. Ubuntu Mint vil være et godt valg når du er vænnet til XP - spørg OVN hvilken Mint der er bedst.
Og så er Linux ...........................gratis. Incl. tusindvis af programmer hvor mange snakker sammen med windows office programmer.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 28-02-12 21:50

Enig - Linux Mint, eller måske Xubuntu ville jeg foretrække i stedet for XP.

Ellers skal du ud og skaffe dig et styresystem, og programmer.

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 02-03-12 15:59

Tak for svaret o.v.n..

Mit slægtsforsknings program kan ikke køre på Linux
Jeg blev ikke så meget klogere, men har lagt problemer i proff. hænder!

Tak til alle og en rigtig go' week-end

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-03-12 12:38

Hvis du nu havde fortalt hvad du ville, så kunne en af os måske kunnet hjælpe, men ikke når det skal være hemmeligt hvad det er som du vil skal kunne køre på en Linux computer.
God weekend til dig også