/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Bore hul gennem væg med stikkontakter
Fra : coffeetreat
Vist : 3850 gange
60 point
Dato : 27-02-12 16:35

Hej!

Jeg vil gerne bore et hul tværs gennem væggen fra stuen ind til soveværelset for at kunne trække et antennekabel igennem. Kabeltv-boksen er sat op i soveværelset og TV'et står i stuen. Jeg er bange for at komme til at bore igennem nogle strømførende kabler i væggen.

Situationen er angivet på billedet fra nedenstående link:

http://www.picvalley.net/v.php?p=u/2465/10237656822100333321330355892qWunhbsC02T97qKZR9sj.JPG

Den røde ellipse angiver hvor hullet optimalt bør gå igennem til soveværelset - lige over fodpanelet. Det er på væggen ind til soveværelset. Denne væg er afbrudt af en døråbning ud til en gang med indgang ind til soveværelset. Væggen til højre afgrænser lejligheden (i soveværelset og stuen).

Jeg er bekendt med muligheden for rekvirering af diagrammer over elinstallationerne, men vil i første omgang gerne have en vurdering fra jer.

Så vidt jeg har kunnet læse forskellige steder på nettet, trækkes kablerne hyppigst lodret ned fra udtagene. Men hvor løber de vandrette kabler så? Bag listerne? Under gulvets niveau? I knæhøjde . Hvad er din vurdering, hvor der naturligvis er taget forbehold for at du ikke er bekendt med disse installationer og derfor ikke kan sige noget med sikkerhed og således ikke står til ansvar for noget?

På forhånd tak,
coffeetreat

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 70 point
Dato : 27-02-12 16:55

Der turde jeg godt bore, uden bekymringer.

PS: Jeg har været elektrikker i over 30 år.

MVH

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-02-12 16:57

Der findes følere som kan finde elkabler med strøm på. Det ville være en stor hjælp.
Men ellers kan du sikre dig ved at løsne stikkontakterne og finde ud af, om tilføringen kommer oppe fra eller nede fra.
Hvad er væggen lavet af?
Hvis det er en hul væg med gipsplader på stålregler, så kan kablerne sagtens svæve frit i hulrummet, da kablet kan være trukket gennem stålreglernes gennemføringshuller.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 27-02-12 17:21

Ingen problemer med at bore der. Der er med garanti ingen el-kabler der.

vic200

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 27-02-12 17:43

Jeg købte en føler på nettet til ca. 200 kr. Den i Bauhaus kostede mere end det dobbelte.

Den måler strøm, træsprosser og jernstænger (f.eks vandledninger). Den kan jeg varmt anbefale.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-02-12 17:58

De eksisterende elkabler, går givetvis på tværs dvs. i højde med kontakterne - parrellelt med panelet eller lodret op.

Jeg ville selv købe en kabelsøger - det er mere sikkert og væsentligt billigere en HVIS du skulle få brug for en elektriker + faren!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-12 18:47

Kablerne kan gå:

Vandret fra kontakt til kontakt.
Lodret ned til kontakt.
Lodret op til kontakt.

Med mindre den ene stikkontakt er "hjemmelavet" - så kan den ligge flere steder.

Sidder resten af stikkontakterne i huset på samme måde, så bor du bare der hvor du har markeret.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 28-02-12 09:37

Jeg ville købe en kabelsøger, jeg har mindst et sted hvor kablerne løber på skrå i væggen, det så jeg da ejendommen blev bygget

Kommentar
Fra : coffeetreat

Dato : 28-02-12 17:40

Mange tak for jeres svar alle sammen Skønt at her er så mange behjælpelige mennesker i det her forum! Jeg er lidt fristet til bare at bore hullet. Der er tale om en betonvæg, så der hænger ikke kabler inde i et hulrum.
Men hvis jeg nu skulle købe en kabelføler/-detektor til 200 kr (@pedroso). Hvor skulle jeg så finde den på nettet? Dem jeg har set koster flere tusinde kroner. Og er den overhovedet noget som helst værd?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 29-02-12 09:09

Ja, det er utroligt hvad man kan spare. Og jo, det fine med den jeg har er at den behøver egentlig ikke være så nøjagtig - den måler nemlig udslagets styrke, så man kan bare køre frem og tilbage en masse gange, til sidst har du en rigtig god måling af hvor der er størst udslag.

Jeg checker lige hvor jeg fik min fra...

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 29-02-12 12:55

Jeg fandt den på Ebay i Tyskland:

http://www.ebay.de/itm/Multifunktions-Detektor-WMV-Plus-Brennenstuhl-Neu-OVP-/170696869276

Den kostede dengang 225 kr, og det var inkl. forsendelse.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 29-02-12 18:44

Spar du dine penge, der er 99,9% ingen kabler der hvor du vil bore igennem.

Falcham

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-02-12 19:26

Du kan jo lige tage handsker og gummisko på mens du borer

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 29-02-12 19:58

Om du borer ind i noget skal jeg ikke gøre mig klog på.

Men det er nu et fint stykke værktøj. Brugte det selv til at finde en trælægte at skrue en lampe op i - kedeligt når det falder ned i hovedet på en, og det ser så dumt ud med alle de huller man får boret før der er bid :)

Kommentar
Fra : Byrmo

Dato : 03-03-12 18:44

Meget relevant spørgsmål som jeg også tit har haft brug for

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-03-12 19:10

Nu er det nogen tid siden, at vi har fået respons fra coffeetreat så jeg går og tænker på, om han borede og ramte en højspænding?

Kommentar
Fra : coffeetreat

Dato : 05-03-12 20:01

He-he! Nej jeg lever stadig i bedste velgående, severino. Jeg har ikke boret endnu. Det er hos en veninde, som ikke er hjemme lige i øjeblikket, så fortsættelse følger. Tænker jeg vil vente med at lukke tråden til jeg har fået det gjort og skrevet hvordan det gik. Således får du, pedroso, alka og kj også mulighed for at sige "Hvad sagde jeg!!?", hvis jeg rammer et kabel Ja, jeg tænker bare at bore med mindre min veninde hellere vil ha' at vi bestiller kabelsøgeren fra ebay (tak, pedroso).
Skal også lige have fundet ud af hvad der sker her på forummet når jeg lukker tråden, vælger et accepteret svar osv. Går ud fra at brugerne stadig kan se hele historikken i tråden og ikke blot mit accepterede svar. Ellers er det jo ikke så repræsentativt feedback, der vises.

Kommentar
Fra : coffeetreat

Dato : 20-05-12 09:33

Så er hullet boret! Det gik helt uden problemer. Der blev ikke brugt nogen kabelsøger.
Tak for hjælpen til allesammen!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-05-12 12:31

Tænkte vi det ikke nok, men luk endelig spørgsmålet ved at acceptere et af svarene.

Godkendelse af svar
Fra : coffeetreat

Dato : 20-05-12 13:44

Tak for svaret viskinge.