/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Foto karton.
Fra : k_m_s
Vist : 1233 gange
200 point
Dato : 27-02-12 10:05

Hej alle.

Jeg skal bruge en hvid baggrund til nogle produkt foto og er faldet over noget der hedder fotokarton.

Er det det man skal bruge og hvorfor?

Kan man få det både i mat og klart og er der noget er er bedst at bruge eller er det smagssag?

Ha en god dag.

Kim

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-02-12 11:23

Også kaldet "passepartout", det bruges jo som baggrund hvor der skal fyldes ud mellem foto og kanten eller rammen, man kan så enten lægge fotoet direkte på, eller hvis det skal hænges op i en ramme skære et hul der passer til fotoet så det bliver klemt inde mellem karton og bagpapiret.

Det mest anvendte er jo nok mat karton.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 27-02-12 11:25

Se på prisen. Hvis dette er dyrere kan du sagtens bruge "syrefri" karton fra boghandleren.

Accepteret svar
Fra : kj

Modtaget 200 point
Dato : 27-02-12 11:42

Skal du bruge det som baggrund ved optagelse, eller til opklæbning.
Til baggrund ved optagelse,kan du jo bruge et gl. lagen, eller en rulle papir fra farvehandleren af det man bruger til at sætte op på væggen til at male på.

Til opklæbning skal du bruge syrefri karton, og passe på hvad klæbemiddel du bruger. I gamle dage brugte man klæbefolie, som blev varmet på. På mi job havde vi en varmklæbepresse, privat brugte jeg et strygejern.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-12 13:44

Der er ingen grund til at købe dyrt foto karton,
i langt de fleste tilfælde vil almindeligt pap karton være mindst lige så godt.

Og er det kun som hvid baggrund, kan du nøjes med, eksempelvis en rulle hvid bord dug...

Kommentar
Fra : kj

Dato : 27-02-12 13:54

Til opklæbning er det tvingende nødvendigt at det er syrefrit, og at klæbemidlet er syrefrit.
Har selv brugt 3m Displaymount (på spraydåse), og det åd printene indefra.

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 27-02-12 20:20

Tak for svaret kj.

jeg skal bruge det som baggrund ved optagelse, men kan godt se at foto karton ikke lige er til det.

Jeg vil finde en rulle papir.

Hilsen

Kim

Kommentar
Fra : kj

Dato : 28-02-12 09:44

Velbekomme k_m_s
Du kan også hos fotohandler/grossist købe baggrundspapir i brede ruller, op til flere meter i bredden, priserne kender jeg ikke.