/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Geografi, Hvad fortæller farveforskellen
Fra : Jonn87
Vist : 1174 gange
100 point
Dato : 26-02-12 16:06

Se billeder:

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/396281_3303969115304_1150268505_3499811_931867131_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/420100_3303969955325_1150268505_3499814_702318639_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/425258_3303970555340_1150268505_3499816_565812157_n.jpg

Hvad fortæller farverne? der er ingen forklaring i Gyldendals store verdensatlas!
Fx har Haiti, Guatemala og Costa Rica samme farve, og hvad har de til fælles?

Højdeforskellene optræder som farver på nogle af de andre kort. Men med disse skarpe grænseopdelinger kan det næppe være højdeforskellen.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 26-02-12 16:11

Det er for overskuelighedens skyld!

Er det grønt hele lortet er det ik nemt at se de forskellige lande!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-02-12 16:48

De viste kort er politiske oversigtskort, kortene viser stater og samlinger af stater(unioner) og grænserne mellem selvstændige stater og samlinger af stater med fællses regering er ved farveskift, på det første kort kan du for eksempel se at U.S.A. er grøn og de enkelte stater er i forskellige grønlige nuancer, det samme med Canada som er vist med rødt og de enkelte stater er vist i forskellige rødlige nuancer, nede i Mellem Amerika er det mindre selvstændige stater og ikke samlinger af stater, Honduras er gul og Guatemale er grøn mens Cuba er vist i en blå lilla farve.
Andre kort kan være geografiske og der er der på de kort jeg har set, en farveskala i et hjørne som fortæller at mørk blå er dybt vand og lysblå er lavt vand for eksempel, det samme med højden på land hvor du kan se om det er højt bjerland som regel vist med brun eller lavland som tit er vist med grønt, også der er der nuancer efter hvor højt eller området er

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-02-12 17:03

Canada og Sudan har samme farve men ligger så langt fra hinanden at dem som har farvelagt kortet ikke har syntes at det gjorde noget, du kan ikke på et sådan kort se noget som helst andet end lande og grænser, ikke noget om lande har noget tilfælles

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-02-12 17:08

Altså på 2 linjer

Det er for overskuelighedens skyld!

Er det grønt hele kortet er det ik nemt at se de forskellige lande!

I stedet for en større doktor afhandling!

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 26-02-12 19:08

Det skiller kun landegrænser og i usa statsgrænser, var grænserne kun streger, var det komplet uoverskueligt.

Hvis det er højdeforskelle, så vil det være brunt for bjerge (og jo mørkere des højere.

Ligeledes vand (blåt - jo mørkere des dybere. Osv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-12 10:10

Det er bare fordi det pænere.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-02-12 10:17

Som jeg husker de gamle kort, er det kun for at vise landet, intet andet.
Farver eller ej.
Politiske tilhørs forhold og andet, ville være beskrvet i din bog.
Gyldendal er jo ikke et billigt amatør firma.
http://www.gratisimage.dk/image-25A4_4F4B4A48.jpg
Almindelig og kedeligt kort
http://www.gratisimage.dk/image-2358_4F4B4A48.jpg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-12 13:30

Jeg synes det er OK at fremstille hovedområder med en én farve,
og afgrænse delområder med nuancer af samme farve.

Synes også det er fint at angive højde forskelle og havdybder med mørkere og mørkere farve,
afhængig af hvor højt eller dybt der er.

Men jeg finder det for uoverskueligt når man sammenblander politiske og geografiske kort.
De første bør være uden højde angivelser og de sidste uden delstats farver...

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 27-02-12 15:29

svendgiversen

Det er det som reglen også, ellers er det ikke til at hitte ud af.

Jeg mener man kan søge på de forskellige Landkort hvad man ønsker oplysning om,
også på feks. Europa - Afrika eller Asien - det er noget jeg tror, du kan jo selv efterprøve
det, og fortælle om resultatet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-03-12 09:29

hallooo

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 10-03-12 15:37

jeg har lige forsøgt mig med en mail til Gyldendal grundet alle de forskellige svar
Lover at vende tilbage

Godkendelse af svar
Fra : Jonn87

Dato : 10-03-12 23:41

Tak for svaret Klaudi.