/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Søger Karen Nielsdatter efter hun bliver
Fra : 2601
Vist : 1193 gange
400 point
Dato : 26-02-12 14:24

Jeg søger Karen Nielsdatter der den 11. april 1856 i Tjæreby Kirke bliver gift for 2 gang med Ungkarl Jens Bernhard Jeppesen, kommende fra Grevinge Sogn i Ods Herred og tilflyttet hertil
d. 15 Februar d. A., født d 21 August 1830 i Lille Valdby, til Sct. Mikkels Sogn Slagelse
og døbt d 28 October s.a. Vaccineret
d. 31 august 1831 af cand. Chirurg. Cohn.

Enken Karen Nielsdatter,
Enke efter den i 1855 afdøde Gaardfæster Niels Nicolaisen, af Tystoft
født d. 8nde October 1819 og døbt
10de s. M. hjemme og var i Kirke
d. 7nde November s.A. - Vaccineret af Sch?gelev? d. 2den Juli 1820.
Hvem forloverne er:
Lars Nielsen, Gaardmand i Bøgelunde
Jens Jespersen aftægtsmand i Bjere.
Anmærkninger:
Skiftebrev for Enken
foreviist af 30 Juli
1855.
Tjæreby Kirkebog side 25 nr. 2/1856. Opslag 26, 1843-1891.

Deref kan jeg ikke finde hende. Hvad blev der ef hende???

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-12 14:58

Er det hende her i første ægteskab?

Sorø, Vester Flakkebjerg, Tjæreby, Tystofte, 1 Gård, 63, FT-1850,
Niels Nicolaisen 39 Gift Gårdmand og smed Magleby, Sorø Amt
Karen Nielsdatter 31 Gift Hans Hustru Søndre Bjerge Sogn, Sorø Amt
Maren Nielsen 16 Ugift Deres barn Her i Sognet
Peder Nielsen 13 Ugift Deres barn Her i Sognet
Niels Nielsen 13 Ugift Deres barn Her i Sognet
Karen Marie Nielsen 11 Ugift Deres barn Her i Sognet
Stine Nielsen 9 Ugift Deres barn Her i Sognet
Sidse Nielsen 6 Ugift Deres barn Her i Sognet
Ane Nielsen 3 Ugift Deres barn Her i Sognet

bare for at komme i gang...

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-02-12 15:29

Til svendgiversen.

Ja det er hendes første mand. Han dør 22 jun 1855 i Tystofte, Tjæreby sogn i Vester Flakkebjerg herred, Sorø amt og begraves 28 jun 1855 på Tjæreby Kirkegård, Tjæreby sogn i Vester Flakkebjerg herred, Sorø amt.

Ham har jeg alt om også Niels første hustru. Det er Karen som jeg ikke kan finde efterhun er blevet gift anden gang.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-12 16:04

Mon ikke

Sorø, Vester Flakkebjerg, Magleby, Magleby Magleby Sogn, En Gaard, 50, FT-1880, C9964
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Bernhard Jespersen 49 Gift Husfader Gaardejer St. Mikkels Sogn Sorø Amt
Karen Jespersen født Nielsen 60 Gift Hans Hustru Bjerre Sogn Sorø Amt
Peter Kristian Jespersen 23 Ugift Deres Barn Tjæreby Sogn Sorø Amt
Anders NikolaiJESPERSEN 20 Ugift Deres Barn Tjæreby Sogn Sorø Amt
Frederik Vilhelm Jespersen 19 Ugift Deres Barn Tjæreby Sogn Sorø Amt

det er dem?

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 26-02-12 16:13

Hej 2601

Jeg fandt familien i FT 1880 i Magleby: Der står ved deres vielse at han hedder Jespersen, så hvis du har søgt efter Jeppesen, vil du nok ikke finde ham.

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Sorø, Vester Flakkebjerg, Magleby, Magleby Magleby Sogn, En Gaard, 50, FT-1880, C9964
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Bernhard Jespersen 49 Gift Husfader Gaardejer St. Mikkels Sogn Sorø Amt
Karen Jespersen født Nielsen 60 Gift Hans Hustru Bjerre Sogn Sorø Amt
Peter Kristian Jespersen 23 Ugift Deres Barn Tjæreby Sogn Sorø Amt
Anders NikolaiJESPERSEN 20 Ugift Deres Barn Tjæreby Sogn Sorø Amt
Frederik Vilhelm Jespersen 19 Ugift Deres Barn Tjæreby Sogn Sorø Amt
Hans Peder Jensen 22 Ugift Tjenestekarl Gierslev Sogn Holbæk Amt
Peder Nielsen 47 Ugift Tjenestekarl Tjæreby Sogn Sorø Amt
Hans Mortensen 15 Ugift Tjenestedreng Her i Sognet
Katrine Nikolaisen 60 Ugift Tjenestepige Tjæreby Sogn Sorø Amt
Karoline Hansine Kristensen 19 Ugift Tjenestepige Skælskør
Karen Jensen 17

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-12 16:52

Karen Nielsdatter dør i Magleby 24 sept 1903: Opslag 139

Lidt heldigt at jeg kom før vor kloge Påsse, men jeg søgte kun på Bernhard,
derfor ikke problemer med Jespersen/Jeppesen

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 26-02-12 17:01

Hej et par oplysninger mere.
Sorø Amt, Flakkebjerg, Tjæreby, fødte 1842-1889.
Født 19-12-1856 Peder Christian Jespersen, fundet på opslag 70, moderen er 37 år.
Født 3-2-1858, Anders Nikolai Jespersen, fundet på opslag 75, moderen 38 år, død 14 dage gammel,
Født 5-6-1859, Anders Nikolai Jespersen, fundet på opslag 80, moderen 40 år,
Født 1-2-1861, frederik Vilhelm Jespersen, fundet på opslag 89 og moderen er nu 41 år.

Døde samme sogn men under døde 1845-1891
Død 17-2-1858, Anders Nikolai Jespersen, opslag 26
Hilsen Jytte

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-12 17:23

Og et par beviser mere på at Jens Bernhard hedder Jespersen ikke Jeppesen:

Sorø, Slagelse, Slots Bjergby, slots bjergbye, Gaard, 21, FT-1845
Anders Jespersen 50 Gift Gaardmand Jerløse sogn,holbæk amt
Mette Olsdatter 39 Gift hans kone Vollerup sogn,holbæk amt
Hans Christian Jespersen 18 Ugift deres barn St. peders landsogn,ved slagelse
Jens Bernhard Jespersen 15 Ugift do Do
Ole Peder Jespersen 12 Ugift do Do
Caroline Marie Jespersen 6 Ugift do Do

Sorø, Øster Flakkebjerg, Fuglebjerg, kro, , 41, FT-1850
Christian Jespersen 39 Gift gjæstgiver, amtsraadsmedlem, huusfader Gimlinge, Sorø amt
Elisabeth Jensen 38 Gift hans kone Holbæk
Maren Jespersen 11 Ugift deres barn Kvislemark
Jens Jespersen 8 Ugift deres barn Slagelse
Petrine Jaspersen 5 Ugift deres barn Slagelse
Christian Jespersen 2 Ugift deres barn Slagelse
Georg Qvistgaard 10 Ugift plejebarn Slagelse
Hansine Knudsen 18 Ugift plejebarn Slagelse
Stine Larsen 19 Ugift tjenestepige her i sognet
Jens Bernhard Jespersen 20 Ugift tjenestekarl Slagelse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-12 17:45

Du skriver jo også

Hvem forloverne er:
Lars Nielsen, Gaardmand i Bøgelunde
Jens Jespersen aftægtsmand i Bjere

Mon ikke den første er en Karen Nielsen slægtning, og Bøgelunde er jo lige øst for,
jeg har forgæves forsøgt at finde den fælles far?

Og så mon ikke den anden er en Jens Bernhard slægtning?
Så burde vi måske have anet uråd...
Her var jeg på herrens mark med Bjere, nu tror jeg det er Bjergby??

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 400 point
Dato : 26-02-12 18:42

Der er lidt knas med Karen Nielsdatter,
da hun dør i 1903 står der:
Datter af gaardmand Niels Larsen og hustru E. Larsdatter

og her:

Sorø, Vester Flakkebjerg, Sønder Bjerge, Bjerre, Gård, 36, , FT-1834,
Jens Jørgensen 42 Gift Gårdmand
Ellen Larsdatter 43 Gift Hans kone
Lars Nielsen 20 Ugift Tjenestekarl ["stifsøn" er overstreget]
Niels Jensen 11 Ugift Deres barn
Jens Christian Jensen 7 Ugift Deres barn
Christen Jensen 2 Ugift Deres barn
Anne Sisille Jensen?? 5 Ugift Deres barn
Karen Nielsdatter 15 Ugift Deres barn ["stifdatter" er overstreget]

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-12 18:49

Jeg tror nu, at hun er datter af Ellen,
men at, det ikke er Jens Jørgensen der er hendes far, men en Niels Larsen.

og at forloveren er hendes bror Lars Nielsen

Bjerre må så være et udsted ved Sønder Bjerge?

men måske er Bjere med et r stadig at finde ved Slots Bjergby syd for Slagelse??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-12 19:21

Her står der ikke Bernhard ud for Jens,men det må være hans familie:

Sorø, Slagelse, Sankt Mikkels Landsogn, Valbye, en Gaard, 36, FT-1840,
Anders Jespersen 45 Gift Gaardmand og Pranger
Mette Olsdatter 36 Gift hans kone
Hans 13 Ugift deres Børn
Jens 10 Ugift deres Børn
Peter 7 Ugift deres Børn

Stadig usikker på forloveren:
Jens Jespersen aftægtsmand i Bjere ???

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 26-02-12 19:57

Tak for svaret svendgiversen.

Nej mange tak for din store hjælp.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-02-12 19:59

Til Påsse.

Må jeg sige dig tak for hjælpen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-02-12 20:00

Til jyttemor

Må jeg sige dig tak for din hjælp.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-12 20:28

Tak, men jeg er stadig i tvivl om Bjere,

Syd for Slagelse ved Slots Bjergby eller Sønder Bjerge, Bjerre?