/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Bedste program til slægtforskning?
Fra : grow
Vist : 3636 gange
100 point
Dato : 25-02-12 11:37

Jeg har prøvet følgende gratisudgaver af: Geni - Legacy 7,5 og nu Family Tree. Jeg er blevet lidt i tvivl om det bedste. Internationalt syntes Geni at være bedst, men gratisudgaven er begrænset til 100 personer. Legacy giver tilsyneladende ikke så stort et overblik. Family Tree giver adgang til 250 personer i gratisudgaven. Både Geni og Family Tree koster i udvidet udgave penge hvert år medens Legacy koster et engangsbeløb. ved import fra Legacy til Family Tree var der problemer med æ-ø-å. Selvfølgelig kan dette rettes i Family Tree men hvis det bliver lagt på nettet, skal jeg så benytte alternativ? æ=ae ø=oe å=aa ?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-02-12 12:32

Min erfaring er at Legacy er den bedste. For et par hundrede kr. får du det fulde program. Det kommunikerer fint med de andre programmer og kan lave en udmærket hjemmeside også med æøå. Man bliver fri for årlige opdateringer og med i prisen har jeg oplevet gratis opdatering.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-12 12:32

Det bedste med den bedste danske service er FTM: Family Tree Maker,
og det koster da kun et engangsbeløb hos Ole P. Bielefeldt, bille her i kandu...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-02-12 12:39

Det er helt korrekt, Svend

www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-02-12 12:50

Jeg bruger Legacy, også et engangsbeløb. Forum på dansk og givetvis vejledning på dansk.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 25-02-12 15:21

Jeg bruger MyHeritage som også findes på DANSK og er GRATIS !

Altså så længe man ikke har over 250 personer med i sit træ.

Og så findes der en matche funktion som gør at den sammenligner med andre træer hvor de navne man har med i sit eget går igen. Jeg har ved kun ganske få indtastninger, fundet indtil flere matches

Så alt ialt syntes jeg dette program gør det mere spændende at slægtsforske.

PPK

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 25-02-12 15:22

UPS !!!!
Glemte lige linket: http://www.myheritage.dk/family-tree-builder

Held og lykke med det......

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-02-12 16:49

Helt klart FTM--og ingen problemer med æ ø å, samt et rigtig godt backup fra det danske forum.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-12 17:58

Det var ikke for at starte en religionskrig, men
jeg husker at FTM i Norge blev kåret som det bedste slægtsprogram, med Legacy på anden pladsen.

Der har de jo også Ambla, som jeg engang blev opfordret til at støtte.
Desværre kan jeg ikke mere finde den norske sammenligning?

Herhjemme har vi jo flere ældre programmer, og nu også, lige her nedenfor, et såkaldt nordisk...

Kommentar
Fra : grow

Dato : 25-02-12 19:35

I skal alle have et forløbig tak for de gode råd. Jeg venter lidt med at lukke spørgsmålet i håb om flere gode råd. Mit valg har nu begrænset sig til valg mellem Legacy og FTM. Supplerende spørgsmål: På gratisudgaven af Legacy kan man max. se 4 rækker af slægten på stamtræsoversigt til print. Er denne begrænsning fjernet på betalingsudgaven? Med andre ord, er der mulighed for at se/printe hele oversigten med personer i firkantede felter både i Legacy og FTM? Til sammenligning er muligheden for dette i Geni.com simpelthen flot.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-02-12 19:46

I hvert fald i FTM.

Du kan se eksempler på skærmbilleder og udskrifter her: http://www.familytreemaker.dk/ekssempler-skaerm.html

Kommentar
Fra : grow

Dato : 25-02-12 21:14

Jeg prøver nu FTM og er meget positiv. Spørgsmål: I hovedlinien angives navn. Hvad er bedst vedr. søgning, at gifte kvinder står angivet med født efternavn eller gift efternavn? Det må da give en pokkers forskel om efternavnet er f.eks. Jensen eller Jørgensen

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-02-12 22:04

Kvinder registreres ALTID med deres fødenavn, ligesom alle andre registreres med deres fødenavn.

Du kan få vist navneformat for gifte kvinder.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 27-02-12 10:20

Jeg bruger Anetavle der er et Dansk program og koster 250 en gang for alle og så er der gradis service resten af tiden og den er helt i top.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : JensChrJensen

Dato : 01-03-12 15:17

Jeg bruger Brothers Keeper og det er et rigtig godt program som du kan prøve gratis og den fulde version koster ca 500 kr. og den er på dansk og der kommer jævnligt opdateringer som er gratis. men uanset hvilket program du bruger skal du sørge for at de kan tale sammen med GEDCOM for så kan du flytte dine data fra det ene til det andet program.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-12 15:51

Der er selvfølgelig ikke noget forkert ved at bruge gamle danske programmer,
fra før der var noget der hed Windows, og før man kunne udveksle data via nettet,
men de nye programmer, hvoraf FTM og Legacy er førende i dag,
har altså faciliteter som de andre mangler...

Kommentar
Fra : grow

Dato : 03-03-12 14:39

jeg har tastet diverst navne ind i FTM og har nået grænsen på 250 navne. Vil så købe den udvide udgave og er forundret over at jeg bliver opkrævet et månedligt beløb i doller, når både svendgiversen og Bille1948 hævder det er et engangsbeløb? Er det den forkerte udgave jeg har rodet mig ind i?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-03-12 15:36

Det må Bille kunne svare på,
jeg har købt den danske version gennem ham og kun betalt én gang...

Kommentar
Fra : grow

Dato : 03-03-12 15:44

Det er ok svendgiversen. Jeg venter på Bille.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-03-12 17:14

Der må foreligge en fejl--jeg har også kun betalt et eengangsbeløb og har rundet 900 navne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-03-12 18:03

Citat
grænsen på 250 navne

Der er My Heritage der har grænsen på 250 navne, freeware.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 03-03-12 18:55

Mener du Teil at FTM er et underprogram til My Heritage ? Grænsen på 250 personer optræder jo kun når jeg prøver at lægge stamtræet på nettet og her optræder My Heritage. Nå, Bille1948 kommer nok hjem igen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-03-12 19:34

=> Grow, har du registreret FTM og samtidigt tegnet et eller andet abonnement på søgninger i Ancestry.com databaser i USA? Skybnd dig at opsige det!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-03-12 19:36

Nej omvendt, My Heritage er en billig version.
Match funktionen kommer med de mest usandsynlige forslag til slægtsskab.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 03-03-12 20:02

Citat
=> Grow, har du registreret FTM og samtidigt tegnet et eller andet abonnement på søgninger i Ancestry.com databaser i USA? Skybnd dig at opsige det!
Bille1948 - Jeg ved ikke hvad der er sket, men på Ancestry.com kan jeg slet ikke logge mig ind. De kender ikke mig?? Kan vi skrive privat?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-03-12 20:40

ja: ole.bielefeldt@adslhome.dk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-03-12 21:58

Family Tree Maker skal ikke forveksles med Family Tre Builder

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 04-03-12 23:06

Hej grow
Der er kommet et forholdsvis nyt slægtsprogram der hedder Gramps, det er et open source program, altså helt frit at bruge, ganske uden begrænsninger. Jeg har ikke selv prøvet det endnu - men det var måske værd at give det en chance. Programmet kan indstilles til dansk.
http://gramps-project.org/
Hilsen Steen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-03-12 09:00

Gramps er noget billigt lort

Kommentar
Fra : grow

Dato : 05-03-12 14:01

Jeg prøver stadig både Family Tree Maker og Legacy 7,5
Ved Legacy Charting 7,5 er angivet et max. antal linier (generationer) på 4
De er fremhævet med rødt. Er det en max. fuktion som bortfalder ved køb af programmet?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-03-12 14:53

Citat
Er det en max. fuktion som bortfalder ved køb af programmet

Ja

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-03-12 10:36

http://legacydansk.com/forum/

Legacy har et udmærket forum.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-12 11:01

Det har FTM jo også, hvor den danske forhandler Bille er hovedaktør og følger hurtigt op på spørgsmål

Det kunne være i interessant at sammenligne de to fora, antal aktive medlemmer og spørgsmål?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-03-12 11:25

Citat
Vores brugere har i alt skrevet 8625 indlæg
Der er i alt 884 tilmeldte brugere

Legacy forum

Kommentar
Fra : grow

Dato : 06-03-12 11:37

Jeg vakler stadig mellem Legacy og FTM. Jeg ved at Legacy kan importere GEDCOM filer men kan ikke i den engelske udgave af FTM se om den også kan det? Til gengæld kan FTM vise et komplet stamtræ hvor både skilte/afdøde og sidst gældende ægteskaber vises med de respektive børn. Ved Legacy kan jeg kun få vist det træ som gælder under valg af ægtemand/kvinde. Måske er der en funktion som jeg endnu ikke har fundet. Denne tråd er for mig lidt for interessant til at jeg vil lukke den endnu.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-03-12 11:45

Jo, det kan den, Filer, Åben, og så retter du filtypen til Gedcom, og navigerer dig hen til, hvor den ligger.

FTM forum: 3.615 medlemmer og 16.023 indlæg, men det har jo også kørt siden 2001

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 06-03-12 12:00

Så var det altså ikke helt forkert, at jeg blandt de to førende slægtsprogrammer valgte FTM,
dobbelt så stort dansk forum som Legacy med 4 gange så mange medlemmer.

Men det er jo også hvad man kan med de to programmer og hidtil har FTM levet op til mine behov...

Kommentar
Fra : grow

Dato : 08-03-12 22:18

Jeg takker for alle de gode råd her på tråden og har valgt at benytte FTM.

Godkendelse af svar
Fra : grow

Dato : 08-03-12 22:20

Tak for svaret svendgiversen. Du var først med at angive FTM

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-12 22:24

Selv tak,
du bliver også glad for FTM