/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
MS-Office
#NavnPoint
sion 18609
refi 14474
Klaudi 8489
Rosco40 5695
berpox 5456
dk 5398
Benjamin... 4870
webnoob 4747
o.v.n. 4637
10  EXTERMINA.. 4373
Excel - Tælle på tværs af kolonner
Fra : kepe2000
Vist : 1071 gange
50 point
Dato : 24-02-12 15:31

Vi har en fraværsplan med datoer i række 1 fra B1 og frem og medarbejder navne i kolonne A fra A2 og frem.

.....A.......B...............C..............D.........
1...........dato1........Dato2........dato3 osv.
2..Ole......F...............F...................
3..Han......................F.................F
4..Lise.....F

Jeg søger en formel, hvor jeg kan tælle antal fraværskoder = F på en medarbejder i en given periode.
Denne periode varierer, så her skal datointervallet hentes fra 2 felter, fx. A10 = Startdato for datointerval og A11 som slutdato for datointerval.

Jeg kan sagtens få talt antal F'er med vha tæl.hvis(), men jeg har problemer med at få integreret datointervallet, som skal kunne variere.

Kan nogen hjælpe med dette problem?


Tillægsspørgsmål:
Hvis der findes svar på ovenstående, kan svaret sy udviddes, således at søgningen på datointervallet kan ske i 2 forskellige faner, idet jeg har vores fraværsplan delt op i 2 faner (første og andet halvår) Data står i samme rækker i begge ark/faner.

På forhånd tak for hjælpen.

/Kenneth

 
 
Kommentar
Fra : severino


Dato : 24-02-12 16:27

Det skulle ikke væreumuligt at lave, men det kan blive en komplex formel, hvor der skal holdes styr på elementerne og især hirakiet af parenteser.
Det er jo muligt at bearbejde både rækker og søjler, lige som det er muligt at bearbejde en hel blok.


Kommentar
Fra : kepe2000


Dato : 24-02-12 23:31

Jamen hvordan gør jeg det, du skriver er muligt. Det er det, jeg efterspørger.....

Kommentar
Fra : anuarak


Dato : 25-02-12 08:27

Jeg ved ikke om dette er noget du kan bruge
jeg har en række hvor jeg tæller antal celler der er udfyldt
=TÆL(C13:AG13;74)-1 hvorfor jeg skal trække en fra kan jeg ikke forklare
jeg bruger excel 2003
anuarak

Kommentar
Fra : pedroso


Dato : 25-02-12 16:24

Du kunne jo prøve med formlen countifs(). Den giver mulighed for flere kriterier.

Ellers kunne du prøve med en array-formel. Jeg kan ikke lige få det til at virke med to forskellige rækker, men det burde kunne virke.

Accepteret svar
Fra : pedroso

Modtaget 50 point
Dato : 26-02-12 01:01

Ok, så fandt jeg en løsning.

Brug funktionen sumprodukt().

Følgende er et eksempel. Jeg har skubbet dine søjler en gang til højre, for A søjlen indeholder så antallet af fraværsdage for den enkelte medarbejder:

.....A..................B..................C..............D..............E........
1..Fravær.........navn..........dato1........dato2........dato3........dato4..
2....x..................Ole.............F...............F...........................
3.. .x..................Han..............................F.................F......
4....x..................Lise.............F..........................................

A10 indeholder start-datoen
A11 indeholder slut-datoen

Lad os antage at dato-søjlerne slutter i søjle P (det styrer du selv i formlen nedenfor)

Nu skriver du følgende i A1:

A1=SUMPRODUKT(C$1:P$1>=A$10;C$1:P$1<=A$11;C2:P2="F")

Dollar-tegnene skulle gøre det muligt at bare kopiere det nedad

Hvis du har Excel 2007 eller senere kan du bruge funktionen COUNITIFS(), hvor du så bare indsætter kriterierne i hver kategori. Nu har jeg selv OpenOffice, så det kan jeg ikke checke.

Du kan sagtens ændre det til at checke i flere faner. Det enkleste er nok at lave 2 søjler, en for hvert kvartal, ellers kan jeg ikke lige overskue det. Men formlen med reference til et andet faneblad (OO) er:

A1=SUMPRODUKT(Sheet1.C1:P1>=Sheet1.A10;Sheet1.C1:P1<=Sheet1.A11;Sheet1.C2:P2="F")

Syntaksen er muligvis en anelse anderledes i Excel, men du kan jo bare klikke dig frem, så ser du hvad den skriver.

Kommentar
Fra : pedroso


Dato : 26-02-12 08:48

Hov, det er selvfølgelig A2 du skal sætte formlen ind i. Og A3, A4, osv.

1-rækken er jo overskrifterne.

Kommentar
Fra : kepe2000


Dato : 26-02-12 17:11

Pedroso:

Tak for dit løsningsforslag.
Jeg har forsøgt din løsning, men den giver resultat "0", uanset hvor mange F'er der er.
Har du prøvet og testet det - og fik det til at virke?

Kommentar
Fra : kepe2000


Dato : 26-02-12 19:33

Hej igen.

Har selv søgt lidt videre.
Så vidt jeg kan se, skal Pedroso's forslag ændres

fra:

=SUMPRODUKT(C$1:P$1>=A$10;C$1:P$1<=A$11;C2:P2="F")

til:

=SUMPRODUKT((C$1:P$1>=A$10)*(C$1:P$1<=A$11)*(C2:P2="F")),

altså parantes uden om hvert kriterium og gangetegn (*) mellem hvert kriterium, så får jeg det til at virke.

/Kenneth

Godkendelse af svar
Fra : kepe2000


Dato : 26-02-12 19:35

Tak for svaret pedroso.

Du får point, idet du var bedst til at lede mig i den rigtige retning.

Tak skal du have.

/Kenneth

Kommentar
Fra : pedroso


Dato : 27-02-12 17:40

Selv tak. Jeg havde nok copy-pasted det forkerte fra mit regneark, for der virkede det.

Men godt at det fungerede i sidste ende :)

Kommentar
Fra : pedroso


Dato : 27-02-12 17:41

- næ, det var nok en forskel fra Openoffice til Excel. Jeg behøver ikke de ekstra parenteser i mit system.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 174890
Tips : 31766
Nyheder : 719565
Indlæg : 6391907
Brugere : 218410

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste