/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Sko del(t)e meninger
Fra : svendgiversen
Vist : 4439 gange
60 point
Dato : 23-02-12 16:31

Hvad hedder den lap mellem snørebåndene man hiver i før man snører sine sko?
Jeg sagde det var en fleg, men blev så belært af mine naboer...

En fleg er en plet, længere sydpå en fleck, længere østpå en flick.
Mange svenske hopper hedder Flicka, mon de er plettede?
Og en kendt grænse handler hedder Fleggaard, mon der er nogen forbindelse??

På sko hedder det en flig, og det vist noget med sålen?

Hvem kan redde sko dele trådene ud??

Accepteret svar
Fra : webm

Modtaget 70 point
Dato : 23-02-12 16:57

Jeg slog lige op i http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Sprog/Fremmedord/pl-po/pl%C3%B8s for at være sikker på stavemåden, og jo det hedder en pløs

pløs, et stykke læder, der dækker åbningen mellem de sammensnørede stykker af overlæderet på snøresko.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-12 17:33

Altså en pløs, det vidste vi ikke.

Er der nogen yderligere kommentarer til mit forkerte gæt fleg?
med varianter fleck, flick, flig??
Kun det sidste er vel på sko, hvor???

Kommentar
Fra : webm

Dato : 23-02-12 17:51

Citat
Kun det sidste er vel på sko, hvor???

Det har jeg dog aldrig hørt må jeg sige...

Kommentar
Fra : webm

Dato : 23-02-12 17:54

FLIG lille del af en genstand fx en snip tøj eller et lille stykke der er brækket, hugget eller slået af et forholdsvis hårdt materiale

En flig af hendes nederdel hænger fast i en stor busk DiAChr86

[hundene fandt] en lille flig hash, som tidligere var blevet tabt under træningen BerlT91

1.a
overført lille del; smule

Jeg indrømmede i mit stille sind, at jeg slet ikke endnu havde blot en flig af en sådan forståelse HeMort86

2.
BOTANIK (smal, spids) del af et blad der dannes af dybe indskæringer
Beslægtede ordbeta ...vis

Kommentar
Fra : webm

Dato : 23-02-12 17:55

Nu har du fået en flig af håndværker-udtrykkene i skomagerfaget...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-02-12 18:18

Her hedder det en flap.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 23-02-12 18:26

Det kan man jo også kalde den...

Citat
flap substantiv, fælleskøn
Bøjning betydning 1 og 2: -pen, -per, -perne betydning 3: -pen, -per eller (uofficielt) -s, -perne eller (uofficielt) -sene
Udtale betydning 1 og 2: ['fl?b] betydning 3: ['fl?b] eller ['flab] tip
Oprindelse fra engelsk flap 'klap, lap'

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-12 18:30

Tak for svaret webm.

så må vi vente med pletterne, fleggerne, sålerne, til en anden gang

Kommentar
Fra : webm

Dato : 23-02-12 19:22

Klart nok svendgiversen