/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Filstørrelser
Fra : lham
Vist : 872 gange
100 point
Dato : 23-02-12 07:13

win xp SP3 home edit.

Er ved at gå tør for intern HD plads,så der kal slettes filer.
Hvor finder jeg en oversigt over alle filer på PC en ( programmer og data ) som kan slettes uden "fare" for styresystemet.

Oversigt skal mindst angive navn -plasering-størrelse
( og altså ikke filer der kan gøre pc-en "dum" ved sletning )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-12 07:39

Citat
Hvor finder jeg en oversigt over alle filer på PC en ( programmer og data ) som kan slettes uden "fare" for styresystemet.

Det finder du ingen steder

Denne http://www.piriform.com/ccleaner/download kan klare det meste....

Derudover kan du jo gå i tilføj/fjern og afinstallere de programmer du ikke bruger....

Du skal dog ikke regne med at du får "meget mere plads" af den grund.....

Skal du virkelig have plads vil en nyformatering være løsningen (husk at gemme egne filer) og derefter KUN installere det du har brug for - resten på en extern harddisk....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-02-12 08:27

Start med at gå ind i browseren og sæt forbruget af diskplads til 20 mb, det er rigeligt og gør surfingen hurtigere.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-02-12 08:40

luffea
Har internet exp. ver 8
hvordan sætter jeg til 20 mb ?

min interne HD er på 60 gb , der er pludselig kun 4 GB tilbage hvilket feks betder at jeg ikke kan køre defragmentering

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-02-12 09:13

Funktioner > internetindstillinger > browserdata > indstillinger.

En 60 gb harddisk er heller ikke meget i dag.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-02-12 09:15

Det er ikke meget plads der er tilbage!

Start med at hente CCleaner, hvis du da ikke allerede har den
http://www.piriform.com/ccleaner/download/slim

Installer og kør den, lad de foreslåede markeringer være, marker så ved Hotfix afinstallationer,
klik på Analyser, så får du en oversigt over hvad der bliver fjernet, klik på Kør Rens

Browserdat anbefales at være 50-250mb, den indstiller du i
menuen Funktioner > Internetindstillinger, fanen Generelt,
punktet Browserdata, knappen Indstillinger

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-02-12 09:22

Du kan os rydde op i Systemgendannelses filer,
åbn Stifinder, højre-klik på C: drevet, vælg Egenskaber,
på fanen Generelt klikker du på Diskoprydning
i vinduet der åbner klikker du på Flere indstillinger,
nederst under Systemgendannelse klikker du på Ryd op,
og vælger JA når der blir spurgt om du er sikker...

Der kan godt gå lidt tid inden den er færdig.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-02-12 09:28

Her er et lille program hvor du kan skanne HD og se hvor al pladsen bliver brugt!
DriveSpacio 0.2.2 Build 1
http://www.softpedia.com/progDownload/DriveSpacio-Download-127150.html

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-02-12 10:09
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-02-12 10:15
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-02-12 11:08

Når du er færdig med at slette filer, vil jeg anbefale dig at overskrive
din disk´s ledige plads med dette program
http://www.cezeo.com/products/disk-redactor/
det sletter/overskriver kun ledig plads

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 23-02-12 18:31

Hej lham. Du skal nok overvej at købe en ny harddisk/extern harddisk, da 60 GB harddisk i 2012 er medet lidt.
Der er mange programmer og spil i dag der fylder meget (1GB til 10 GB)... Det kan godt være med de dv. værktøjer og afinstallering frem og tilbage, at du får nogle GB ledig plads, - men i det lange løb får du samme problem igen. Så man kan sige at den harddisk du har nu kan du bruge til afvikling af styresystemet. Jeg selv har 3TB (3000 GB) plads og er snart ved at løbe tør for plads. Især når man bruger computeren til video og musik redigering.

Men ellers kan du hentet programmet Advanced SystemCare 5 og kører en Scan igennem.
Det kan være det giver dig lidt mere plads her og nu.
http://www.iobit.com/advancedsystemcareper.html

McBobo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-12 18:41

Ja - installer en masse renselsesprogrammer - man må da bare håbe der er plads til dem alle, også til at arbejde

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 24-02-12 12:29

Windows XP med SP3 kræver lidt mere end 20 GB, resten af pladsen er brugt til programmer og data du selv har gemt, flyt nogle af de dokumenter og billeder du vil gemme over på en ekstern harddisk og slet de gamle filer du ikke bruger eller har på et andet medie.
Det skal du gøre manuelt, de programmer som der vises i forskellige indlæg er til at finde unødvendige og midlertidige filer i systemet, programmerne kræver plads på harddisken og det de finder af unødvendige filer er i småtings afdelingen hvad angår plads på harddisken.
Altså du må i gang med at slette filer som du selv har gemt, billeder, musik, videoer og dokumenter alt hvad du ikke bruger til daglig.

Eller købe en harddisk mere og bygge ind i computeren og så gemme alle personlige filer på den nye disk, 60 GB til Windows + programmer er meget god plads

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-02-12 12:38

Citat
Hvor finder jeg en oversigt over alle filer på PC en ( programmer og data ) som kan slettes uden "fare" for styresystemet.
du skal holde nallerne fra mapperne Windows og Programmer, men alt hvad der i mappen og undermapper under Documents and settings "dit brugernavn" kan slettes, hvis du vil afinstallere programmer som du ikke bruger, så gør det fra Kontrolpanel Tilføj/fjern programmer, det sletter indholdet i mappen med programmets navn og nogle gange også mappen i Programmer

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-02-12 12:59

Citat
Windows XP med SP3 kræver lidt mere end 20 GB

Forkert! Det fylder 7-10gb!

Og du kan sagtens bruge de forskellige små programmer til at frigøre plads!

CCleaner er lige blevet opdateret, så den er ikke i Slim ugave endnu.
Alm. version med toolbar hentes her...
http://www.piriform.com/ccleaner/builds

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 24-02-12 13:39

Citat
Forkert! Det fylder 7-10gb!

Forkert - en ny install med opdateringer fylder max 2gb og kan køre på en 10gb harddisk
......
Programmet Wise Disc Cleaner fjerner en masse som andre programmer ikke kan finde
kan ikke henvise til deres hjemmeside, da den ikke kan vises, men det kan hentes andre steder
.
Citat
du skal holde nallerne fra mapperne Windows og Programmer

Stort set alle andre mapper i XP (C:/) er system mapper med indhold
DERIMOD kan du slette indholdet i de system mapper, men pas på med hvad du fjerner.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-02-12 13:48

Citat
Forkert - en ny install med opdateringer fylder max 2gb

Ok.. så 2 da, men det løber hurtigt op, så med de mest alm. ting og sager en 7-10 stykker,
min er pt 15gb

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-02-12 13:54

Tak for rettelsen det er drevet som Windows XP ligger på som er på 20 GB, Windows + programmer + mulige midlertidige filer fylder nøjagtig 10,0 Gb på min computer, der er absolut intet andet end styresystem og programmer på det drev.
Angående de anbefalede programmer, hvordan vil i indstille et program til at finde personlig gemte filer som fylder godt men ikke bliver brugt og som brugeren godt kan slette?
Citat
Og du kan sagtens bruge de forskellige små programmer til at frigøre plads!
ja jeg spørger bare det batter ingenting målt i GB det som de programmer kan rydde ud

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-02-12 14:00

I CCleaner har jeg tilføjet Temp mapper plus sti til google earth temp filer
under Indstillinger > Inkluder

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 24-02-12 14:04

Citat
fylder nøjagtig 10,0 Gb på min computer

En ny install på min fylder max 2gb med alt opdateret fra MS
Så tager jeg en backup - i tilfælde af osv....
Citat
Angående de anbefalede programmer, hvordan vil i indstille et program til at finde personlig gemte filer som fylder godt men ikke bliver brugt og som brugeren godt kan slette?

Godt spørgsmål..

Men Wise Disc Cleaner fjerner meget, der ikke normalt bliver fjernet af andre programmer
første gang jeg brugte det, fandt det over 2gb af unødige filer
Efterfølgende finder det ikke mere end 20-50mb.
-------
Du kan prøve at slå automatisk gendannelse fra, og lave en diskoprydning
der sparer du sikkert et par GB eller mere.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-02-12 14:11

Citat
I CCleaner har jeg tilføjet Temp mapper plus sti til google earth temp filer
under Indstillinger > Inkluder
og den finder nemt cirka 40-50 GB? Det er en harddisk på 60 GB som er ved at være fyldt og vi er blevet enige om at Windows + Programmer cirka fylder 10 GB
Kald mig bare påståelig når jeg skriver at det ikke batter noget med disse oprydnings programmer, jo lidt måske computeren bliver sikkert hurtigere men det som virkelig fylder er det som vi brugere gemmer og der er kun den manuelle gennensyn til at afgøre hvad som forsat skal gemmes, hvis filer er gemt flere steder så kan en doublet finder være til god nytte

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-02-12 14:12

Citat
Tak for rettelsen [Glad] det er drevet som Windows XP ligger på som er på 20 GB, Windows + programmer + mulige midlertidige filer fylder nøjagtig 10,0 Gb på min computer, der er absolut intet andet end styresystem og programmer på det drev.
Angående de anbefalede programmer, hvordan vil i indstille et program til at finde personlig gemte filer som fylder godt men ikke bliver brugt og som brugeren godt kan slette?

Der fylder min 12 gb, jeg har stort set ikke andet end XP, Office, sikkerhed og småprogrammer.
Alt hvad der skal gemmes, inclusive downloadede indpakkede programmer ligger på en anden partition, samt på harddisk nr to (hvor sidefilen også ligger) jeg installerer så let og hurtigt derfra når der er behov for at formatere.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-02-12 14:18

Citat
og den finder nemt cirka 40-50 GB?

Nej og det har jeg squ da heller ikke påstået!

Der skal vist mere undersøgelse til, hvis nu lham har et par DVD og lidt musik og lidt billeder,
lag på PC, så er der hurtigt fyldt op, så det må os være en manuel oprydning!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 24-02-12 16:36

Hvis du ved hvilke filer du mener optager plads, så brug SØG
og eventuelt søg på .avi eller .mpg = filer der lynhurtig optager plads
((samt midlertidige internetsider - youtube))
du får også mange muligheder hvis du går ind i AVANCERET.
-------
Men ellers køb en større disk, du får dem næsten i hovedet (næsten) nu omdage

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-02-12 16:42

JØSSES DA !
sikke da en masse indlæg-er blevet totalt forvirret men tak for interressen

Ccleaner er min daglige godnatsang til min 6 år gamle bærbare-og det har virkelig holdt den stabilt kørende i modsætning til før jeg kendte programmet.

Jeg har en extern HD koblet på den og kunne selfølgelig godt købe en extra og høvle billeder/ musik derover så jeg har dobbelt sikkerhed, men så skal jeg jo også til at slæbe løs HD med i rygsækken når jeg drager med Ariva i sommerhus .

Det kan godt være svaret er gemt i alle jeres indlæg, men hvor finder jeg oversigten over mine filer med navn og størrelse ( excl de der ikke må røres )-eller er der nogle der kan lave en konklusion for lægmand ( mig ) på alle indlæggene ?

Faktisk er problemet opstået ved at jeg for et par uger siden havde ca 15GB ledig og nu er der så kun 4GB. De 15 GB har været af samme størrelsesorden de sidste par år og fungerede tilfredstillende for mig

Jeg mener ikke at fyldt noget på der ligner 10GB, men man kan jo aldrig vide med alle de opdateringer man hele tiden bliver bedt om at installere.

Så måske:
er der et sted hvor man kan se hvad der er installeret de sidste uger ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-12 16:50

Du kan da finde alle dine filer samt størrelse på dem i stifinder....

Så kan du jo bare søge derfra - både på størrelse og dato

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-02-12 16:57

O.V.N

du skriver noget om en "dublet finder" hvad er det for noget ( interresandt hvis der nu var et par identiske "tunge" filer der ligger på HD ) -forhåbentligt ikke noget der skal indsalleres og fylder for meget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-12 17:00

Pas på med at slette dubletter....

Visse programmer bruger samme filer og de kan ikke finde dem hvis de blot eksisterer i et andet bibliotek....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-02-12 17:02

Citat
Faktisk er problemet opstået ved at jeg for et par uger siden havde ca 15GB ledig og nu er der så kun 4GB. De 15 GB har været af samme størrelsesorden de sidste par år og fungerede tilfredstillende for mig

Hvis du så bruger dette prg til at analysere HD, så kan du se hvor al pladsen er blevet af.
Har du været ved at rediger video, lave en backup af systemet, det fylder!
DriveSpacio 0.2.2 Build 1
http://www.softpedia.com/progDownload/DriveSpacio-Download-127150.html

eller
nomre's
http://windirstat.info/

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 24-02-12 20:01

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Pas på med at slette dubletter....

Visse programmer bruger samme filer og de kan ikke finde dem hvis de blot eksisterer i et andet bibliotek....

Kan desværre kun give dig ret, de programmer bør egentlig kun bruges til billeder
eller filer på forskellige drev__
/:::
Der findes dog PRO udgaver, der kan skelne mellem skidt og dårligt,
samt går i dybden med samtlige data på filerne......
Smutter da jeg syntes der ikke er mere at komme med...
Men bare et bruger problem....

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-02-12 17:46

O.V.N
jeg er gået igang med den trælse vej som du anviser.
Ja- det er musik og billeder der tilsammen optager 16GB af mine data så der skal nok ryddes op der evt på ny HD / et par 16 GB usb "pinde"

Klaudi:

I indstillinger "diskoprydning C " får jeg ikke meget mere end CCleaner men der er mulighed for at sætte flueben i feltet "komprimer gamle filer" det ville give mig næsten 7GB-men hvad sker der hvis jeg gør det ? er der nogensomhelst risiko for at miste data/gøre dem "ulæselige" ?

På Picassa har jeg af uransagelige grunde en masse dubletter ,men de fylder vel ikke så meget da det vel bare er en "adressepil" til mappen my pictures. Hvis jeg afinstallerer Picassa og bagefter geninstallerer vil alle mine indstillinger /mapper/stjernemarkeringer osv så være slettet ? Vil mine billeder også risikere at forsvinde fra PC en eller vil de være i behold i my pictures og så bare blive hentet hulter til bulter ned af Picassa ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-02-12 18:03

Citat
"komprimer gamle filer"

Lad være med det!

Køb en Ekstern HD og flyt musik, film og billeder over på den.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 29-02-12 16:06

Tak for svaret o.v.n..

Bare at flytte "My music" til en extern og usb pin gav så mange GB at den igen kan køre win. Defrag.

forøvrig fandt jeg et sted hvor man kan se filstørrrelser

http://www.auslogics.com/en/software/disk-defrag/download/ ( gratis )

Den kører også en Defrag uden 15% krav af de 60 GB og så i resultater efter kørsel kan man se alle filer og deres størrelser

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-12 11:36

Selv tak, det er tit musik og videoer som fylder op på en harddisk og der findes ingen programmer som kan afgøre hvad du vil gemme, det må gøres manuelt