/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
blendermotor lugter brændt - giftigt?
Fra : jobestar
Vist : 3779 gange
75 point
Dato : 22-02-12 16:44

Hej, når min blender kører kommer der en mærkelig brændt lugt.

Det er ligegyldigt om der er noget i bægeret at blende. Så det er tydeligvis inde fra motorhuset.

Jeg kan ikke helt finde ud af om det er en lugt af brændt plastik eller sådan metal motordele agtigt.

Den virker fint nok, men jeg er lidt bekymret for om det kan være sundhedsskadeligt. Jeg tænker om der er en slags partikelforurening over det som jeg indånder?

jeg er lige flyttet så den står nu under et vindue jeg kan åbne mens den kører, det vil jo nok tage det værste. Men måske skal jeg bare skifte den ud?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-02-12 16:48

Tror du ikke at det er skruen, i bunden - kig lige om den er ved at være slidt, for så kører den ikke i hak og drejer for meget rundt uden at få fat- den kan godt give en plastik lugt

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 85 point
Dato : 22-02-12 16:49

Hvis det er en ældre sag kan den indeholde bromerede flammehæmmere, der er sundhedsfarlige (og forbudte side 2004)

http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Kemikalier/Fokus+paa+saerlige+stoffer/Bromerede+flammeh%C3%A6mmere/

Jeg tror jeg ville skifte den ud for en sikkerheds skyld, og fordi det kunne tyde på den snart brænder sammen, det vil med usvigelig og Murphy-agtig sikkerhed ske 1 time før dine gæster dukker op

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 22-02-12 17:01

smuller>> den sidder vist fint, så tror ikke det er det. Det er inde fra motoren er jeg ret sikker på.

vagnr>> puha det er godt nok deprimerende læsning :D hmm kan være jeg skal kigge efter en ny blender, den er nemlig fra 2002 så vidt jeg husker. Må lige finde mappen med kvitteringer frem og tjekke

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 22-02-12 17:20

nå puha den blev købt i 2007, så den må da være produceret efter 2004. det må man håbe. jeg kører på med åbent vindue så :)

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 22-02-12 17:49

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-12 18:11

Selv tak, jobestar, det tror jeg også jeg ville gøre, mens jeg holdt udkig efter en god blender på tilbud

Mine elkedler holder sjældent to år, så jeg gemmer kvitteringen og har en ny i reserve, det er møgirriterende at skulle koge tevandet i en gryde.