/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Lokale interessegrupper
Fra : Sandhedsvidnet
Vist : 1140 gange
200 point
Dato : 22-02-12 07:01

Hvad er grunden til der opføres lokale interessegrupper, når der nu en gang er grupper eller er en gruppe som dækker interesseområdet? lad os helt tilfældigt tage en vildtart som større klovbærende vildtarter

SHV, forventer et svar fra seriøse og kompetente personer

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 22-02-12 09:54

Ja, og hvad skal vi med kommunale politkere når vi har folketinget? Det har vel nogenlunde samme formål: At tage sig af specielle lokale forhold, som kræver indsigt i ting der falder udenfor de vide rammer på landsplan...

Venligst kryds.

(Er spændt på at se hvor denne tråd bliver ført hen af "seriøse og kompetente personer")

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 22-02-12 11:07

Jeg så hellere lokale interesse grupper, udviklet væsentligt mere end for nuværende, det er lysten der driver værket og de har den fornødne energi og indsigt

20 år forsent begynder kolossen på lerfødder, at få øjne op for mink´s påvirkning af naturen, der har været lokale folk, som har prøvet at reducere bestanden i mange år. Dette lille dyr er i bund og grund næsten en mini mårhund, og der er mange af dem efterhånden.

Nogle steder blev der forsøgt, at forhindre folks adgang til skydebanerne, hvis de ikke stod og vinkede med fagforeningsbogen, selvfølgelig skal de pågældende have lov til at dygtiggører sig, det er vildtets præmisser som har 1. priotet, her var det også interessen som vægtede.

I det store og hele er det interessegrupper, som starter alting op fra bunden, og kan lokalt se og påvirke deres vildtarter med en meget lille responstid, som f.eks sidste vinter med lokal fredninger.
Der var vist heller ikke mange som stod og skød ænder ned for fode, ved åen da vi kortvarigt havde is over det hele, det overordnede system reagerede jo ikke f.eks..

Ovenstående er så den positive version, der findes selvfølgelig også andre, hvor store jordbesiddere/konsortier vil påvirke lokale mindre ditto, for egen vindnings skyld, og giver dem en form for misforstået skyldføelse, hvis de ikke retter ind til højre.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 24-02-12 07:59

Det er sgu' sørgeligt der ikke blandt danske jægere er flere seriøse og kompetente personer !!

Derfor bringer jeg dette link om én af de ypperste fortalere for DJ med alle de fantastiske "tillidsmænd" verden har set :http://www.jensensafaris.com/Landsbytossen.htm

ØV4
-C og K

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-02-12 17:28

Mvh. Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-02-12 23:12

Har spekuleret over emnet men har haft lidt svært ved at forholde mig til det. Her i Nordsjælland blev der dannet et såkaldt hjortelaug, hvor den lokale jagtforening var primus motor. Det kom til at betyde særfredning - med undtagelse af de sidste 14 dage af november, som jeg vistnok tidligere har fortalt.
Ordningen kom i spil, uden at min svigerfar blev indkaldt til møderne. Han var medlem af Danmarks Jægerforbund - men har ikke haft nogen nævneværdig kontakt med den lokale forening. Man burde nok have indkaldt ham, idet hans ejendom er en af de største i området, hvor op til 52 krondyr årligt æder løs af afgrøderne og hvor de opholder sig fra april til sidst i september, hvor man starter fodringerne i statsskovene. Det betyder, at hjortene derefter trækker ind i skovene - til stor fornøjelse for Kongehuset.
Ordningen blev altså iværksat hen over hovederne på samtlige landmænd i området, som heller ikke har været indkaldt.
Hjortene betyder enorme afgrødetab og problemer under høstningen, og tilmed får de berørte landmænd ingen kompensation i form af penge eller kød.
Her ser man et godt eksempel på, hvordan et hjortelaug kan skalte og valte med omgivelserne -godt sekunderet af Skov- & Naturstyrelsen.Det er vores tids lavadel, som højt og flot blæser på anstændighed.
Men - hvad fanden. Hjortelauget er garanteret plads som gæster ved kongejagterne.

Mvh.
Tonganeseren

Måske har mange landmænd spekuleret i projektet Kongernes Jagt, og har derfor endnu ikke været på barrikaderne. Nu lader det til, at kun statsskovene bliver berørt af projektet, fordi der ikke er penge til de berørte landmænd.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-02-12 16:46

Vigtigt for forståelsen af bb1:

Lørdag aften den 25.02.12, var Styrmand Karlsen på plakaten i fjernsynet. En ganske munter og harmløs fortælling om kærlighed og hvad den kan afstedkomme (på film)
Kære gensyn med den tids store skuespillere. Og hvem dukker op af disen på den lysegrønne tropeø: Dronning Victoria (Knudsen) og ja, K N U D S E N !!!
Ingen tvivl om, hvor bb1 har fået ideen til sin verdensrejse til Filipinien fra !! Knudsen (i filmen) er lige så fuld af "fup og gode ideer" som ham den rigtige vi kender fra sagaerne på bl.a. kandu.
Tillykke til Bendt Ballegård KNUDSEN - vi vidste ikke du havde de talenter

ØV4
-C og K
+ hus
-salg

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 200 point
Dato : 28-02-12 22:23

I den omegn jeg huserer, har vi desværre - eller heldigvis, alt efter hvad temperament vedkommendes sind indeholder, ikke et jagtlaug.
Derfor har jeg kastet min kærlighed på et jysk Jagtlav........jaaaa....fanden fløjtemig, der står JAGTLAV. Jeg har selv læst det. Det står endda med "sirlig" skrift på sidefjeldene på jagtlavets trailer. Da en kendt jysk jagtfotograf er ophavsmand til "lavet", er det sikkert også ham, som har skrevet navnet - endda skrevet med en god gammeldag hvid alcydmaling - farvecode = hvid 800.
Bogstaverne er skrevet nogenlunde sådan her: JaGtlAvEt......... Hvem sagde blikfang..?

Jeg har ladet mig fortælle, at det skulle være et kosteligt syn, når jagtlavet kører hjem fra dagens jagt. Vildtet ligger hulter til bulter oppe i jagtlavets trailer. Ikke alene, at der står Jagtlav på sidefjeldene, men på bagsmækken af traileren står der skrevet: AGERHØNENS VENNER - i samme skrift, forøvrigt. Og sikkert skrevet af samme mand.. ?

Jagtlavet er så stolte af deres bedrifter, at de linkede billeder af deres jagtparade op på Jagtformidlingen - der, hvor viltet lå hulter til bulter i traileren. Nu skal det lige bemærkes, at jagtformidlingens brugere blev så fortørnet over jaglavets smiden rundt med vildtet - og ikke mindst på den måde jagtlavet, havde stavet til jagtlavet på..... Den kendte fotograf fik så mange verbale tæsk, at han til sidst måtte gå den tunge gang og slette billedet.....og gudske lov for det.

Såeeee.... efter den seance kan min respekt for div. jagtlaug, ligge på et meget lille sted.

HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-02-12 00:17

Jaee! Det er hårde odds de er oppe mod - derovre i Bording og Løsning, når det danske sprog skal demonstreres - og bliver maltrakteret.
Men at kalde sig agerhønens venner er edermageme hårdt nok - især med tanke på, hvad de gør ved de små kære fjer- og dunbolde. Hvordan behandler de så deres fjender??? Uhadada.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 29-02-12 08:45

Heidi-Ho - jeg er helt enig i dit syn på det omtalte jagtlav. Når dette så er sagt, må man nok retfærdighedsvis sig, at der rundt om i landet findes seriøse og velfungerende laug, som gør et stort arbejde til gavn for vildtet ! Men når sådan nogle amatører som de omtalte herrer optræder på forskellige sites, ja så forplumres hele jagtsagen til stor skade for både vildt og jægere/naturelskere !!
Jeg har, ligesom Tonganeseren skitserer, heller ikke meget tilovers for den måde de omtalte skvadderhoveder behandler vildtet.

ØV4
-C og K

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-02-12 09:17

Det viser bare, at amatørfotografer og malkemaskinemontører ødelægger jagtens omdømme med deres gøren og laden.

Jeg så en fotoserie fra fotografen, som gik under navnet "grissejagt" Hvad slags jagt er det ?
Der var godt nok billeder af vildsvin. Men er "grissejagt" og jagt på vildsvin det samme ?

HH

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-02-12 18:12

Men det hedder fissejagt!!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-02-12 19:19

Yes, og jagt - især grissejagt skal man betale for.

Nu har jeg set billeder af omtalte amatørfotograf, og den første tanke der slog mig var, hvis amatørfotografen havde været et badedyr, så havde jeg lukket al luften ud af ham og gemt ham laaangt væk. Amatørfotografen evner nok ikke selv at ventilere luft ud......hæææææ...

HH

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-02-12 19:43

Det ligner et svært tilfælde af dobbeltsidet forstoppelse, måske efter at have deltaget i GRISSEfester.

Får fotografen ikke gjort noget ved sagen, kan det gå gruelig galt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-02-12 20:14

Hvis han - gud forbyde det - sprænger, så siger det bang.
Efter nærmere studier af fænomenet, er amatørfotografen det nærmeste man komme på en levende væltepeter. Vælter han, siger det boiing og han står lodret igen.

Så forresten også fotos af malkemaskinefætteren - det var før han fik nye dænder. Malkefætteren slog på fotoet en latter op, og frem kom....et stort dybt sort gab. Godt man ikke kunne lugte ånden.

HH

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 29-02-12 20:28

Så meget for alle de velmenende lokale hjortelaug.
Hvor er det godt der er nogen som gider tage sagen alvorlig - hvad kunne man forvente andet af alle de "seriøse og kompetente mennesker" ...

- med ønske om god bedring fra kryds

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-02-12 21:10

Selv god bedring, Kryds.

HH

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-02-12 23:35

Bortset fra lidt mandehumor har tråden da været behandlet rimelig sobert - kære Kryds.

Nu forholder det sig således, at interesseorginationer sjældent samarbejder, fordi en af grundene til at oprette en sådan som regel har at gøre med en modstand mod et eller andet.

Hvorfor ser man så få jordbesiddere i interesseorganisationerne - og her tænker jeg i særdeleshed på forvaltningen af de store hjorte? Hvorfor er det som regel "jordløse"og revirfattige jægere som dominere rorganisationernes bestyrelse?Er det tilfælde af brødnid eller hyr???

Her i Nordsjælland blev jordbesidderne nemelig ikke hørt omkring forvaltningen af kronvildtet - mens til gengæld medlemmer af den lokale jagtforening er rigeligt repræsenteret. Jordbesidderne blev ikke engang indkaldt til møder omkring emnet.

Hvad synes du Kryds?? Og vær nu ikke så meget på tværs.

Med venlig hilsen

Tonganeseren

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 01-03-12 00:42

Hej Tonganeser - i bund og grund synes jeg der gennemgående er for lidt forståelse for den anden part lodsejer og jæger imellem, især de steder hvor jordbesidderen ikke selv er jæger. På en eller anden måde forstår jeg godt bonden, som skal have sit udkomme af den jord han dyrker, det skal være så rentabelt og effektivt som overhovedet muligt - det er vel igrunden meget forståeligt, og sådan er det jo i enhver virksomhed.
Nu har jeg ikke begivet mig ud i noget forsøg på at efterregne rentabiliteten i, hvad det f. eks. koster i mindre udbytte ved at lave nogle randzoner langs vandløb og læbælter. Når der fraregnes diesel, udsæd og andet markarbejde kan det vel ikke være mere end han rigelig får ind i jagtleje.
Men når skal aftales ny jagtleje, så er der ingen grænser for hvor dyrt slige tiltag vil være for den arme mand.
Jeg tror ikke der findes den jæger som ikke gerne vil levere en smule arbejdskraft som tilskud til udførelsen og eventuel være med til at bekoste lidt faunavenlige udsåninger til glæde for fuglevildt og harer.
Men rent bortset fra det, hvad har det så med hjortelaugene at gøre? Her er der et helt andet problem, som virkelig kan have en negativ virkning på bondens rengskab. De steder, hvor der står en rudel hjorte på måske et halvt hundrede stykker, så kan der hurtigt ændres på tallene på bundlinien. Men så er jagtlejen også en hel anden og mon så ikke det ene opvejer det andet...

kryds (i et forsøg på at være "sober")

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-12 14:40

"Men rent bortset fra det, hvad har det så med hjortelaugene at gøre?"

Hej Kryds.

Det er akkurat dit spørgsmål her, som sætter fokus på sammensætningen af vildtforvaltningsgrupperne.

Her er der nemlig tale om lokale medlemmer af områdets jagtforening, som med DJ og Vildtforvaltningsrådet trækker upopulære foranstaltninger ned over hovedet på jordbesidderne.
Derved er man med til at presse priserne på jagt ned, hvis nogen ellers interesserer sig for regulering af det større hjortevildt.
At medlemmerne i den nævnte forvaltningsgruppe ikke selv ejer jord - bekræfter kun min opfattelse af motiverne bag engagementet og henviser til mit tidligere indlæg desangående.
Efter min bedste opfattelse er der kun tale om brødnid.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-12 14:41

Øh - jeg glemte at takke af - undskyld.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 02-03-12 08:34

Da landbruget i en eller anden størrelsorden er i offentligt forsørgelse, vil genetablering af mindre brakmarker, bræmmer ved vandløbene samt hegn, insektvolde, være et rimeligt krav.

Det ville ikke betyde alverden, hvis man pålagde dem f.eks at 1 % af deres arealer, blev udlagt til vildt og fugle oaser i og omkring deres majs og korn ørkner.
Det er ikke jagttrykket som har desimeret bestandene, det er vildtet´s biotoper som er totalt forandret, grundet landbrugssektorens meninger omkring effektivitet og volume. Vi skal ikke tilbage til 30erne, det er ikke budskabet, men bare lidt fornuft omkring virkningen, kontra eventuelt indtægtstab, miljø og vildtfordele er for mig indlysende.

Tonganeser, jeg kan ikke se at jagtlejepriserne bliver presset ned, nærmere avet om. Denne voldsomme tilvækst af hjortevildtet og særlige tiltag omkring dem, har modsat effekt på jagtpriserne. Ikraft af den udvandring som nautligt sker, ved denne hurtige vækst af bestandene bliver priserne væsentligt forhøjet, grundet denne pasaus " Der ses stref og hjortevildt på mine 5 HA."

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-03-12 12:08

Hej BW.

Hvis en jæger - med særlig interesse for jagt på kronvildt bliver afkrævet for en større jagtleje, så hopper han garanteret af projektet, når en lokal interessegruppe har fået held til at indføre særfredning - her drejer det sig om jagt i de sidste 14 dage af november.

Et relevant argument:
En temmelig anløben våbenhandler tilbød for en dele år siden at betale 10.000 kroner pr. dagjagt på de store hjorte. Han var bedøvende ligeglad med "småkravlet" - altså rådyr og andet spiseligt. Foruden de 10.000 kroner ville han ryste op med 5.000 kroner pr. afskudt hjort, hvor vi kunne beholde kødet.

Min dengang nulevende svigerfar takkede venligt og bestemt nej, idet han altid har kæret sig om maksimal tilvækst på ejendommen.

Han kunne heller ikke lide geværholdere med kløe i pegefingeren.

Mvh.
Tonganenseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 02-03-12 14:03

Den kommercielle potens jagt, er jagtens største fjende som jeg ser det, udøverne er forøvrigt ikke jægere, men hobby skydere mere eller mindre styret af tidens trend, 4 X 4 og baglommen, men de er desværre rigtige gode til at gøre sig bemærket, med deres cowboy skydninger.

Det er klart, at en kronvildtjæger vil miste lysten, som du skriver der, omkring særfredningerne, hvis den er lov bestemt, hvis den var frivillig har han jo lov til at sige fra.

I forbindelse med en frivillig fredning af dåvildt, kunne jeg sagtens se fornuft og ide for en sådan, men da jeg bragte de fremtiddige afskydninger, og regler for disse på banen, var samtlige mig svar skyldige, af deres meget personlige grunde. Hvis vi alle indgår i en sådan aftale, skal vi allesammen også have muligheden for at deltage i jagten bagefter, er det ikke rimeligt.

Det kan være at vi ender op med en svensker model, måske kunne det også bryde en masse barriere ned, til gavn for en reel bæredygtighed, i bund og grund er vildtet bedøvende ligeglade med, om det er en gummistøvlejæger eller en jordrot besidder, der sender dem til de evige kløvermarker.

Vi skal da være godt tilfredse med at klovvildtet trives, for ellers var der ikke meget jagt tilbage.

Det har aldrig været min opfattelse, at mængden, trofæet og arealstørrelsen er karakterskalen for jagtoplevelsen, og hvor fantastisk en jæger man er, men selve jagtkvaliteten. Så et vist sted hen med kvantiteten og potenskronerne.

Noget sådant kan sagtens foregå på små arealer og i en skydepram, og det bør der stadigvæk gives plads til i jagtloven, både den skrevne og den uskrevne, også under en eller anden form for et ego gruppepres, som bliver praktiseret i fin stil både her og der.

Du bor nok også på en egn, hvor der nok bliver taget specielle hensyn, til mobliteten af dine " tunge nabojægere", så det er vist meget meget billigt sluppet.)))))))))))
Mvh
BW

Godkendelse af svar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 03-03-12 16:20

Tak for svaret Heidi-Ho.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 03-03-12 17:09

Mange tak for point.