/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
lukke ned for adgang til bestemte spil
Fra : snaptil
Vist : 1361 gange
200 point
Dato : 21-02-12 21:28

Jeg har et problem med en teenage knægt som er ved at smide uddannelse væk pga spillet LOL.
Nå jeg kunne godt tænke mig at kunne lukke op og ned for forbindelse til det spil via min egen pc, således at hans pc mister forbindelse til spillet.
Jeg har stofanet.
Router er Thomson.
TWG870TS
Kender I nogen muligheder, hjælp!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-12 21:32

I routere kan der spærres for bestemte internetadgange - det bør stå i din manual.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-02-12 23:52

Det er desværre ikke ret nemt at spærre selektivt for et bestemt spil.
Når du spærer i routeren er det tit en dns spærring der foretages (som den telenor, tdc og andre benytter til spæring af thepiratebay.org)
Så det første drengen gør (hvis det ikke allerede er gjort) er at skifte dns på sin computer til opendns eller googledns og så er den spæring ophævet.

Hvis ikke det er nok at skifte dns på computeren kan han benytte proxy og vpn tuneller, dette ser jeg børn helt ned i 6 klasse benytte. (de ved ikke ret meget om hvad de laver, de finder bare en trin 1, trin 2, trin tre vejledning og gør slavisk som den siger)
Der er så også den fjerde mulighed, fjernskrivebord til en maskine uden for din rækkevidde

Nåeh ja, jeg glemte jo også en der helt sikkert vil blive afprøvet, hack farmands password til routeren (meget nemt hvis han har adgang til din computer)

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-02-12 10:19

Citat
som er ved at smide uddannelse væk pga spillet LOL

http://www.netnanny.com/

http://parentalcontrolbar.com/

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-02-12 10:50

Hvorfor ikke bare helt trække stikket ud?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-02-12 12:42

Begræns hans adgang til din netværk, så han ikke har forbindelse uden han spørger først.
Hjælper det ikke, så giv ham en syv hestes røvfuld og en alvorlig samale, så han forstår den dybere mening med det.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 22-02-12 12:57

Nomore: Netnanny ser da spændende ud, idet det er muligt at bestemme hvor mange timer der må bruges online. Så er det bare spændende om han kan finde ud af at omgå den, hvis jeg vælger den løsning.

EXTERMINATOR:
Jeg tænkte på om dette program/spil ikke skal bruge nogle bestemte porte som jeg kan lukke ned for? Kan jeg evt. fratage ham retten som administrator på sin maskine.
Hvis det er besværligt alt andet, må jeg jo installere noget lokalt på hans maskine.

I øjeblikket kender han koden til min pc, men den kan ændres.
begge Pcer kører windows 7, jeg ved ikke om det giver muligheder.

severino: han m jo gerne bruge netværket til fornuftige ting og må også gerne spille en gang imellem. Desværre er jeg jo altid hjemme.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-02-12 13:16

Der er selvfølgelig også den mulighed at du, som du selv skriver, fjerner hans administrator rettigheder og så blokere for spillet i hans firewall. Men igen det hjælper kun hvis spillet er installeret på hans computer.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-02-12 17:24

Hvis han er derude??? hvor skolen og fremtiden står på spil.
Så tror jeg næppe du kan hente hjælp herinde.....der virker efter hensigten.

Du kan da godt lukke for adgang til diverse sider + admin rettigheder,
men det kan undgå´es meget nemt, og? han skal helt sikkert hurtigt finde
den løsning, at gå udenom det.

Netnanny er noget af det bedste inden for net kontrol.
Du burde måske også tænke på at lægge en keylogger på hans maskine
så du kan se hvor på nettet han befinder sig (men sig det til ham først)
ellers kunne han gå hen og blive tosset

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-02-12 17:29

En anden ting, du kunne nedsætte hastigheden på netforbindelsen
så kunne det være han ikke gad det
ikke noget jeg selv kender til, men et forsøg værd..
http://www.google.dk/search?hl=da&sa=X&ei=yBdFT9LFEYv44QTU6vD4Ag&ved=0CCoQvwUoAA&q=reduce+net+speed&spell=1&biw=1016&bih=567

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 200 point
Dato : 22-02-12 17:39

at fjerne administrator rettigheder vil hjælpe, at blokere for spillet i computerens firewall vil ikke.
at blokere for de porte spillet bruger i routeren vil heller ikke hjælpe.
firewall og router kan omgås ved at benytte en vpn løsning.

F.eks ultrasurf http://www.ultrareach.com/ eller hotspotshield http://hotspotshield.com/

Put ultrasurf på et usbstik, omdøb ultrasurf til noget andet, f.eks skolearbejde.exe (så du ikke kan blokere u1103.exe og alle de ældre versioner af ultrasurf) så er du kørende selv på en computer hvor du ikke har administrator rettigheder.

Hvis du derimod laver to begrænsede brugeremed forældrekontrol slået til: en normal med adgang til alt men låst så den ikke kan bruges mellem 15:00 og 17:00
en lektiekonto der kan bruges hele tiden men kun de programmer du har valgt på en liste (husk at vælge INGEN SPIL)

Jeg har ikke checket hvor nemt det er at omgå forældrekontrol men det er jo stadig nemt at omgå administratorkoden og så bruge den konto, her er et eksempel på hvordan det gøres: http://www.irongeek.com/i.php?page=security/kon-boot-from-usb

Ked af at sige det men blokering er svært og skaber dårlig stemning, det vil være bedre at tage en snak med drengen og prøve at få ham til at forstå problemet i at han ikke laver sine lektier.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 22-02-12 18:48

EXTERMINATOR:
Hej, ja jeg er klar over at det kan skabe dårlig stemning, men det er heller ikke meningen at det skal være helt umuligt, det skal egentlig bare være lidt sværere. Jeg tænker des flere "broer" der skal krydses, des flere overvejelser kræves der før beslutningen om der virkelig skal spilles eller om tiden skal bruges til noget andet.

Jeg syntes der er mange gode forslag som jeg vil prøve.

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 04-04-12 08:42

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 04-04-12 08:44

tak for alle de gode besvarelser. jeg har ikke nået at tjekke dem endnu, da vi tog os en ekstra snak. Det har hjulpet lige i øjeblikket, at jeg lod tråden her stå åben på en PC så han kunne se at vi overvejede at spærre hans adgang. Det hjalp faktisk for ham at vide at jeg ville gøre hans tilgang til spil besværlig og at det var muligt.