/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Låse skærm opløsning.
Fra : Fijala
Vist : 779 gange
500 point
Dato : 21-02-12 21:06

Har en lille mine industri pc der er monteret ombord på et skib. Den er koblet op sammen med et par skærme hvor man via en switch kan skifte mellem enten den ene skærm eller den anden skærm. Problemet ligger i at hvis mandskabet fejlagtigt booter op på en forkert skærm og man så vil switche over til den anden, så er skærm opløsningen helt forkert. Og da den lille pc styrer en grafisk brugerflade hvor man via touch skal kunne betjene alt muligt er det et probel,.

Hvordan laver man så man kan låse skærmen til en bestemt opløsning så uanset hvordan man booter op så er det KUN den af mig valgte opløsning der vises.

Grafikkortet i mini pcen kan sagtens håndtere fuld HD, så det er ikke der fejlen ligger. Tænker på om man i regedit kan lave noget der "låser" den til det jeg vil.

Accepteret svar
Fra : edison

Modtaget 500 point
Dato : 22-02-12 07:04

citat fra nettet, det kan måske bruges

This is tested in Windows XP. It may work on Windows 2000 and earlier, but there's no guarantees. If you're unsure about editing registry files... DON'T DO IT!

Neither I, nor DIC (and it's founders/members) are responsible for any broken computers caused by YOU editing YOUR settings.

Start---->Run--->regedit

Open:
My Computer--->HKEY_CURRENT_CONFIG--->System--->CurrentControlSet--->Control--->VIDEO--->(expand all until
you see 'Monitor')

Locate:
Name Type Data

DefaultSetting.XResolution REG_DWORD 0x00000400 (1024)
DefaultSetting.YResolution REG_DWORD 0x00000300 (768)

Explanation: The data is stored as a hex value. 0x00000400 = 1024(base 10/decimal)
0x00000300 = 768 (base 10/decimal)

To change the default resolution:

1) Alternate-click DefaultSetting.XResolution
2) Click Modify
3) In the window that opens, change the 400 to 320 [which is equal to 800 in base 10]
4) Click ok.

1) Alternate-click DefaultSetting.YResolution
2) Click Modify
3) In the window that opens, change the 300 to 258 [base 10 for 600]
4) Click ok.

Exit Registry Editor and restart your computer.
The default setting should now be 800x600.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-12 08:33

Jeg ved ikke om ovenstående virker og vil heller ikke afprøve det

men jeg kan forestille mig at du ved en låsning af den skærm og en "fejlopløsning" sendt fra booten blot vil få SORT skærm da opløsningen ikke passer med det tilsendte....

Citat
Problemet ligger i at hvis mandskabet fejlagtigt booter op på en forkert skærm

Jeg vil mene det er DER du skal tage fat, så der IKKE kan bootes på den forkerte....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-02-12 18:19

Vil starte med at fortælle at problemet er løst.

Men lige for at komme med lidt svar først.

edison.
det du har fundet har jeg allerede afprøvet men det fungerede ikke og det forstår jeg stadig ikke hvorfor, for i mine ører er det lige nøjagtigt det der skal til for at løse problemet. Så dit svar er for mg helt korrekt.

refi.
Det vil IKKE være muligt at forhindre besætningen i at boote op på en bestemt skærm for det bruges lidt forskelligt alt afhængig af hvad det skal kigge på og ordnes med pcen. Selv om jeg vil definere hvordan de skal betjene udstyret, vil der kunne opstå fejler og det vil der gøre pga. det er menneskeligt at fejle.

Problemet blev løst ved at udskifte grafikkort driveren til en anden. På trods af at det var den medfølgende driver og den var opdateret, så måtte vi via support og de var virkelig i vildrede. Men de var alligevel i kontakt med et forum på nettet, hvor der var en der havde haft problemet og lige vidste havd man skulle gøre. Med den nye driver er der ingen problem, man kan skifte mellem skærme via vores switch, boote up uden og med skærme og det hele funderer bare.Vi havde eller købt en VGA forstærker da vi troede at det var signalet der blev for svagt og det så var der det fejlede, men det hjalp heller ikke. Problemet var også lidt at den lille industri pc, var født med Win 7, men udstyret ombord var kun XP kompatibelt. Det gjorde at vi fik pcen med XP og det kunne den godt klare, men grafikkort driveren var altså synderen. På trods af at der var en til XP.
Men nu kan vi komme videre, og vores kære kongeskib kan igen komme ud og sejle. Vi skal jo være god mod Margrethe. Så nu er det igen snart klar til sommer togt.

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 22-02-12 18:25

Tak for svaret edison.

ja ja det var jo ikke lige det der var svaret, men det burde det have været. For det var det helt rigtige du var inde på.

Det er en lille pc som denne
http://www.opencompany.dk/products.php?showvariant_id=9154