/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Lækre??? brune ris?
Fra : vagnr
Vist : 524 gange
100 point
Dato : 20-02-12 20:44

For en måneds tid siden skulle jeg lave noget med ris, opdagede jeg var løbet tør, men fandt nogle oldgamle brune ris i et glas.

Brune ris er ikke lige mit det bedste, som regel klistrede udenpå og hårde indeni, men det måtte prøves, der var ikke andet.

Jeg fandt så et sted på nettet, der anbefalede høkassemetoden, kogning i gryde med låg, derefter en tur i kanen med dyner over.

Så jeg kogte risen 1 del ris, 2 dele vand, i 10 min, avis om (for ikke at grise sengen) dyner på, 1½ time senere tog jeg de første og eneste brune ris jeg syntes var lækre ud, da resten af maden var færdig.

Risene var nærmest "poppet", helt bløde og lette, skallerne slet ikke noget man mærkede, mindede overhovedet ikke om 60'ernes mikro-makro ris.

Men i dag var det sør'me blevet tid til ris igen, ville gentage succesen, brugte mere af samme glas ris, 10 min kogning, 1½ times dynetid, denne gang var de igen klistrede udenpå og hårde (MEGET al dente) indeni.

Er der nogen der kender en skudsikker metode til at gøre brune ris lette, lækre og luftige som popcorn, men med mere smag og mindre salt?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 20-02-12 21:07

Er det den samme gryde, du brugte begge gange?
Nogle gryder egner sig bedre til at holde på varmen end andre.
Brug en tykbundet gryde og kog risen 12 - 15 minutter, før du sætter dem under dynen. Sørg for at der er vand nok, så risene ikke brænder på.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-02-12 21:34

Nej, det var det ikke, og der var meget mere ris+vand i første gang.

Når vi kun er to, bliver det jo ikke til en bredfyldt gryde (2 dl ris,ca 3 dl vand), men første gang tænkte jeg at fuglene kunne få resten, så der var fyldt meget mere på i en større gryde.

Men jeg gider ikke lave fuglemad hele tiden, fuglene virkern u ikke kede af det.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 100 point
Dato : 20-02-12 21:48

Citat
Nej, det var det ikke, og der var meget mere ris+vand i første gang.

Og det kan sagtens være forklaringen på at du fik forskelligt resultat. Husk at kogte ris kan fryses.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-02-12 22:38

Prøv at skyl dem i koldt vand først.

Iøvrigt så jeg i dag en opskrift på TV hvor ris blev kogt i kokosmælk, fra Indien selvfølgelig.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-02-12 17:20

Er der slet ingen klidmostre på kandu, der koger fluffy, lækre brune ris?

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 04-05-12 07:55

Tak for svaret pifo.