/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
RAM
Fra : Pytten1510
Vist : 596 gange
149 point
Dato : 20-02-12 19:49

Hej.

Har købt en gammel computer som skal bruge lidt flere RAM. Det er umiddelbart SD der sidder i. Har været inde og kigge efter nogle blokke...men så bliver jeg i tvivl....der står pc133, pc100 osv...jeg har haft den klods ud, der sidder i maskinen. Der står :

ELPIDA Japan
D45128841G5
A75-9JF
0315XEOOL

Hvad skal jeg "gå efter" ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-02-12 20:13

Hent dette lille gratis program SIW http://www.gtopala.com/siw-download.php kig lidt ned på siden der er der et link til Home edition. Installer det og nu får du at vide hvilke ram der er i.

Hvor meget ram er du ude efter

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 20-02-12 20:15

Det må jeg lige prøve....jeg skal bare bruge en 512 mb....der sidder 256 mb i nu...men det er lige i underkanten

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-02-12 20:18

De er jo ikke så lette at finde længere, men hvis du kigger på DBA eller lignende er det ikke så svært. Jeg har måske også nogle liggende, så sig bare til så skal jeg gå på loftet og kigge efter det.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 20-02-12 20:20

Super...Jeg prøver i morgen om jeg kan løse mysteriet....så vender jeg tilbage...TAK

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-02-12 20:20

Tjekker lige om jeg har noget liggende

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 20-02-12 21:10

Jeg vil undersøge hvilke ram-moduler bundkortet understøtter.
Det kan nemt værer at du kan finde nyere ram, som kan passe.
Og dermed måske også billigere.

Det er også vigtigt om det er stationær (240 pins) eller bærbar (200 pins)

De fleste OS, har det bedst med 1 gb ram. Xp SKAL have minimum, 1 gb. med SP3.

Håber du kan bruge info til lidt.

Venlig Hilsen
R

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-12 01:23

Faktisk har jeg sådanne RAM blokke siddende i et bundkort som er på til lossepladsen, begge er Kingston, en blok på 512 MB og en på 1024 MB de er med 168 pin altså til en stationær computer.
Måske burde jeg pille dem af bundkortet og gemme til engang der kommer en køber, det gør der nok ikke så jeg vil forære dem væk for det som fragten koster

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 21-02-12 11:08

Hej OVN

Jeg vil da meget gerne betale portoen for dem.... Jeg står nemlig lige og skal bruge sådan nogle.
Jeg har med SIW programmet fundet ud af at det er SD RAM PC133 der sidder i. Det er en stationær gammel Fujitzu og den har kun 256 mb lige pt.....alt for lidt..men da det er en pc'er til et børneværelse, og den KUN skal bruges til net-spil...så er den go' nok...(med lidt flere RAM)

Hvis du smider din adresse ind (evt. i privat indlæg), så sender jeg en frankeret svarkuvert til dig...er det ok ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-12 12:08

Sikke en hukommelse jeg har da jeg fandt det kasserede bundkort sad der 3 blokke i, 2 på 256 MB og 1 på 512 MB, nu skal du ikke købe katten i sækken, se på billderne her på Peecee og hvis de ser ud til at kunne bruges så får du min post adresse i et privat indlæg, der er et billede med blitz og et uden, du kan vist godt RAM blokkene på dem begge:
http://peecee.dk/upload/view/352860
http://peecee.dk/upload/view/352861
hvis der er plads så kan du godt køre med både 256 og 512 MB sammen, bare det er samme type, altså ikke PC 100 sammen med PC 133, dem på billedet er PC 133 og sad alle 3 sammen på bundkortet, den eneste garanti som følger med, er at de virkede for et halvt år siden

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 21-02-12 12:49

Hvis du vil have ulejligheden med at "smide" dem afsted til mig, når du får kuverten, så vil jeg være rigtig glad...(det vil ungerne garanteret også)

Der er plads til yderligere 2 blokke.....og kan vel bare skifte den ud jeg har, med de 3 jeg modtager fra dig...

Jeg er meget taknemlig for din hjælp

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 21-02-12 13:27

Hej igen.
Det er virkelig lækkert at se O.V.N.
Det varmer mig gamle pædagog hjerte
Mere af det...

Måske man skulle lave en hjemmeside der hedder (Manglerdulige.dk)

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 21-02-12 14:10

Ja, det er dejligt at der findes sådanne personer....

Jeg har fortalt ungerne at der også uden for vores lille lokale samfund, er rigtig rare mennesker, som også gerne hjælper, hvor de kan....

Og ja, så kan jeg jo tage æren som "problem-knuseren" endnu engang.....

TAK til denne side og ikke mindst dem der hjælper

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-02-12 16:57

Jeg har også nogle liggende og dem kan du såmænd også god få hvis du vil. Samme service som fra o.v.n

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 21-02-12 18:41

Fijala....

Rigtig mange tak for dit tilbud...jeg ser lige om de virker, når jeg får ram'ene fra O.V.N....ellers vil jeg meget gerne have lov til at vende tilbage til dig.....

Tak for al' jeres hjælp...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-02-12 21:20

Ok og held og lykke med den "gamle" pc.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-12 13:13

Brev med retur kuvert modtaget dag dato, blokkene er pakket ned og kuverten bliver sendt når jeg kører på job klokken 15:00, lad os høre når du har modtaget og afprøvet RAMene

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 22-02-12 15:51

Det lyder super godt. Tak for din hjælp. Jeg lover at skrive herinde så snart de er prøvet

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 23-02-12 10:37

Nu med 1GB ram.....der virker. Computeren startede op uden nogen problemer...Endnu engang STORT TAK til O.V.N, som gjorde dette muligt...

De bedste RAM'ene hilsner
fra Pytten og unger

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-12 13:17

Så fik jeg alligevel noget ud af min opgradering for et par år siden, det ærgede mig gevaldig at måtte smide det gamle bundkort ud når der sad næsten nye RAM på den.
Godt du fik en hurtigere computer
Nu ryger bundkortet på lossepladsen, der er jo ikke mere af værdi på den

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-12 13:19

Se lige efter om den virtuelle hukommelse automatisk er blevet større da du fik flere RAM på computeren, den virtuelle hukommelse bør være cirka dobbelt så stor som RAM altså cirka 2 GB

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-12 13:22

Se her: http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Change-the-size-of-virtual-memory
så vidt jeg husker er metoden næsten magen til på XP

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 23-02-12 13:24

hmmmm, hvordan gør jeg det ?
Jeg gik i denne computer, højreklikker og egenskaber...der står at der er 1 GB

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 23-02-12 13:33

Er inde nu...der står lige pt.
Brugerdefineret...
størrelse ved start 384 mb
maximal størrelse 768 mb

Er der nogen af de tal jeg skal ændre ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-12 14:23

Ja gå bare videre som forklaret i linket og sæt størrelsen til 2 GB både min. og max.
en computer kan godt løbe tør for virtuel hukommelse selv om der er masser af fysisk hukommelse

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 23-02-12 15:04

Nu håber jeg at det er rigtigt, det jeg har gjort...kunne kun ændre den nederste til 2000....

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 149 point
Dato : 24-02-12 01:33

2000 MB er 2 GB så det korrekt det du har indstillet, computeren var allerede indstillet til manuel indtastning af størrelse på sidefilen eller den virtuelle hukommelse kan jeg se af dit indlæg, så det var godt du så efter og rettede sstørrelsen, normalt står indstillingen til automatisk så den tidligere ejer har sikkert ændret på størrelsen engang der har været for lidt virtuel hukommelse.
Det er ikke sikkert at du mærker nogen forskel til daglig brug men nu er den indstillet til fuld udnyttelse af hukommelsen
Nu fandt jeg siden om Windows XP, virtuel hukommelse omtales under punkt 2 der anbefaler de 1,5 gange størrelsen af de fysiske RAM men der sker absolut intet ved at den er 2 gange størrelsen af fysisk hukommelse - tværtimod:
http://support.microsoft.com/kb/308417/da

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 24-02-12 09:04

Mange tak for hjælpen. Jeg lukker tråden her....

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 24-02-12 09:04

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-02-12 10:51

Tak og god weekend til både Pytten og de små pytter jeg smider nødig noget brugbar ud så jeg er glad for at kunne hjælpe

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 24-02-12 10:52

Kan disse indstillinger gøre at jeg får at vide at der ikke er nok disk plads til, at jeg kan installere et virus program ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-02-12 11:27

Nej kort og godt.
Klik på Start og på Denne computer, højreklik på C drevet, så viser en "lagkage" hvor stor harddisken er og hvor meget fri plads der er på harddisken
Harddisken må være for lille.
Mapperne Dokumenter, Billeder, Musik og så videre var sikkert tømt af den forrige bruger, ellers slet alle filer i disse mapper.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-02-12 11:31

Citat
kan installere et virus program ?
øh mener du ikke antivirus program?

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 24-02-12 11:47

Falsk alarm...det lykkedes til sidst