/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Tæl.hvis() - kan man gange delresultat?
Fra : kepe2000
Vist : 588 gange
50 point
Dato : 20-02-12 14:56

Hej.

Jeg har brug for lidt hjælp til funktionen tæl.hvis() i Excel.

Hvis jeg fx. har følgende værdier i en kolonne (hvor F står for en fuld feriedag og F½ står for en halv feriedag,

A B C D
1 F
2 F
3 F
4 F½
5 <antal feriedage>, hvor resultatet skulle blive 3,5

hvordan får jeg værdien i A5 til at vise summen af feriedage, altså 3,50 (3 hele dage og 1 halv feriedag)?

Min tanke var noget med følgende formel i A5:

=tæl.hvis(a1:a4;"F")+((tæl.hvis(a1:a4;"F½"))*0,50)

men den går ikke. Jeg ved ikke, hvordan jeg får det sidste udtryk til kun at tælle for det halve...

Kan nogen mon hjælpe med en løsning?

Tak

/Kenneth

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 60 point
Dato : 20-02-12 15:42

Haløjsa
Formlen skal se sådan ud:
Citat
=TÆL.HVIS(A1:A4;"F")+0,5*TÆL.HVIS(A1:A4;"F½")

Godkendelse af svar
Fra : kepe2000

Dato : 21-02-12 12:02

Tak for svaret Brassovitski.

Jeg mente også, det burde være så let og enkelt. Det var det også, når jeg forsøgte i et nyt blankt ark.

Et eller andet konfliktede, når jeg brugte denne formel i et eksisterende gammelt regneark. Det hjalp at kopiere værdier over i nyt ark og fortsætte herfra.....

Tak for hjælpen - og dit hurtige svar.

/Kenneth

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-02-12 13:26

Hej Kenneth
Kolonnen med koderne "F"-"F½", skal formateres til tekst, inden du indtaster formlen, så burde det også virke i et eksisterende ark.