/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
lillefingervarmt
Fra : svendgiversen
Vist : 5006 gange
55 point
Dato : 19-02-12 12:10

Hvor varmt er det?
Koldere end håndvarmt??
og hvorfor siger man sådan???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-12 12:11

Citat
og hvorfor siger man sådan???

Hvem er MAN

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 19-02-12 12:21

Vi brugte udtrykket til at definere den 'præcise' temperatur på badevandet til ungerne da de var helt små - for os betød det at når man dyppede lillefingeren, så blev den hverken opvarmet eller afkølet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-12 12:24

Du må følge med den sproglige udvikling refi...

Du er altså heller ikke så god til at lave mad?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-12 12:28

Citat
Du er altså heller ikke så god til at lave mad?

Hvor har jeg dog påstået det

Accepteret svar
Fra : webm

Modtaget 65 point
Dato : 19-02-12 12:29

Det er præcist så varmt at når man stikker en lillefinger i badevandet, så brænder man sig ikke og det føles behageligt varmt...

Altså omtrent 37-38? varmt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-02-12 12:33

Lillefingeren er den du bruger mindst og derfor er den mere følsom for påvirkning af varme - smerte og så videre, hvis du blander varmt og koldt vand i et bad og brugte pegefingeren til at bestemme om vandet var passende så ville du skolde babyen, det risikerer du ikke når lillefingeren er temperaturmåler, det samme med bagværk hvis du bestemmer vædskens temperatur med pegefingeren så ville du slå gærcellerne ihjæl og få et brød som ikke vil hæve

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 19-02-12 12:34

Citat
Når vi skriver lillefingervarmt, så mener vi 37 grader. 37 grader er også den temperatur, som et raskt menneske har.
Følelsen af lillefingervarmt vand er kun følelsen af vand, ingen temperatursvingning.

http://arla.dk/Arla-Forum/Spoergsmaal-svar/Mad-og-opskrifter/lillefingervarmt-hvor-varmt/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-12 12:45

Foreløbig tak, jeg er nu med på at det er ca 37 grader som vor legemstemparatur,

men det med at lillefingeren er mest temperatur følsom tror jeg ikke på,
snarere at den sidder nederst, når man måler temperaturen
og man så ikke behøver at dyppe hele hånden?

Stammer udtrykket fra kogeopskrifter, baby badning eller...??

Er det et gammelt udtryk, hvor gammelt???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-02-12 12:54

Det mest oplagte for de fleste mennesker vil være at stikke pegefingeren i når der skal måles om et eller andet flydende er tilpas varmt, den med at lillefingeren sidder nederst og derfor bruges lyder meget ulogisk, lillefingeren bruges når det er vigtigt at vædsken ikke er for varmt eller koldt, fordi det er den mest følsomme af fingrene!

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 19-02-12 13:20

Jeg har nu lært, at det er ens albue der er mest følsom for vand temperatur til bayys badevand, og har også en begrundelse for det, hænderne (inc. lillefinger) er ude for mange påvirkninger som kulde - varme og også har så måske mere eller mindre hærdet hud, og derfor måske ikke så følsom.
Kun hvad jeg lærte for 45 år siden da jeg havde en baby.

Om udtrykket med lillefingeren, det har jeg til gengæld aldrig hørt om, men nu blev min horisont lige lidt længere.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-02-12 14:26

Den er go' nok albue til babyvand og lillefinger til bagning med gær

Måske det med lillefingeren er fordi, det bliver lidt voldsomt med albuen i vandet til bagning og jeg tror også at det er fordi det er mere accepteret end en pegefinger- Sådan et lille dyp med lillefingeren.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-12 14:33

Jeg venter lige til min kone kommer hjem, hun har erfaring med begge dele...

Kommentar
Fra : webm

Dato : 19-02-12 14:43

Citat
Foreløbig tak, jeg er nu med på at det er ca 37 grader som vor legemstemparatur,

men det med at lillefingeren er mest temperatur følsom tror jeg ikke på,
snarere at den sidder nederst, når man måler temperaturen
og man så ikke behøver at dyppe hele hånden?

Da jeg havde baby, målte vi temperaturen på mælken i flasken på håndledet..

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 19-02-12 14:54

Nu blev der jo spurgt om lillefingervarmt i overskriften.

Det er et udtryk, som bruges til madlavning/bagning.

Man stikker jo ikke hele hånden ned i en gryde, for at finde ud af, hvor "varmt" "vandet" er.

Man stikker heller ikke albuen ned i gryden.

Der er forskel på om det skal være lillefingervarmt eller "albuevarmt"

Når man "måler" temperaturen til babys bad, så bruger man albuen, i modsætning til når det drejer sig om madlavning, hvor det er lillefingeren.

Citat
Jeg venter lige til min kone kommer hjem, hun har erfaring med begge dele...

Hvorfor spurgte du så ikke din kone, før du stillede spørgsmålet ????

Tænk også på den store forskel, der er i diameter på en gryde og et babybadekar/badekar.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-12 14:57

Albuevarmt til babybadet - altså når der ikke føles varme eller kulde. Ca. 37°, for at æggehvidestofferne i babys hjerne ikke skal koagulere. Det er den samme grund til at maskinopvask bør forskylles med lunkent vand.
Det med gæren lader jeg bageren om.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 19-02-12 14:58

Citat
Da jeg havde baby, målte vi temperaturen på mælken i flasken på håndledet..

Det gjorde jeg også på indersiden af håndleddet.

Nu ikke forvirre svendgiversen med alle de muligheder, der er, for at "måle" temperaturen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-12 15:04

Jammen svendgiversen, har sikkert selv en meget nøjagtig måler. Bare han ikke bruger den samme til baby og til gæren.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-02-12 15:07

lillefinger - håndled - albue med mere, der er opfundet et instrument som kan vise om vædsken er for varm eller kold instrumentet kaldes et termometer, er et termometer slet ikke brugbar nu om dage?

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 19-02-12 15:30

Jo det er, men det er ikke altid man har et termometer ved hånden, og så er det meget rart at kunne klare sig nogenlunde uden hjælpemidler.

Ligesom mål ( altså længdemål) her kan man klare sig et stykke ved at kende sit mål på foden - hvor langt et skrit man tager og hvor meget det måler mellem lille og tommelfinger osv. så har man altid en rettesnor, det samme gør sig gældende ved temperaturer.

Den med sutteflasken og håndledets inderside er blot et tegn på dette.

Ved brandsår skal vandet helst have en temperatur af ca. 15 gr. men har man så ikke omtalte hjælpemiddel, er det meget rart at have en såkaldt rettesnor, her skal vandet tage smerten, gør vandet det, er temperaturen ok. hvis ikke er det enten for varmt eller for koldt, så den viden hjælper jo lidt på det.

Nå nu bevægede jeg mig et godt stykke uden for emnet, men sådan går det når man bliver grebet af emnet (undskyld)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-02-12 16:05

Ja og hvis du skal mærke om olien til krydderierne er for varm skal du IKKE bruge pegefingeren
AV FOR FILAN...jeg har netop brændt min på den måde

Men albuen var da for stor at putte i gryden

Nå jeg er kommet mig igen og det er pegefingeren også.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-12 16:07

OVN - nu skal du ikke gøre det alt for teknisk.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-02-12 16:14

Citat
Inder et termometer slet ikke brugbar nu om dage?

jo da, men mit termometer har ikke noget hvor der står lillefingervarmt på

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 19-02-12 16:26

Jeg har heller ikke set et termometer, hvor der står "lillefingervarmt/håndvarmt/albuevarmt" på.

Citat
Ja og hvis du skal mærke om olien til krydderierne er for varm skal du IKKE bruge pegefingeren

Brug i stedet en tændstik, ikke svovlenden, hvis det syder lidt, så er olien varm.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 19-02-12 16:30

svendgiversen burde give os alle 55 point hver for alle de gode og brugbare svar der er kommet ud af denne tråd, tænk på alle de gode råd du har fået så du kan klare dig helt uden termometer i fremtiden.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 19-02-12 16:41

Hvis disse mål skal bruges til madlavning, så er det da godt, at det ikke skal være fodvarmt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-12 17:42

Jeg hørte udtrykket her til morgen i radioen i forbindelse med en mad opskrift.

Min kone, der besøgte sin datter i weekenden, kender ikke lillefingervarmt udtrykket,
men bekræfter, at hun bruger lillefingeren, ikke pegefingeren eller hånden,
til at måle mad temperaturen, men også til at smage for, med.

Til bade og baby temperatur måling brugte hun mere håndleddet, som flere her også har skrevet.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 19-02-12 17:54

Citat
Til bade og baby temperatur måling brugte hun mere håndleddet, som flere her også har skrevet.

Til badetemperaturen brugte man albuen. Til "mælkevarmen" brugte man indersiden af håndleddet.

Citat
til at måle mad temperaturen, men også til at smage for, med.

Til at smage med, der bruger jeg altid 2 skeer. Een til at øse op på en anden ske med, som jeg så bruger til at smage med/på. Hygiejne

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-12 11:49

Tak for svaret webm.