/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Nogle der kender denne Asus bærbar?
Fra : akle
Vist : 943 gange
200 point
Dato : 17-02-12 17:30

Er ikke inde i alle de specielle betegnelser, men se her:
Jeg overvejer at købe denne bærbare, som er på tilbud ved BILKA til kr. 7499,- ASUS 18,4" Model X93SV-YZ260V
Skal bruge den til HDD film/video redigering, en masse fotos i høj opløsning. Den skal være hirtig, så måske burde jeg vælge en med lidt mindre Ram og højere GHz?
Dedikeret grafik med HDMI, betyder det DELT?
Mvh Akle

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-02-12 18:03

Dedikeret betyder ram til grafikkortet alene. Har du ikke et link.
Men grafikkortet deler alligevel resten af ram. Og mi mening: En 18,4" den er da monster tung og stor af en bærbar

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-12 18:45

Ved billedebehandling bruges der meget ram, og især ved rendering (efter redigering) af film.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-02-12 20:57

Bilkas tilbudsavis udkommer først i morgen, lørdag kl. 12
Først da, kan jeg give et link.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 17-02-12 22:46

Citat
Model X93SV-YZ260V. Intel Core i7-2670M (2,2 GHz) Dual Core. 16 GB DDR3 RAM. 1 TB harddisk (7200 rpm). Op til 4863 MB GeForce GT 540M grafi k (1 GB dedikeret) med HDMI. 18,4” Full HD LED-skærm. Webcam. DVD-brænder. Trådløst netværk. Bluetooth. Kortlæser. Windows 7 Home Premium 64-bit. Inkl. Microsoft Offi ce Starter 2010

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-02-12 23:51

Ja, 'kimpetersen' det er den rigtige, men hvad så....har du en mening om den?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 18-02-12 01:27

Jeg vil tro den opfylder dine behov, hvor der normalt er 3-4 GB ram er der 16 her

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 18-02-12 09:34

prop en SSD HD i,. så skulle der gerne komme betydelig mere 'Power' i maskinen,
http://www.proshop.dk/Harddisk/Corsair-Force-Series-3-120GB-SSD-2277297.html

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-02-12 13:27

Her er linket til Bilkas tilbuds avis.

http://etilbudsavis.dk/bilka/#pk=e8b7c1da5e5039bddc87bae26994b02b&p=30

Mvh Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-02-12 14:35

EA_HS
Ikke så tosset en idé, dog --- det forøger jo prisen væsentlig for pågældende bærbare pc.
Det kan være jeg helt skal droppe at købe nyt og i stedet bør installere et SDD kort i min meget gamle bærbare, som ellers er "gået på pension"?
Mvh Akle

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-02-12 16:24

Hvis du skal lave film/video redigering, så vil jeg anbefale dig at du kigger på en computer med hyperthreading.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-02-12 19:53

'webnoob'

Noget i stil med dette link? Den er bare for lille, har du links til større bærbare f.eks 17"?

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4275641&utm_source=PCWorld&utm_medium=contentpartner&utm_campaign=IDG_barter_aftale

Mener jeg har læst om det i enten PC Word eller Komputer for alle? Vil gerne læse mere om det, men på dansk.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-12 20:09

Hvad med en alm. størrelse bærbar og så en fladskærm, som toskærmssystem.
Den lille til værktøjer og den store til billedet. Det kan køre som et langt skrivebord.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-02-12 21:02

Hej, jeg fandt artikkelen i PC Word fra 2011.

Eyvind, - så skal jeg også ud at købe et laangt skrivebord. Tror ikke din løsning er noget for mig.

http://etilbudsavis.dk/bilka/#pk=e8b7c1da5e5039bddc87bae26994b02b&p=30
kig nu på dette link, for det var dén mit spørgasmål drejede sig om. Er den god, hurtig, stabil til fotoredigering, videoredigering, musik mm??
Mvh Akle

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 19-02-12 09:05

Den kan du sagtens bruge til videoredigering, der er masser af ram i den og det er nødvendigt.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 200 point
Dato : 19-02-12 09:09

Det er ikke kun ram der bruges til video redigering, det er hovedsagligt regnekraft og det bruger man CPU'en til, ram er et "lager" af information, der bliver ikke behandlet information i ram'en, det bliver kun lagt der for hurtigt at kunne blive hentet tilbage igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-12 10:38

Nej nej webnoob - ram er jo bare læsning af midlertidig hukommelse.
Men ved rendering skal der hentes og lagres (midlertidigt), så der er det godt med noget ram.

Ok Akle - det var bare en idé. Nogle tegne, foto og filmprogrammer er designet til to skærme.

Jeg tør ikke udtale mig om værdien af tilbudet, men ville også kigge på en comp. med hyperthreading.
Altså hvis der også lægges et program ind som kan udnytte hyperthreading

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-02-12 11:08

Citat
Nej nej webnoob - ram er jo bare læsning af midlertidig hukommelse

Er det ikke lige det jeg har skrevet???

Det er CPU'en der fortager alle beregningerne så derfor er det ikke nok med meget ram også en kraftig CPU.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-12 14:37

Kommentar
Fra : akle

Dato : 20-02-12 23:16

OK. Nu har jeg fået læste en masse om bl.a. hyperthreading, og flere steder bliver dette også beskrevet som 'Anden generations processor' indenfor specielt Intel Core i5 og i7.
Maskinen ASUS jeg havde kig på har nettop Intel Core i7 så det er altså en maskine med hyperthreading. Så langt - så godt!
Jeg har købt den.
Hvem skal have pointerne? Jeg lader tilfældigheden råde.
Tak for hjælp til alle!
Mvh Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 20-02-12 23:29

EA_HS
Jeg kommer til at spørge dig om SSD HD kan bruges i den nye bærbare, altså udskifte den originale HD. Ekspedienten i forretningen sagde, det ikke kunne lade sig gøre, da SSD HD skulle være indbygget fra fabrikanten fra start.
Vil gerne vide hvad der er rigtig.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-02-12 00:14

Grunden til han siger sådanne, er nok på grund af størrelsen af SSD harddiske og stikket, min SSD harddisk har fx et micro sata stik og der er nok ikke plads i en barbær til en converter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-12 09:52

Den EA_HS linker til ligner en "alm" S-ATA disk og jeg vil tro den passer ind i en bærbar. Dog skal der måske flyttes en ramme over fra den siddende HD.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 21-02-12 12:26

Ok. Tak for svarene, også til dette emne som EA_HS kom ind på.
Foreløbigt er det nok klogest i at "holde nalderne væk" i garanti perioden.
Mvh Akle

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 21-02-12 12:27

Tak for svaret webnoob.