/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El udluftning
Fra : sigfrid
Vist : 793 gange
200 point
Dato : 16-02-12 09:58

Hej kanduer.
Må jeg instalere en el udluftning i bruse kabinen,ved godt den skal instaleres af en elinstalatør,men jeg kan jo forberede.
Venlige Hilsner Sigfrid.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-12 10:49

Det må du da snakke med din udlejer om.....

Er det dit eget hus skulle der ikke være nogen problemer...

Accepteret svar
Fra : bjarnefilm

Modtaget 200 point
Dato : 16-02-12 13:48

Hvis du skal til at bore et hul i væggen, så skal du først undersøge forholdene. Hvis det er en villa, som du selv ejer, så må du selvfølgelig godt. Hvis det er en lejlighed, så skal du nok først snakke med ejerforeningen. De er tit ikke så glade for den slags huller i bygningen, dvs 100 mm. Hvis du bor til leje, så skal du første snakke med udlejer.
Du må gerne selv købe en ventilator og sætte op. Hvis den skal i stikkontakt eller i et lampeudtag, så er der ingen problemer. Hvis du skal til at ændre eller udvide den faste el-installation, så skal du snakke med en elektriker. Hvis reglerne skal tolkes strengt efter bogen, så må du ikke selv banke et PVIK-kabel fast på væggen.
Med hensyn til indkøb af ventilator, så er det en videnskab. De kan fåes med lejer af plastik eller af jern. De kan være almindeligt støjende eller støjsvage. De kan være med tidsstyring eller med fugtstyring. De billigste koster 80 kr i Harald Nyborg, de dyreste koster 1000 kr på internettet. Så start med at købe en af de billigste. De er tit gode nok. Hvis den ikke dur, så kan du skifte den, og du har kun brugt 80 kr. Det er bedre end at købe en dyr en, og så bagefter opdage, at det er spild af penge.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-02-12 15:37

Lejerne i de gode er ikke af jern men af bronze, hvis der er glidelejer, som er de mindst sjøjende. .

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 16-02-12 16:04

klasisk fejl begår- man kan ikke bare sætte en ventilator op og så tro man får et luftskifte af den grund hvis man ikke sørger for at der kan komme luft ind til rummet-

og desuden skal boligen være udformet sådan at der er et luftskifte i forvejen på 0,5 gange rum i timen naturligt -

en friskluft ventil vil i 95 % være mere end rigeligt -

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 16-02-12 16:08

Tak for svaret bjarnefilm.
Ja men så er det jo bare at gå i gang, der er et udtag i loftet så jeg kan jo klare det hele selv.
Tak for hjælpen.Hilsen Sigfrid.