/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Fladskærm og vinduespuds ???
Fra : sofla
Vist : 1734 gange
100 point
Dato : 14-02-12 16:39

Hejsa

Er der nogle kloge hoveder her, der kan begrunde, hvorfor det lige er, man ikke kan bruge alm. vinduespuds til sin tv-skærm, men skal bruge det mindre effektive fladskærmsrens ?????
Bare en nysgerrig tanke !

hilsen
sofla

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-12 16:45

Det er fordi forhandlerne hellere vil sælge det dyre stads....

Brug du bare vinduesrens

(men det skal jo ikke være så skærmen sejler med risiko for det løber ind i TVet...)

Accepteret svar
Fra : webm

Modtaget 110 point
Dato : 14-02-12 16:47

DERFOR
Fladskærme (også kendt som tft, lcd eller plasma-skærme) fungerer på den måde, at de belyses jævnt over hele skærmens overflade. Foran lyskilden er et lag af krystaller og transistorer som enten lader lyset strømme igennem eller lukker af for lyset. Ovenpå dette lag er et beskyttende lag plastik. Det er forskelligt hvilken overflade plastiklaget har, og hvor modstandsdygtigt det er overfor rensningsmidler. Derfor anbefales det at man undlader at bruge almindelige rengøringsmidler på sin fladskærm.

Det er utroligt vigtigt at man, når man gør sin fladskærm ren, undgår at beskadige laget af krystaller. Det giver de såkaldte døde pixels, som enten kan være konstant lysende eller helt sorte. Berøring med fingrene kan afgive statisk elektricitet, som i sig selv kan skabe skader på de fintfølende elektriske kredsløb. Derudover er krystaller og elektronik meget følsomme overfor almindeligt tryk. Derfor er knofedt det dårligste middel til rensning af fladskærme. Det betyder dog ikke, at man skal være bange for at gøre sin skærm ren.

Simpel rensning af fladskærme

Antistatisk bomuld- eller mikrofiberklud
Rent vand
Ingen rengøringsmidler
Let hånd

En basal rengøring af fladskærm

Hvis man kun skal rengøre skærmen for støv vil en god tør fintmasket mikrofiberklud være perfekt. Hvis man har en lidt mere beskidt fladskærm, så kan en helt simpel rengøring af skærmen foretages med en opvredet klud. Det man skal have er en ren bomuldsklud (gerne en godt brugt, men nyvasket og absolut helt ren klud) eller en mikrofiberklud. Kluden vrides op med rent vand, uden nogen former for rengøringsmiddel.

Det er vigtigt at kluden ikke drypper af vand, når man renser sin flatscreen. Særligt kanterne på skærmen er ømtålelige, fordi der her kan trænge vand eller fugt ind under rammen, og dermed ind i elektronikken. Vand og elektricitet har aldrig været et godt mix.

Brug en meget let hånd når du rengør fladskærmen. Hvis der er lidt mere genstridige pletter, så kør hellere skærmen over flere gange, når du gør den ren, fremfor at lægge kræfter i. Tør med let hånd fladskærmens overflade efter med en ren tør klud.

Avanceret rengøring af fladskærm

Konsultér først manualen
Antistatisk klud
Skumrens
Let hånd

Avanceret rensning af skærmen - rengøring af meget beskidt fladskærm
Hvis man er så uheldig at en almindelig let rengøring af fladskærmen ikke rækker, så findes der rensningsmidler på markedet som kan anvendes.

Du bør altid konsultere netop din skærms manual før du påfører et rensemiddel på din fladskærm. Det kan være du er heldig, at der netop er gode anvisninger for rengøring af din fladskærm, eller at den er påført en særlig stærk overfladebehandling, som kan tåle mere almindelige rengøringsmidler som f.eks. sprit (brillerens) eller lignende.

En almindelig anbefaling er at man bruger en særlig skumrens, som er udviklet netop til rensning af fladskærme.

En god skumrens er forholdsvis mild, og den hverken drypper eller klistrer fast til selve fladskærmen eller skærmens kanter. Man bør ikke sprøjte skumrens eller andre flydende midler direkte på skærmen, da man risikerer at det løber ind i skærmen. Sprøjt i stedet rengøringsmidlet / skumrens på en blød antistatisk klud eller, hvis skærmen er meget beskidt i hvert fald over midten af skærmen. Skumrens må heller ikke sprøjtes på fladskærmens kant. Skummet skal fordeles jævnt over hele skærmen. Start fra toppen, brug en let hånd og undgå et påføre skærmen tryk.

En god skumrens tørrer uden at efterlader rester, og giver et godt resultat, men husk at læse den brugsvejledning som kommer med produktet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-02-12 16:48

Du bør altid konsultere netop din skærms manual før du påfører et rensemiddel på din fladskærm. Det kan være du er heldig, at der netop er gode anvisninger for rengøring af din fladskærm, eller at den er påført en særlig stærk overfladebehandling, som kan tåle mere almindelige rengøringsmidler som f.eks. sprit (brillerens) eller lignende.

http://www.hvordan.dk/hvordan-goer-man-en-fladskaerm-ren

Kommentar
Fra : grow

Dato : 14-02-12 16:49

Det kan godt være at refi har ret, men jeg ville nok lige tænke mig om. De gamle billedrørsfjernsyn havde glas i fronten lige som vinduer. Dette gælder ikke fladskærme og der kan godt være stoffer i vinduesrens som ikke er gode på fladskærme.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-02-12 16:56

Først om fremmest, skal man helst undgå at pege direkte på skærmen og presse på panelet. Hvis skærmen har en glasplade foran, betyder det heller ikke nødvendigvis at der er taget højde for pilfingre og alskens hård behandling. Det er vigtigt ikke at bruge en grov klud; man skal i stedet bruge en fin klud (ikke karklud) til at tørre glasset af med. Den skal ikke være for kold og heller ikke være vredet op i alkohol eller amoniakbaseret rensevæske.
På sigt ødelægger det nemlig den anti-reflektive coating på panelet.

Ved en almindelig LCD TFT skærm uden glasfront skal man være mere skånsom. Noget af det bedste er simpelt destilleret vand som kan sprøjtes på skærmen - dog ikke for kraftigt. Vær dog opmærksom på, at vandet ikke løbet ned i skærmens bund og trænger ind bag panelet.
Brug aldrig papir, da det igen vil ødelægge coatingen på selve panelet. Brug i stedet en fin klud eller køb nogle af de mikrofiber klude, som de fleste supermarkeder eller elektronikforhandlere fører.
http://www.flatpanels.dk/monitorguide.php#11

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-12 17:18

Nu har vi tørret TVer og komputerskærme af med alm. vinduesmiddel de sidste 30 år - det er ALDRIG lykkedes at ødelægge dem eller skade dem

(og her ryges)

Heller ikke efter FLADskærmenes indtog

men det kan jo være det lykkedes en dag

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-02-12 17:35

Jo jo, der er skam mange forslag!
Selv bruger vi alle i huset briller, og køber disse indpakkede renseservietter; en hel pakke ad gangen. De ergode til rensning af skærmen, og tager fedtfingre med. Især på berøringsskærme er det bedst, når de er rengjorte.
Så brug f.eks. brille rense servietter, så er der ikke nogen fare for "oversvømmelse" af skærmen!

Kommentar
Fra : grow

Dato : 14-02-12 17:42

Undskyld sofia. Lige en kommentar til severino. Du har helt ret og de er også gode til persienner m.m.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 14-02-12 17:45

Endu en gang, undskyld: sofla og ikke sofia. Jeg er ikke en årsunge så synet er der efter.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-12 17:55

Hvis du ikke kan nøjes med rent vand på en hårtopvredet klud og en tør blød klud bagefter, kan du i stedet bruge sprinklervæske til biler. Det er mindre skadeligt for plast end diverse kogesprit eller vinduesspray.

Men rent vand plejer at kunne klare svavs på skærmen.

Godkendelse af svar
Fra : sofla

Dato : 17-02-12 09:34

Tak for svaret webm.
Det var et fantastisk fyldestgørende svar.
God weekend
sofla

Kommentar
Fra : webm

Dato : 17-02-12 18:03

Velbekomme - der er jo ingen grund til at eksperimentere med sådanne dyre sager...