/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
vink med
Fra : svendgiversen
Vist : 1237 gange
55 point
Dato : 14-02-12 13:07

Min kones badebro er frosset fast, så jeg vil låne min nabos jernstang til at stange den fri,
og så sagde jeg her til morgen: "Du får et vink med en jernstang", men nu er jeg kommet i tvivl...

Er det ikke: "Et vink med en vognstang"?
Hvorfor siger man sådan??
Og hvor kommer det fra???

Nogle vil vide hvorfor netop disse points...

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 65 point
Dato : 14-02-12 13:15
Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 14-02-12 13:44

I stedet for at give et vink ved fx. at prikke én på skulderen med en finger, gokker man ham i hovedet med en vognstang (en kraftig bjælke-ting fra da man kørte med heste. - den hesten(e) trak i og drejede vognen med), altså en megen overdreven tydeliggørelse af ens "vink"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-12 13:59

På Eksperten.dk er dette svar accepteret som svar
Citat
Når man har en hestevogn med to heste (spand) så hænger vognstangen mellem hestene, og nogle gange længere fremme end det foreste af hestene. Hvis der så er en mand der går på vejen hvor man skal kører, så kunne man hive i tøjlerne, og få hestene til at flytte stangen til siden så den puffede til ham, og sådanne heste har stor styrke, så han vil flyve til siden meget kraftigt.. og med den handling mener jeg har "vinket" kommer ind i billedet.
http://www.eksperten.dk/spm/622590

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-12 14:03

Og i mit link står der

Citat
Et vink med en vognstang står i bogen:
Der er tale om et ret nyt uftryk, men man ved ikke rigtig, hvor vendingen kommer fra. På tysk hedder det parallelle udtryk 'ein Wink mit dem Zaunpfahl', dvs. et vink med en hegnspæl. Det ældste danske udtryk, som ordet 'vognstang' optræder i, er 'ouverturen til den knækkede vognstang', som tidligere blev brugt som spøgende betegnelse for et vilkårligt, måske lidt pompøst og buldrende musikstykke. Muligvis skal dette 'vink med en vognstang' forstås som et tilsvarende. lidt rigeligt buldrende og overtydigt, udsagn.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-02-12 14:17

I Politikens Ordbog står det meget kort

Citat
et vink med en vognstang .... en meget tydelig hentydning til noget

Har du nu husket at tage højde for de 5 ledige point, som du får, når du lukker dette spørgsmål

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 14-02-12 15:20

for at give dig et vink med en vognstang, så
jeg giver ikke mine point væk for at få svaret.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-12 15:46

Foreløbig tak,

det er helt klart det er med en vognstang, ikke en jernstang som jeg snart skal anvende,
men udover der er tale om et tydeligt vink, savner jeg oprindelsen?

Og ja, jeg kan tilsyneladende spørge for 50-55 points om dagen og stadig holde mig over 7000 points.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-12 18:29

Men det er nok svært at vinke med den vognstang, hvis man har glemt at koble hestene fra.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-12 19:44

Det står vist her i forskellige udgaver, men den med at puffe/vinke en person tror jeg på.
Citat
http://www.eksperten.dk/spm/622590

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-12 10:03

Tak for svaret Nordsted1.