/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Bruseplade el. magnetventil AEG Lavamat?
Fra : steenfibiger
Vist : 2729 gange
400 point
Dato : 11-02-12 19:22

Vi har en AEG ÖKO Lavamat 61600. Den har af og til problemer med at tage nok vand ind i starten af vaskeprogrammet. Er det brusepladen der er slidt eller magnetventilen der er tilkalket? Kan det betale sig at få en så gammel maskine repareret? Hvor mange år har den som forventet levetid? Jeg har ikke selv mod på at reparere maskinen!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-02-12 20:12

Har du filter på vandforsyningen til din vaske maskine?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-02-12 21:32

Det er nok et kalkproblem. Og hvor gammel er maskinen?

Jeg regner med at min AEG Lavamat holder i mindst 15 år.

Vi har meget kalk her og min tog også for lidt vand ind. Det var en reparation på 1200 kr.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-12 00:24

Magnetventiler plejer ellers at være nemme at skifte, hvis man kan finde en rimelig afløser for den originale. Prøv på hvidevaredele.dk
vh
pbp

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 13-02-12 10:56

Tak for jeres svar. Jo, jeg har to filtre på vandindtag og jeg har renset dem begge. Jeg gætter på at vaskemaskinen snart er 10 år gammel. Jeg får vand fra Aarhus kommune og regner med at det er med middel kalkindhold.
Er det et kalkproblem i nagnetventilen? eller et problem med brusepladen?

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 13-02-12 11:39

Jo, vaskemaskinen blev købt i januar 1998!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-02-12 13:36

Du skulle nok overveje at udskifte den maskine. Og når du køber så find den maskine du vil have på nettet. Vælg billigste pris og print den side ud.

Så går du evt. i El giganten og køber den. Giv dem den billigste spris og du får maskinen til den pris. El-giganten har prisgaranti.

Men prøv lige at reparer den først. Jeg synes bare at en maskine der er 12 år gammel, den vil jeg ikke ofre ret meget på.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 400 point
Dato : 13-02-12 16:00

Det er jo svært at svare på om det er magnetventilen eller en tilkalket bruseplade.

Hvis du har afkalket brusepladen, kan det være magnetventilen.

som du kan se af beskrivelsen herunder, så kan en slidt magnetventil være årsagen:

http://www.hvidevareprofessoren.dk/da-DK/Goer-det-selv/Vaskemaskine/Magnetventil.aspx

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 23-02-12 08:52

Vaskemaskinen fungerer bedre nu, men er lidt langsom til at tage vand ind. Den tager lidt vand ind i starten af programmet, men senere fylder den så mere vand på.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-02-12 10:55

Hvad har du gjort, siden at den fungerer bedre nu ?

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 23-02-12 21:48

Jeg har kørt en kogevask med et afkalkningsmiddel og uden vasketøj. Men jeg ved ikke om det lige var efter den vask at det blev bedre?

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 16-03-12 10:16

Tak for svaret smuller54. Det var en udmærket video, men desværre uden lyd. Jeg har ikke gjort noget, da vandindtaget nu virker rimeligt.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 22-07-12 17:07

Jeg har nu et nyt problem med AEG ÖKO Lavamat 61600. Når man tager topdækslet af maskinen sidder der en lille sort boks der er skruet fast med to skruer. Når man skruer dette sorte dæksel af kommer man ind til 3 tandjul i plast, et hvidt, et gult og et orange. Når vasken går i stå lyder der hele tiden klik fra disse tandjul. Der er et dødt punkt tandhjulene ikke vil over og en en af tænderne på et tandjul er ikke helt intakt. Kan jeg skifte dette eller disse tandjul, som åbenbart delvis styrer vasken og vandindtaget? Jeg kan skubbe lidt til tandhjulet og så fortsætter maskinen med at tage vand ind - men det er lidt upraktisk i det alnge løb. Er der noget jeg kan gøre?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-07-12 21:07

Ja, du kan skifte tandhjulet, hvis du finder ét der passer.