/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Håndvarmere - hvad sker der i dem?
Fra : o.v.n.
Vist : 1668 gange
200 point
Dato : 10-02-12 23:52

Min bror har fået fat i et par håndvarmere, de er til stor undren hos alle som har set og mærket på dem, jeg selv er ingen undtagelse og derfor spørgsmålet her:
Hvad er det der sker inden i de små tingester når de varmer?
Hvilke stoffer kan akkumulere varme?
For det er vel en form for varme akkumulering når de skal i kogende vand efter at have været i brug:
http://www.sonos.dk/product/10-stk-genbrugelige-varmepuder-haandvarmere-258/

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 11-02-12 00:07

Der er en engelsk forklaring her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_acetate

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 210 point
Dato : 11-02-12 00:13

Som jeg forstår det: Når puden er brugt, er væsken i krystal form, når man koger den, bliver krystallerne opløst, og det bliver de ved med at være, mens puden køler ned. Når man så trykker på metalpladen, dannes der krystaller, og i denne process frigives der varme.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-02-12 00:46

Tak for oplysningen jeg lader spørgsmålet stå til i morgen hvis nu andre skulle være nysgerrige

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-02-12 06:58

Skægt, underafkølet fixersalt, og nyytigt i denne tid.

Experimentariet har lidt om det her

http://www.experimentarium.dk/fileadmin/user_upload/undervisning_pics/undervisningsforloeb_pics/xciters/xciters_pdf/Vandvarme_energi_www.pdf

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-02-12 12:10

Og den tynde pude med varmestoffet er anbragt i en muffe af isolering. Sådan noget som bruges i skitøj, det kaldes også pladevat.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-02-12 12:19

Tak for svaret BertelBrander. så enkelt er det altså men jeg blev nysgerrig, forøvrigt er det ikke nødvendig at trykke på den indbyggede plade for at starte processen, vi tabte en på bordet og straks blev den varm

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 11-02-12 15:21

Der er en del videoer på youtube om fænomenet, søg på "hot ice". Det er ganske rigtigt ikke nødvendigt med metalpladen, et lille slag eller det at man bøjer pladen udløser også reaktionen.