/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ska BIOS genindstilles ved batteriskift
Fra : steenfibiger
Vist : 1305 gange
500 point
Dato : 08-02-12 18:25

Mit ur i den gamle PC går helt forkert trods genindstillinger. Jeg gætter på at batteriet skal skiftes, men kan man bare gøre det uden at man skal genindstille BIOS eller foretage andre besværlige procedurer?

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 08-02-12 18:28

Hvad sker der hvis jeg undlader at skifte batteriet? Hvor længe kan jeg vente? Uret har tabt 10 dage!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-02-12 18:35

Bios skal sættes som du vil have den - efter batteri skift.
Lader du være med at skifte batteri, går Bios i NUL hvergang du starter.
Det kan resultere i at den både tæller ram og andet under opstart
og derfor får du en meget langsom start.
MEN: hvis den ikke siger LYD fra sig under start/ eller anden advarsel,
er det ikke sikkert det er batteriet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-02-12 18:36

du skifter bare batteriet, der sker ikke noget besværligt.
Hvis du undlader at skifte skal du på et tidspunkt, når batteriet ikke
kan mere, blot trykke på F1 ved opstart

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-02-12 18:38

Og det er ikke så besværligt at stille den i Bios
bare klik på LOAD (SAFE) DEFUALT og gem - hop ud af Bios og GEM igen

Kommentar
Fra : erjoa54

Dato : 08-02-12 18:38

Batteriskift skal ske indenfor 25 sek efter nedlukning til oplukning,
så er alt ved det gamle - blot skal ur og dato sættes!

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 510 point
Dato : 08-02-12 18:50

Citat
Batteriskift skal ske indenfor 25 sek efter nedlukning til oplukning

Du mener vel fra udtagelse af batteri til indsættelse af det nye.

Ps. Det er sikkert et " CR2032" batteri som sidder der, og det kan købes ret billigt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-02-12 18:51

Husk at trække alt strøm ud af stik, det er ikke nok bare at slukke.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-02-12 19:12

Citat
men kan man bare gøre det uden at man skal genindstille BIOS eller foretage andre besværlige procedurer?

Ja

Og den med at tage al strøm fra holder ikke vand, jeg har lige skiftet i en Medion, og efter alle kunstens regler, af med alle ledninger, også strøm stik, ud med batteri og i med nyt,
samle og tænde igen, lortet ville ikke starte, den bippede bare ...

Så ud med batteri og så starte, da den var åbnet og klar stillede jeg uret i windows, og satte batteriet i imens pc kørte, DET virker endnu

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-02-12 00:20

Ja tag det roligt, det svarer til at skifte et batteri i en fjernbetjening. Åben computeren og tag en lup. Se hvad der står på batteriet og så køb et magen til.

Du skal være lidt varsom med at tage batteriet ud, det kan være lidt svært ikke at ødelægge noget. Afhængig af hvilken model dit motherboard er.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-02-12 09:40

De svar du har fået gælder de forskelliges egne erfaringer. Men det kan være forskelligt med forskellige bundkort, så den information kan du ikke bruge til noget.
Der er endda ikke nødvendigvis etalmindeligt element( batteri) i . Derfindes også løsninger med opladelige elementer eller superkondensatorer.

I visse -overvejende ældre - bundkort er elementet loddet i.

Det er altid en god ting at gennemse alle biosindstillinger og så notere dem ned. Så kan de altid genskabes optimalt.
De fleste bios, har en måde hvor man automatisk kan komme til en sikker ( men langsom) indstilling, så computeren kan startes, og man kan komme videre derfra.

Hvis du ikke har manualen til bundkortet, så find den på nettet. Det kan være du skal åbne computeren for at læse nøjagtigt navn på bundkortet. Manualen kan give præcis information om batteri og skift.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 11-02-12 19:27

Tak for jeres svar. Jeg kan se at der er mange forskellige synspunkter!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-02-12 19:47

Citat
Ska BIOS genindstilles ved batteriskift

Normalt ikke, du skal nok regne med at stille uret!

Så a' med låget og se hvad type batteri det er, og om du i det hele taget kan skifte det!

Som Eyvind skrev er det nok et CR2032 bat.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-02-12 19:51

Et par eks. med batteri fra google
http://kortlink.dk/google/ah79

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 13-02-12 11:43

Tak, er det bedst at købe et Duracel batteri? eller er det jeg har fra ALDI eller LIDL godt nok med hensyn til levetiden? så det kan holde længst muligt?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-02-12 12:16

Det fra Aldi/Lidl burde være li'så godt som Duracell, det er jo nok en smagssag,
om man kan li' det ene eller det andet.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 18-02-12 12:28

Er der også et batteri man skal skifte i en gammel bærbar computer?
Hvordan gør man det? og hvilken bateritype er det normal? Det er vist in IBM Thinkpad.
Jeg tænker ikke på det store opladelige batteri som er selve strømforsyningen men på det lille Lithium-batteri der styrer uret og husker indstillingerne ved opstart.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-02-12 12:48

IBM Thinkpad batteri
http://kortlink.dk/google/ak4c

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-02-12 14:09

Åbentbart ikke noger der virkede, eller

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 18-02-12 17:42

Skal man så købe et CR2025 batteri eller en helt ny batteripakke med tilledningskabler og stik?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-02-12 17:58

Køb en helt ny batteripakke med tilledningskabler og stik,
hvis du da ikke selv kan lave det, ved at købe et 2032 og
skille det gamle ad som vist på nogle af billederne

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-02-12 17:59

2032=2025

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-02-12 00:23

Husk at LUKKE

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-03-12 09:52

hallooo

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 16-03-12 10:06

Tak for svaret Eyvind. Det var svært at vælge et enkelt svar, da det var summen af flere svar der var vigtige for at gennemføre batteriskiftet problemfrit. Der er sket nu. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-12 10:10

Tillykke med at "dyret" kører igen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-03-12 10:39

Selv tak!

Kommentar
Fra : Eyvind