/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rengøre fedtet overflade - køkken
Fra : jobestar
Vist : 3800 gange
100 point
Dato : 06-02-12 17:03

Hej jeg skal flytte, så køkkenet skal have en tur.

Kan i anbefale et rengøringsmiddel der er effektivt til at opløse fedt?

Det er væggende omkring komfuret der er blevet fuldstændigt fedtet ind.

Jeg har prøvet sprøjte grundrens(blandet op med vand) på væggende med en blomsterforstøver og lade det sidde en halv time, men det gjorde ikke den store forskel.

Jeg kan bare stå og gnide og gnide med en svamp og jo, den tager lidt, men den gnider lige så meget rundt og rundt.

Findes der ikke noget virkelig stærkt stads jeg kan sprøjte på, så det kan fjernes mere effektivt?

måske skal jeg prøve med ren grundrens der ikke er blandet op med vand?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-02-12 17:07

Hejsa.
Smør det ind i ajax med salminiak...lad det sidde lidt og vask efter med VARMT vand.

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 110 point
Dato : 06-02-12 17:08

- salmiakspiritus... Husk handsker og udluftning!!!

- men det bliver rent...

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 06-02-12 17:10

her er billede af væggen. Den er lavet af metal eller meget hård plastik, så den kan sagtens klare en del.

http://tinypic.com/view.php?pic=2eqdit4&s=5

i kan se alle de fedtstænk der sidder godt fast og bliver most rundt når man prøver at fjerne dem.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 06-02-12 17:12

Prøv en kvart l. vand tilsat en snaps 3-dobbelt salmminiakspiritus og et par sprøjt opvalkemiddel i en forstøver.
Sprøjt det på og brug en opvaskebørste - lad det sidde lidt og tør af med en svamp og gentag proceduren.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-02-12 17:26

Bland lidt salmiakspiritus i fast brun sæbe (krystalsæbe), smør det på og lad det sidde natten over.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 06-02-12 17:53

tak for svarene, jeg vender tilbage, forhåbentlig med rene vægge og point klar :)

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 06-02-12 19:13

Prøv cillit bang. Jeg har endnu ikke fundet noget der virker bedre. Du kan også prøve ovnrens og så lad det sidde i 20 min.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-02-12 19:27

Fedtafrenser fra Brugsen i rød sprayflaske. Hvis du ikke har en Brugs lige ved, så på med gummihandskerne og brug brun sæbe. Hvis nogen vil prakke dig "flydende brun sæbe" på, så ærgr dig over, at vold er forbudt og gå i en anden butik efter den ægte vare, som sælges i en bægerformet forpakning med ½ liter. Bland eventuelt en smule varmt vand i og smør det på de angrebne steder. Pas på ikke at få noget på huden, vask af med det samme. det opløser effektivt ny og gammel oliemaling og alkydmaling, så det er stærke sager, men indtørret stegefedt og -olie minder også meget om tørret maling eller fernis.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-02-12 22:14

Fast brun krystalsæbe pensles på stedet. Det dækkes med den tynde plastikfilm til madlavning i et døgn eller gerne længere tid, så er fedtet løsnet og blødt, hvorefter det nemt kan vaskes eller skrabes af. Afhængig af hvor tykt og gammelt fedtet er, skal det muligvis sidde flere dage. Denne behandling kan selv opløse maling.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-02-12 09:29

Fedtfjerner fra en hvidevareforretning, f.eks. K2R Fedtfjerner. Den har jeg brugt både til grill og emhætte. Den er meget effektiv, sprøjt på vente en halv time(tror jeg nok) og vask af med vand bagefter.
Mener jeg har købt den i PUNKT 1

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-02-12 06:42

Hvis du er helt sikker på at det ikke er en malet/tapetseret væg men en plast/metalplade vil jeg mene rådene med brunsæbe(krystalsæbe) og en squiz salmiakspiritus kan kombineres med efter påsmøring at "tapetsere" med Vita Wrap film og lade det sidde et par døgn hvor køkkendøren er lukket og ingen kommer derud, har set hvad sådan en blanding kan gøre ved feks en glasovnlåge-det er stærke sager, men forholdsvis miljøvenligt.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-02-12 09:19

Bruger du brun sæbe og lader det sidde i et døgn med plastfilm over, så tager det fedet ,men det tager også malingen under,må du regne med. Du må antagelig male bagefter.
alimak

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-02-12 11:39
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-02-12 11:58

Citat
Ståluld med sæbe er det nemmeste og eneste der virker

Ståluld ridser overfladen og gør den sværere at vedligeholde.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-02-12 14:11

Citat
Ståluld ridser overfladen og gør den sværere at vedligeholde.

ok - mente det man køber i brugsen - det ridser ikke

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-02-12 10:46

Miniralsk terpentin, pensles på. Lad det sidde i 10-15 min. afvaskes med så varmt vand som muligt. Evt. gentag behandlingen, indtil fedtet er væk.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-02-12 22:28

Gør du rent endnu ??

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 13-03-12 19:02

Tak for svaret Stouenberg. Det virkede og puha det lugter.

Jeg fik hele mit depositum igen, så det er jo super :)

Nej jeg er færdig med at gøre rent Pia :D

Salmiakspiritusen blødgjorde og så brugte jeg en hård flad plastiktingest og skrabede fedtet af, fjernede fra plastiktingest og skrabede igen. Til sidst var der rent.

Undskyld det tog så lang tid at vende tilbage.