/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Meget meget langsomt afløb i køkkenvask
Fra : mathiassb
Vist : 3956 gange
20 point
Dato : 04-02-12 19:19

Hej allesammen.

Min køkkenvask er fra i dag begyndt at løbe meget meget MEGET langsomt. Jeg har haft gang i en svupper, og har sågar skilt alle leddene i afløbet fra hinanden og renset dem, men uden den store virkning på mit problem.

Ind i mellem hører jeg sådan en "pibelyd" fra denne komponent: http://dl.dropbox.com/u/719923/IMG_182715_04022012.jpg

.. den samme lyd som kommer når der er undertryk i en kaffekande.

Nogle idéer til hvordan jeg løser problemet?

Jeg kan desværre ikke give mere end 20 point, da jeg er helt ny. Håber stadig på hjælp.

Mvh Mathias.
God weekend.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 04-02-12 19:32

Prøv at stille en spand under når du har skilt "leddene" af. Er den stadig langsom, er det helt oppe i vaskudløbet. Det vil gerne sidde i krydset. Jeg plejer at kunne få det ud med en vatpind..

Kommentar
Fra : mathiassb

Dato : 04-02-12 19:36

Så løber det helt fint ned i spanden. Det er ikke langsomt. Det er som om at vandet ikke rigtigt kommer videre igennem det led, jeg her har pillet af, og erstattet med en rød streg:
http://dl.dropbox.com/u/719923/IMG_171453_04022012.jpg

Det er altså tyngdekraften der modarbejder mig, virker det til.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 04-02-12 19:54

Det er jo bare vandlåsen, som du har renset, så det er ikke der. Er den langsom med det samme eller først efter 10-20 sek. Hvis det er det sidste er det afløbet fra væggen og ud. Jeg har et 3 meter langt vandret stykke (med fald selvfølgelig) på min køkkenvask. Det har været lukket af fedtaflejringer, som der kommer meget af i en køkkenvask, et par gange.

Kommentar
Fra : mathiassb

Dato : 04-02-12 19:57

Det er efter 5-10 sekunder, når rørene er fyldt op.

Jeg har haft alle dele skilt ad og renset. Jeg har i den forbindelse prøvet at hælde vand direkte ned i afløbet fra væggen og ud. Her lader det til at vandet løber fint, idet det ikke flyder over på noget tidspunkt.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-02-12 19:59

Hej Mathias -
Den komponent du viser på dit første billede er en udluftning, således at der ikke dannes undertryk i dit afløb, når vandet løber længere ned i faldstammen, pibelyden derfra tyder på at den måske er lettere tilstoppet så den ikke får den luft der behøves for at vandet kan løbe frit dernedaf - prøv at adskille det hele ned til T-stykket ovre bagved og rens det hele omhyggeligt igennem ....
den "bøjning" du har erstattet med en rød streg på dit andet billede, det er jo selv vandlåsen, når du har den pillet af er det jo en let sag at være sikker på den er helt ren, og at problemet ikke stammer fra en tilstopning her - mit bud er helt sikkert din udluftning, som ikke giver den fornødne luft og derfor også fremkalder den omtalte "pibelyd" - afmonter og rens !
held og lykke med det og god week-end til dig også,
og iøvrigt velkommen her på kandu.dk -
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : mathiassb

Dato : 04-02-12 20:14

Hej Bennymanden.

Mange tak for dit svar.
Jeg har nu prøvet at afmontere udluftningen, men jeg kan ikke se noget snavs i denne. Se billede:
http://dl.dropbox.com/u/719923/IMG_201341_04022012.jpg

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-02-12 21:02

Prøv at hælde kogende vand i afløbet, det plejer at løse op fedt og snavs så det giver passage.
alimak

Kommentar
Fra : mathiassb

Dato : 04-02-12 21:05

Hejsa.

Det har jeg prøvet. Mange gange. Desværre uden held.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-02-12 21:59

snøfteventilen, den du har taget af øverst på stammen, skal give en "klok-klok"-lyd, når du ryster den bare en anelse frem og tilbage/op og ned. prøv at støvsuge den og/eller skylle den, så eventuelle usete nullermænd bliver fjernet. jeg er enig med bennymanden i, at det er der problemet sandsynligvis er gemt.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-02-12 22:01

Det kan du få afklaret ved at tage snøfteventilen af og prøve, om vasken kan trække. Ventilen sidder der for at åbne ved sug i systemet, så vandet kan løbe ud af vasken men skal spærre for den rå kloakluft, der gerne vil den modsatte vej.

Kommentar
Fra : mathiassb

Dato : 04-02-12 23:57

Hejsa.

Jeg kan nu bekræfte at det er snøfteventilen. Jeg pillede den af, og nu virker det helt perfekt. Desværre virker det stadig ikke efter at jeg har støvsuget og skyllet snøfteventilen og herefter monteret den igen. Og ja, den siger "klok-klok" lyden

Kommentar
Fra : mathiassb

Dato : 05-02-12 02:45

Okay. Efter at have hældt en hel balje vand ud i vasken uden snøfteventilen på, så løb vandet til sidst over i røret, hvor ventilen normalt sidder. Det resulterede i en indendørs pool i køkkenet

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 20 point
Dato : 05-02-12 05:07

OK - Mathias, det tyder så på, at du har noget snavs, eller et næsten tilstoppet rør længere nede på din afløbsstamme, så du må have en rensefjeder ned igennem systemet og prøve en grundig rensning - herefter skylles godt igennem med varmt vand, når du ikke har snøfteventilen monteret så skulle afløbet gerne kunne tage den mængde vand der kan komme fra en køkkenvask, også uden at det løber over - når den kun kan gøre det indtil stammen bliver fyldt op tyder det som sagt på en tilstopning længere nede ...........
hvor løber det hen, går det evt. på et gulvafløb længere nede ?
Hvis du kan komme til røret længere nede, måske sidder der et rensestykke hvor du skille af og rense fra - eller måske kan du pille røret fra hinanden ved en samling og finde stedet hvor tilstopningen sidder ....
held og lykke med det og god søndag
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : mathiassb

Dato : 05-02-12 05:38

Jeg bor i lejlighed, og har derfor ikke adgang til røret efter det forlader min væg. Er en rensefjeder min eneste mulighed? Hvor køber jeg sådan én? Hvad med afløbsrens

Mvh Mathias. God søndag til dig også!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-12 12:38

Undgå afløbsrens. Hvis det ikke løber lige igennem, så har du et alvorligt problem med stor fare for ætseskader på dig selv og omgivelserne. Rensesplitten køber du hos en velassorteret isenkræmmer - ikke en porcelæn- og nipsbutik, men en rigtig én. Eventuelt i byggemarkedet.
Men når du bor til leje, må der være en vært, vicevært eller varmemester, som sørger for, at huset uden om din lejlighed fungerer. Afløb fra en køkkenvask må være en soleklar ret i den sammenhæng.
vh
pbp

det skal ikke være en "kloaksplit", men en sag bestående af en længde fjederstål på cirka 1½ * 10 millimeter rullet op på et kryds med en snudespids bestående af en (messing-)kugle efterfulgt af en langstrakt kegle af fjedertråd.

Kommentar
Fra : poulpc07

Dato : 06-02-12 07:11

Med alt det du har prøvet har jeg kun et råd. Ring til en blikkenslager.

Godkendelse af svar
Fra : mathiassb

Dato : 09-02-12 01:02

Hejsa.

Mange tak for svarene.
Jeg fik viceværten op i mandags, der heller ikke kunne løse problemet. Der blev ringet efter en kloakarbejder, der borede sig ned igennem røret der gik fra min lejlighed, og fik fjernet en blokade der sad i røret. Derefter fungerede afløbet perfekt

Nu er jeg da blevet en helt del klogere på afløb - hehe.

Mvh Mathias.