/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Det er så koldt derude ...
Fra : ebg_888
Vist : 861 gange
100 point
Dato : 03-02-12 22:49

Her på sydsjælland er det allerede minus 11 grader her kl 22.30, og det bliver endnu koldere i nat.

Indtil nu i denne vinter har fuglene ikke været særligt sultne, men nu er de sandelig kommet til fadet.
I dag havde vi 30 solsorte på kost.

Især de fugle, der søger føde på jorden, har det svært nu.

For at hjælpe solsortene, kan man skrabe sneen væk flere steder i haven, og lægge føde der.

Æbler er noget af det bedste, de ved.
Det giver hurtige kulhydrater (put æblerne nogle minutter i mikrobølgeovnen, så bliver de dejligt bløde, og lettere at gå til).

Havregryn med olie (fx rapsolie) er også noget, der vækker glæde, næsten hos alle havens fugle.

De helt små insektædende fuglearter som rødhals/rødkælk, gærdesmutte og fuglekonge har det sværest med kulden, dels p.g.a. deres størrelse, dels fordi de lever af føde på/ved jorden - insekter o.l.
Frøene på fuglebrædtet har ikke deres store interesse.

En enkelt uge med denne kulde har allerede taget en fjerdedel af bestanden af de små arter, og hvis kulden varer måneden ud, vil den tage livet af 90 % af bestandene, siger de kloge.

- så lidt hjælp er velkommen, hvis man vil beholde en varieret fuglebestand i sin have.

Rødkælken kan måske tage lidt havregryn med olie, rosiner, bær og lidt melorme, hvis man har dem på lager.

Gærdesmutten og fuglekongen kan man måske friste med lidt brødkrummer, fedt og revet ost.

Men det bedste, man kan gøre for de helt små fuglearter, er at hænge en masse fuglekasser op, så der er et sted at søge læ for kulden om natten.

- og ikke mindst - VAND - hjælp med at sørge for frisk vand.

Mange tror, at fuglene bare kan spise sneen - det kan de også godt, men det kræver brug af ekstra energi at bruge sneen som væskeintagelse.

Hvis man lægger plastic nederst i fuglebadet, kan man let vippe isklumpen op, og hælde frisk vand i.

- og prøv at holde kattene væk fra haven.

Så siger jeg tak på vildfuglenes vegne, og håber på, at foråret er lige om hjørnet

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-02-12 23:18

Dejligt at læse om.
Selv er jeg meget glad for fugle med livet omkring hus og have, og derfor fodrer jeg dem året rundt, naturligvis mest når der er sne, men også nu specielt med den voldsomme kulde vi har fået.
Hos os er der nu 14,6 minus grader, og det er virkelig hårdt for de små fugle.
I formiddag så jeg flere måger og alliker, samt ravne og krager, og dét er beviset på at de store fugle også sulter nu.
Vore dejlige svaner har det også utroligt svært nu, så glem ikke dem.

Solsort er også glade for rosiner foruden æbler. Nogle af solsorterne i vor have, prøver at flyve op til fedtkuglerne, derfor lægger jeg altid en fedtkugle (uden net) på foder brædtet, så også de lidt større fugle kan få glæde af fedtet i denne kulde.
Spurvene sviner altid med deres korn, så det falder ned på jorden, og dette spild får de andre småfugle glæde af, specielt er der mange bogfinker. De foretrækker at finde føden på jorden.

Tror også jeg vil brygge lidt havregryn, krummer, nødder og rosiner sammen med madolie, så flest mulige småfugle kan får glæde af føden. Behovet er der i hvert fald!
Vor kat gider ikke mere rende efter fuglene (hun er kun 4 år), så solsortene er ikke end gang bange for hende, men også katten synes det er for koldt til at være ret meget ude.
Det glæder at høre om andres omsorg - også jeg ser forventningsfuld frem til varmere tider med fuglesang.
Mvh Akle

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-12 00:01

så koldt derude ...
Fra : ebg_888

Tak for dit dejlige indlæg - jeg fodrer efter bedste evne, og tager til takke med dine gode råd -
havens fugle, ja dyrelivet i det hele taget, er jo fantastisk at iagtage, og hvis man kan være med til at de får muligheder for læ, og føde, så har man gjort en virkelig god gerning, jeg bor på landet, så her har vi alt fra rådyr, grævlinge, rovfugle og ræve ... men jeg mener de alle har brug for en hjælpende hånd fra os i disse kolde tider - selv de hjemløse får en ekstra chance hos forskellige herberger som IKKE låser dørene om natten, netop på grund af kulden .....
lad os hjælpe naturen ... og hinanden ...
god week-end allesammen
Bennymanden

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-02-12 00:05

Hvad er egentlig spørgsmålet?
Spæk hængt ud til mejser incl. musvitter, solsikkefrø til de fleste og en en flok døde mus fra fælden til skovskaderne - hvad mere kan man ønske sig?
vh
pbp

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-02-12 00:07

du har ret min ven -
det havde været bedre under "tips" - men det ser ud som om meningen er god nok -
hatten af for det -
god week-end til dig også, omend den bliver pissekold

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-02-12 01:31

God ide' at samle fuglene i flokke, rovfuglene har det også svært i kulden, når de ikke kan finde musene som gemmer sig under sneen så kan de nemt fange et par småfugle ved foderpladsen
Pointen er at det er et indgreb i naturens orden når i fodrer, naturen bruger den hårde kulde til at luge de svageste individer væk, op til 80% af de svageste små fugle kan gå til i en hård vinter, efter en mild grøn vinter er det mangel på føde og kamp om redepladser, der om sommeren der gør det af med de svageste.
Alt i alt er der cirka de samme fugle i et område om efteråret, uanset om i fodrer eller ej, hvis der er flere i din have så er det fordi at du er den eneste som fodrer i det område

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-02-12 01:33

Nå ja i vil jo fodre så her er en tabel med de enkelte fugles livretter:
http://www.netbiologen.dk/zoologi/fodertabel.html

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-02-12 01:35

Fuldstændig rigtigt o.v.n. - det er også min erfaring, men alligevel synes jeg at det er en fryd at hjælpe disse små i en SÅ kold tid, som vi oplever lige nu - de er jo smukke og livsbekræftende både sommer og vinter ....

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 04-02-12 01:36

Citat
Hvad er egentlig spørgsmålet?

Man kan ikke oprette tips som almindelig bruger.
Spørgsmålet er vel nærmest: "Vil du hjælpe havens fugle her i kulden?"

Jeg bruger af og til de almindelige fedtkugler med frø, som man kan købe i supermarkeder, tager nettet af, putter dem i en plastpose, og giver dem nogle bank.
Så er der noget fedt til at strø på jorden til de fugle, der foretrækker at spise der.

Helst inden under nogle buske, hække eller i noget krat, så fuglene er mest i fred, og så måger og andre store fugle ikke forgriber sig på herlighederne, og spiser det hele i een mundfuld.
Mågerne kan jeg ikke forsørge, de må tage tage til havs.

Nogle store supermarkeder, fx Bilka, har "nøddekugler", dvs fedtkugler med nøddestykker i.
De kommes i en fuglekugleautomat og smager vist bedre end de almindelige fedtkugler.

Men når det er så koldt som nu, er fedtkugler ikke det, som fuglene er mest interesserede i som fastfood - der går vist for lang tid med at omsætte det, og få energi af det.

Men hampefrø derimod bliver revet væk, og æbler og den gode blanding med havregryn og olie - solsikkekerner får de også, de skal da ikke spilde tid med at afskalle solsikkefrøene

Splitnødder/fuglenødder er mejserne glade for i øjeblikket - også i en "automat".

Jeg har lige prøvet at smide den foreslåede blanding af krummer, revet ost og bær (havde kun blåbær) ud i det buskads, hvor rødkælken mest holder til, nu er jeg spændt på, om det har interesse i morgen tidlig, når det vel er dybfrossent.
Ellers æder hunden det, han går altid rundt i haven og æder fuglefrø - en broholmer, der æder frø, mærkelig hund!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-02-12 01:37

Citat
Alt i alt er der cirka de samme fugle i et område om efteråret, uanset om i fodrer eller ej, hvis der er flere i din have så er det fordi at du er den eneste som fodrer i det område

............ sådan er det - naturen går sin gang - vi kan kun ændre ganske lidt -

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 04-02-12 02:02

Citat
God ide' at samle fuglene i flokke, rovfuglene har det også svært i kulden, når de ikke kan finde musene som gemmer sig under sneen så kan de nemt fange et par småfugle ved foderpladsen

Man fodrer vel ikke kun for fuglenes skyld, men også fordi, det er en daglig glæde at betragte fuglelivet, og derfor vil man gerne "lokke" fuglene til sin have.
Hvis jeg kan gøre noget for, at lidt flere småfugle overlever, generer det mig overhovedet ikke, at naturen ikke "går sin gang".

o.v.n - jeg tror, at du tager fejl i, at det er ligegyldigt, om man fodrer eller ej, m.h.t. til fuglebestanden.
Det er der i hvert fald delte meninger om.

Spurvehøgen er her jævnligt, og den skal være så velkommen.
Den skal også have noget at spise, og jeg har helt ondt af den, de gange, den ikke har fået en fangst, den bruger en masse kræfter på selve angrebet.

Drabet går hurtigt, småfuglen når vel knapt at registrere det.

Hvad jeg derimod synes, er svært at se på, er de fede tamkatte, som tager en fugl og leger med den, for så at lade fuglen ligge halvdød tilbage.
Men det ligger jo i kattens natur.

Vil i øvrigt lige nævne, at ovennævnte "nøddekugler" fra fx Bilka, er noget også spætten kan lide!

Kommentar
Fra : prio

Dato : 04-02-12 13:16
Kommentar
Fra : prio

Dato : 04-02-12 13:29

Lidt om fugles behov om vinteren:
Citat
Fuglene spiser faktisk mindst i de kolde perioder. I forår/sommermånederne, når fuglene yngler, er energibehovet op til fire gange så stort end om vinteren. Om vinteren anvender fuglene energien til at holde varmen. For at kunne opretholde en kropstemperatur på ca. 44 grader (gælder for mange småfugle) har fuglene behov for meget hurtig omsættelig energi, dvs. energi fra kulhydrater - denne energi kommer fra korn, frø og frugt. Behovet for langsom omsættelig energi, dvs. energi fra fedt, er knapt så stort på denne tid af året, for det kræver meget energi for kroppen at omsætte fedt. Derfor går frø og frøblandinger som varmt brød i den kolde tid.

Det samme gælder faktisk for os mennesker, når vi skal præstere ud over det almindelige og derfor har behov for ekstra energi. Tænk blot på en hård fysisk præstation, som f.eks. en længere løbetur. Så har kroppen brug for energi fra kulhydrater, fordi kroppen meget hurtigt kan omsætte disse, så du kan yde maksimalt.

Vi anbefaler derfor, at du anvender et varieret udbud af foder og også serverer frø, frøblandinger og nødder.

Du skriver, at du smuldrer fugleboldene ud over foderbrættet. Det er en rigtig god idé at fodre fuglene på flere måder: Nogle kan lide at hænge, mens andre foretrækker et plant underlag.

Ved fodring i foderautomat er det en god idé at fjerne nettet, så kan fuglene meget nemmere spise fugleboldene.

I meget kolde perioder med hård nattefrost er det, som du skriver, en rigtig god idé at mase fugleboldene en smule, inden de hænges op i net. Så bliver de lidt løsere i konsistensen og dermed meget nemmere at spise for havens fugle. Alting fryser til i frostvejr - også fuglebolde.

Du kan også smide et par fuglebolde på den frosne græsplæne, der nu er dækket af is og sne - du behøver ikke mase disse. Og også gerne et par æbler. Solsorten og droslen vil elske dig for det.

Nu hvor det er rigtig koldt om natten, er det en rigtig god idé at fylde op på foderpladsen om morgenen. Fuglene er mest sultne om morgenen og vil sætte pris på en lækker morgenmadsbuffet med et varieret udvalg af foder.

Det er, som du skriver, ikke nemt at smuldre eller mase en fuglebold, der har stået ude i 10-15 graders frost, så i rigtig kolde perioder er det en god idé at opbevare fugleboldene indendørs. De skal så opbevares i en lukket beholder, f.eks. i en spand med låg. Alternativt kan man, som du skriver, opbevare fugleboldene udendørs, og så anvende f.eks. en hammer til at løsne dem lidt med inden servering.

Vi anbefaler, at du fodrer lidt, men ofte. Du skal ikke lægge mere ud ad gangen, end fuglene kan spise i løbet af en dag eller to.

Vand er vitalt for havens fugle - også i den kolde tid, hvor indtaget af tør kost er meget stort. Så det er en god idé at servere lunken vand - det er vores erfaring, at vand i haven øger antallet af fugle med helt op til 50 %.

Fuglene vil naturligvis spise sne for at overleve, hvis ikke de kan finde rindende vand. Men prøv at servere vand - du kan evt. lægge en pose i bunden af dit fuglebad, så er det nemt at vippe en isblok ud og skifte vand. Hvis du anvender lunken vand, tager det naturligvis længere tid, inden det fryser til.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-02-12 13:39

Vi har flere kasser som fuglene overnatter i, der er korm til småfuglene og bær, friske æbler til solsortene og nødder til egern og andre fugle. Al mad lægges ud 2-3 gange om dagen og det gamle tages ind til optøning. Så bruges det næste dag.

I solen tømmer vi det ene lille trug med is og kommer varmt vand i. Så kan de tage bad hvis de tør og drikke.

Vi har egern, rødkælke, musvitter, blåmejser, skovspurve og gråspurve. Og vi bor i bymæssig bebyggelse.

Lige nu er det - 7° i gårdhaven.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 04-02-12 14:07

- granner, hvilke bær har du bedst erfaring med, at dine fugle vil æde?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-02-12 14:36

Har har en stor cotoneaster med bær og den er solsortene helt vilde med. Jeg har overvejet at sætte en ildtorn, den er helt fyldt med bær.

Man kan hos gartneren købe cotoneastergrene med bær.

Og så har vi mange æbletræer og en stor thermokasse i drivhuset, her gemmer vi æbler hele vinteren til solsortene.

Jeg har forsøgt at gemme blåbær men solsorten tager dem ikke. Også tyttebær med dem rører den heller ikke. Vi har begge i haven.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 04-02-12 15:17

- ja, mærkeligt, at de ikke vil have blåbær - jeg har prøvet med de poser med frosne bær, man kan købe - blåbær, hindbær, jordbær o.l., men det lader de ligge, solsortene.

Måske snupper en anden småfugl en bid, hvem ved?

For solsortenes vedkommende er æbler nummer et, de snupper alt, hvad der lægges ud.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 12-02-12 13:23

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-02-12 04:14

Selvtak - det var nogle gode råd du kom med, med hensyn til de forskellige arter føde man med fordel kunne fordele i haven i disse kolde tider, håber der er mange som har benyttet dem -
vi fik jo sandelig et par hårde uger, hvor de små venner derude virkelig har haft brug for hjælp -
nu ser det heldigvis ud til at det bliver lidt mildere, så lad os håbe foråret ikke er så langt borte
mvh
Bennymanden